Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2754
Title: ANALYSIS OF THE CHURN PREDICTION FOR TELECOM CUSTOMERS USING MACHINE LEARNING
การวิเคราะห์การทำนายการขอยกเลิกใช้บริการสำหรับลูกค้าบริษัทโทรคมนาคมโดยวิธีการเรียนรู้ของเครื่อง
Authors: ANCHISA SITTIVIRIYAHCAI
อัญชิสา สิทธิวิริยะชัย
Sirisup Laohakiat
ศิริสรรพ เหล่าหะเกียรติ
Srinakharinwirot University
Sirisup Laohakiat
ศิริสรรพ เหล่าหะเกียรติ
sirisup@swu.ac.th
sirisup@swu.ac.th
Keywords: การขอยกเลิกใช้บริการ
บริษัทโทรคมนาคม
การเรียนรู้ของเครื่อง
แบบจำลอง Logistic Regression
Churn Prediction
Telecom
Machine Learning
Logistic Regression
Issue Date:  24
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The objective of this research is to study the trends of customer churn for a telecommunications company using machine learning techniques, comprising six models: (1) Logistic Regression; (2) Naive Bayes; (3) KNN; (4) Decision Tree; (5) Random Forest, and (6) XGBoost. These models are applied using a dataset collected on the behavior of customers from a telecommunications company, totaling 7,043 rows, sourced from an open dataset on https://www.kaggle.com. The researchers aimed to investigate the factors or characteristics indicating customer churn and understand the principles of machine learning for practical application in feature selection to enhance predictive accuracy. The results reveal the top three most influential factors leading to customer churn are Tenure, Total Charges, and Contract. Logistic Regression model yields the highest accuracy, followed by XGBoost, while Decision Tree model performed the least effectively. Researchers intend to utilize the data for resource management, devising marketing strategies, improving services, and developing new products to meet customer demands and enhance competitiveness in the market.
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวโน้มการขอยกเลิกใช้บริการสำหรับลูกค้าบริษัทโทรคมนาคมโดยใช้เทคนิคการเรียนรู้ของเครื่อง โดยประกอบไปด้วยแบบจำลอง 6 แบบดังนี้ 1. แบบจำลอง Logistic Regression 2. แบบจำลอง Naive Bayes 3. แบบจำลอง KNN 4. แบบจำลอง Decision Tree 5. แบบจำลอง Random Forest และ 6. แบบจำลอง XGBoost โดยใช้ชุดข้อมูลที่เก็บรวบรวมเกี่ยวกับพฤติกรรมของลูกค้าบริษัทโทรคมนาคมแห่งหนึ่ง เพื่อใช้ในการทํานายการยกเลิกใช้บริการของลูกค้า ซึ่งประกอบด้วยข้อมูลทั้งหมด 7,043 แถว จากฐานข้อมูลสาธารณะแบบเปิด https://www.kaggle.com ผู้วิจัยสนใจที่จะศึกษาปัจจัยหรือคุณลักษณะที่บ่งชี้ว่าลูกค้าจะเลิกใช้บริการของบริษัท และศึกษาหลักการการทำงานของการเรียนรู้ด้วยเครื่อง สำหรับการนำมาประยุกต์ใช้ในขั้นตอนการคัดเลือกคุณลักษณะที่ส่งผลต่อการทำนายสูง ผลที่ได้คือปัจจัยที่มีความสำคัญส่งผลถึงการยกเลิกการใช้บริการมากที่สุด 3อันดับ ได้แก่ Tenure, Total Charges และ Contract และแบบจำลอง Logistic Regression ให้ผลลัพธ์ที่ดีที่สุดในแง่ของ Accuracy แบบจำลอง XGBoost มีประสิทธิภาพรองลงมา  และแบบจำลอง Decision Tree มีประสิทธิภาพต่ำสุดผู้วิจัยจะนำข้อมูลไปประยุกต์ใช้ในการบริหารจัดการทรัพยากร สร้างกลยุทธ์การตลาด ปรับปรุงการบริการและการสร้างสินค้าใหม่ เพื่อตอบสนองความต้องการของลูกค้าและเพิ่มประสิทธิภาพในการแข่งขันในตลาดต่อไป
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2754
Appears in Collections:Faculty of Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs641130077.pdf1.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.