Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2902
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorACHIRAYA KETSUPAen
dc.contributorอชิรญา เกษสุภะth
dc.contributor.advisorChanick Wangphanichen
dc.contributor.advisorฌานิก หวังพานิชth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2024-07-11T04:10:24Z-
dc.date.available2024-07-11T04:10:24Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued24/5/2024
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2902-
dc.description.abstractThe use of a set of skill development exercises is one of the popular tools that teachers utilize to enhance the skills of the students, and fostering learning and advancement to benefit Thai music education. This experimental research aimed to (1) create a set Thai traditional music practice exercise package; and (2) to identify the efficiency of Thai traditional music practice exercise package, set at an 80/80 criteria. The sample consisted of 35 Grade 7-8 middle school students at Ekamai International School, enrolled in the Thai Music Club, and  selected using purposive sampling. The methodology included the following: (1) studying relevant documents and research related to the creation of Thai traditional music practice exercise package sets and content scope; (2) validating Thai music skill development exercises by three experts to assess their suitability for use in Thai music education; and (3) identifying  the efficiency of the Thai traditional music practice exercise package. The results indicated that the Thai music skill development exercises had an efficiency score (E1/E2) of 84.15/95.01. It means the efficiency was at 84.15%, and the efficiency of the results was 95.01%, higher than the efficiency criterial, set at 80/80. The incorporation of Thai music standards, learning theories, and relevant research in creating the exercises contributed to a more effective learning experience. This approach promotes a better understanding and learning of Thai music skills among students.en
dc.description.abstractการใช้ชุดแบบฝึกทักษะเป็นหนึ่งในเครื่องมือที่ได้รับความนิยมที่ผู้สอนนำมาใช้ในการพัฒนาทักษะผู้เรียนให้เกิดการเรียนรู้และต่อยอดเพื่อให้ผู้เรียนได้รับประโยชน์ในการเรียนดนตรีไทย การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลองมีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) สร้างชุดแบบฝึกทักษะดนตรีไทย 2) หาประสิทธิภาพชุดแบบฝึกทักษะดนตรีไทยโดยมีมาตรฐานตามเกณฑ์ 80/80 กลุ่มประชากรเป็นนักเรียนโรงเรียนนานาชาติเอกมัย ระดับชั้น Middle School Grade 7 - 8 ที่ลงเรียนชมรมดนตรีไทย จำนวน 35 คน เป็นการเลือกกลุ่มประชากรแบบเจาะจง  วิธีดำเนินการวิจัยโดย 1. ศึกษาเอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการสร้างชุดแบบฝึกทักษะและการหาประสิทธิภาพเพื่อกำหนดขอบเขตเนื้อหา 2. ตรวจสอบความเที่ยงตรง (Validity) ของชุดแบบฝึกทักษะดนตรีไทย โดยผู้เชี่ยวชาญ 3 คน เพื่อพิจารณาตรวจสอบประเมินความถูกต้องเหมาะสมที่จะนำไปใช้ในการเรียนการสอนดนตรีไทย 3. หาประสิทธิภาพชุดแบบฝึกทักษะดนตรีไทย ผลจากการวิจัยพบว่า ชุดแบบฝึกทักษะดนตรีไทยที่ผู้วิจัยได้สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพ (E1/E2) เท่ากับ 84.15/95.01 นั่นคือชุดแบบฝึกทักษะมีประสิทธิภาพของกระบวนการที่ระดับ 84.15 และมีประสิทธภาพผลลัพธ์ที่ระดับ 95.01 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 จากการสร้างชุดแบบฝึกทักษะดนตรีไทย สำหรับนักเรียนโรงเรียนนานาชาติเอกมัย พบว่า การนำข้อมูลเกณฑ์มาตรฐานดนตรีไทย  แนวคิด ทฤษฎีการเรียนรู้ดนตรีมาประยุกต์ใช้ และงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการสร้างชุดแบบฝึกทักษะ มาใช้เป็นแนวทางในการสร้างชุดแบบฝึกทักษะดนตรีไทยนั้นจะช่วยส่งเสริมและกระตุ้นการเรียนรู้ให้เหมาะสมกับผู้เรียนส่งผลให้ผู้เรียนเกิดการเรียนรู้การเข้าใจในทักษะดนตรีไทยมากขึ้นth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectชุดแบบฝึกทักษะth
dc.subjectทักษะดนตรีไทยth
dc.subjectการหาประสิทธิภาพth
dc.subjectEXERCISE PACKAGEen
dc.subjectTHAI TRADITIONAL MUSIC SKILLSen
dc.subjectEFFICIENCYen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationMusic and performing artsen
dc.titleTHE CONSTRUCTION AND EFFICIENCY OF THAI TRADITIONAL MUSIC PRACTICE EXERCISE PACKAGE FOR STUDENTS AT EKAMAI INTERNATIONAL SCHOOLen
dc.titleการสร้างและหาประสิทธิภาพชุดแบบฝึกทักษะดนตรีไทยสำหรับนักเรียนโรงเรียนนานาชาติเอกมัยth
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorChanick Wangphanichen
dc.contributor.coadvisorฌานิก หวังพานิชth
dc.contributor.emailadvisorchanick@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorchanick@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF EDUCATION (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Faculty of Fine Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631130225.pdf10.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.