Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3210
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorORANEE IMPITAKen
dc.contributorอรณี อิ่มพิทักษ์th
dc.contributor.advisorPanida Sakuntanaken
dc.contributor.advisorพนิดา ศกุนตนาคth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-06-24T14:58:03Z-
dc.date.available2025-06-24T14:58:03Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued18/7/2025
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3210-
dc.description.abstractThis research aimed to enhance Self-Assessment Ability and Mathematics Achievement among Grade 10 students through Assessment as Learning using different approaches. The sample consisted of 72 Grade 10 students from Wat Rajabopit School during the first semester of the              2024 academic year, selected using a two-stage random sampling method. The students were divided into two experimental groups of 36 each. Group 1 participated in learning through Assessment as Learning using Self-Assessment, while Group 2engaged in Assessment as Learning combining Self-Assessment and Peer Assessment. The research tools included: 1) a mathematics lesson plan using Assessment as Learning with Self-Assessment, 2) a lesson plan integrating        Self-Assessment with Peer Assessment, 3) a test on Self-Assessment Ability, and 4) a Mathematics Achievement test. Data were analyzed using descriptive statistics, Hotelling’s T², and Multivariate Analysis of Variance (One-way MANOVA). The results revealed that: 1) Students in Group 1,           who engaged in learning through Self-Assessment, showed significant improvements in                   Self-Assessment Ability and Mathematics Achievement after the intervention (pen
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อพัฒนาความสามารถในการประเมินตนเองและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียน โดยใช้การประเมินขณะเรียนรู้ในรูปแบบที่แตกต่างกัน  กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนวัดราชบพิธ จำนวน 72 คน ใช้การสุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบสองขั้นตอน แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 2 กลุ่ม กลุ่มละ 36 คน คือ 1) กลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้การประเมินขณะเรียนรู้ในรูปแบบการประเมินตนเอง และ 2) กลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้การประเมินขณะเรียนรู้ในรูปแบบการประเมินตนเองร่วมกับการประเมินเพื่อน เครื่องมือในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้การประเมินขณะเรียนรู้ในรูปแบบการประเมินตนเอง และในรูปแบบการประเมินตนเองร่วมกับประเมินเพื่อน 2) แบบวัดความสามารถในการประเมินตนเอง และ 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าเฉลี่ย             ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน Hotelling’s T2 และ MANOVA โดยผลการวิจัยพบว่า 1) นักเรียนกลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้การประเมินขณะเรียนรู้ในรูปแบบการประเมินตนเองและในรูปแบบ             การประเมินตนเองร่วมกับการประเมินเพื่อนมีความสามารถในการประเมินตนเองและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์สูงกว่าก่อนได้รับการจัดการเรียนรู้ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 2) นักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้การประเมินขณะเรียนรู้ในรูปแบบการประเมินตนเองกับรูปแบบการประเมินตนเองร่วมกับเพื่อน มีความสามารถในการประเมินตนเองและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectการประเมินขณะเรียนรู้th
dc.subjectการประเมินตนเองth
dc.subjectการประเมินเพื่อนth
dc.subjectความสามารถในการประเมินตนเองth
dc.subjectผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์th
dc.subjectSelf-Assessment Abilityen
dc.subjectSelf-Assessmenten
dc.subjectPeer Assessmenten
dc.subjectAssessment as Learningen
dc.subjectMathematics Learning Achievementen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleTHE DEVELOPMENT OF SELF-ASSESSMENT ABILITY AND MATHEMATICS ACHIEVEMENT OF GRADE 10 STUDENTS USING DIFFERENT TYPES OF ASSESSMENT AS LEARNINGen
dc.titleการพัฒนาความสามารถในการประเมินตนเองและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โดยใช้การประเมินขณะเรียนรู้ในรูปแบบที่แตกต่างกันth
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorPanida Sakuntanaken
dc.contributor.coadvisorพนิดา ศกุนตนาคth
dc.contributor.emailadvisorpanidam@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorpanidam@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF EDUCATION (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs642130011.pdf2.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.