Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2751
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPOOM TOOKAMMEEen
dc.contributorภูมิ ทูคำมีth
dc.contributor.advisorChatchadaporn Pinthongen
dc.contributor.advisorชัชฎาภรณ์ พิณทองth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2024-07-11T03:12:58Z-
dc.date.available2024-07-11T03:12:58Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued24/5/2024
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2751-
dc.description.abstractThis study aims to develop a learning management plan for a chemistry and problem-solving learning unit using the design thinking process to create a board game centered on the Mayongchid’s Nakhon Nayok for Grade 12 students to enhance their higher thinking skills in problem-solving. The students were guided through a five-step design thinking process: Empathize, Define, Ideate, Prototype, and Test. The developed learning management plan and the assessment tools for measuring higher thinking skills in problem-solving were evaluated by experts. They concluded that students could learn chemistry content in line with the learning objectives. When implemented with Grade 12 students in a science and mathematics classroom during the second semester of the 2022 academic year, it was found that students who engaged in learning activities through the design thinking process to develop the Mayongchid’s Nakhon Nayok board game exhibited a high level of satisfaction with the learning activities and significantly improved their problem-solving skills post-instruction, as indicated by a statistical significance of .05.en
dc.description.abstractการศึกษาวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อพัฒนาการจัดการเรียนหน่วยการเรียนรู้เคมีกับการแก้ปัญหา ด้วยกิจกรรมกระบวนการคิดเชิงออกแบบเพื่อพัฒนาบอร์ดเกมมะยงชิดนครนายก สำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ที่ส่งเสริมทักษะการคิดขั้นสูงด้านการคิดแก้ปัญหา จากความสามารถในการออกแบบบอร์ดเกมที่มีสาระของเกมเกี่ยวกับมะยงชิดของจังหวัดนครนายกด้วยกระบวนการคิดเชิงออกแบบ 5 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นทำความเข้าใจปัญหา  ขั้นกำหนดปัญหาให้ชัดเจน  ขั้นระดมความคิด  ขั้นสร้างแบบจำลอง  ขั้นทดสอบ  โดยแผนการจัดการเรียนรู้และแบบทดสอบวัดทักษะการคิดขั้นสูงด้านการแก้ปัญหาที่พัฒนาขึ้น การประเมินคุณภาพจากผู้เชี่ยวชาญพบว่านักเรียนสามารถเรียนรู้ได้ตรงตามตัวชี้วัดการเรียนรู้สาระเคมี เมื่อนำมาจัดการเรียนรู้กับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ห้องเรียนแผนการเรียนวิทยาศาสตร์ คณิตศาสตร์ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 พบว่านักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ด้วยกิจกรรมการคิดเชิงออกแบบเพื่อพัฒนาบอร์ดเกมมะยงชิดนครนายก ในการเรียนหน่วยการเรียนรู้เคมีกับการแก้ปัญหา มีความพึงพอใจต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้อยู่ในระดับดีมาก และมีผลคะแนนทักษะการคิดขั้นสูงด้านการแก้ปัญหาหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectกระบวนการคิดเชิงออกแบบth
dc.subjectบอร์ดเกมth
dc.subjectทักษะการคิดขั้นสูงth
dc.subjectdesign thinkingen
dc.subjectboard gameen
dc.subjecthigher thinking skillsen
dc.subject.classificationChemistryen
dc.subject.classificationChemistryen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleDEVELOPING BOARD GAMES WITH DESIGN THINKING MAYONGCHID'S NAKHONNAYOK TO PROMOTE HIGHER THINKING SKILL FOR GRADE 12 STUDENTSen
dc.titleการพัฒนาบอร์ดเกมด้วยกระบวนการคิดเชิงออกแบบเรื่องมะยงชิดนครนายกเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดขั้นสูงของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6th
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorChatchadaporn Pinthongen
dc.contributor.coadvisorชัชฎาภรณ์ พิณทองth
dc.contributor.emailadvisorchatchadaporn@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorchatchadaporn@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF EDUCATION (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineDepartment of Chemistryen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาเคมีth
Appears in Collections:Faculty of Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs632130006.pdf4.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.