Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2634
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | SUPACHAI PINMANEE | en |
dc.contributor | สุภชัย ปิ่นมณี | th |
dc.contributor.advisor | Gumpanat Boriboon | en |
dc.contributor.advisor | กัมปนาท บริบูรณ์ | th |
dc.contributor.other | Srinakharinwirot University | en |
dc.date.accessioned | 2024-01-15T01:25:29Z | - |
dc.date.available | 2024-01-15T01:25:29Z | - |
dc.date.created | 2023 | |
dc.date.issued | 15/12/2023 | |
dc.identifier.uri | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2634 | - |
dc.description.abstract | The aims of this study are as follows: (1) to develop a geography learning activities using scenario-based learning enhancing map creation skills and spatial thinking skills for high school students; and (2) to investigate the effectiveness of this activity in geography learning activities using scenario-based learning enhancing map creation skills and spatial thinking skills for high school students. The sample in this study included 35 high school students from Wat Raja-O-Ros school, during the second semester of the 2022 academic year. They were chosen through cluster sampling. The instrument of this study consisted of 6 activity plans based on the scenario-based learning, a multiple-choice 20-item mapping creation skills and spatial thinking skills assessment, and open-ended questions in a 5-item mapping creation skills and spatial thinking skills assessment. The data analysis used the mean, standard deflection, a t-test for dependent sample, and one-way repeated measures MANOVA. The results of the were as follows: (1) there were 3 steps to the geography learning activities using scenario-based learning as follows: 1) Problem formulation step; 2) Scene or situation; and 3) Stage of reflection on learning outcomes, and the development of map-making skills and spatial thinking skills resulting from geography learning activities using scenario-based learning of high school students has improved performance at a higher level. When comparing learning management with repeated measures 6 times, statistical significance was .05. The focus of all stages was the student's analysis of the primary evidence. The activities used had been evaluated by experts as good (Mean = 3.67-4.67, S.D. = 0.00-0.58); (2) the developed activities effectively developed map creation skills and spatial thinking skills for high school students, which are higher than previous use, as evidenced by statistically significant improvements at .05 | en |
dc.description.abstract | วิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) สร้างกิจกรรมการเรียนรู้ภูมิศาสตร์ด้วยแนวคิดการเรียนรู้โดยใช้ฉากทัศน์เป็นฐานที่ส่งผลต่อทักษะการสร้างแผนที่และทักษะการคิดเชิงพื้นที่ของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย และ 2) ศึกษาประสิทธิผลของการจัดสร้างกิจกรรมการเรียนรู้ภูมิศาสตร์ด้วยแนวคิดการเรียนรู้โดยใช้ฉากทัศน์เป็นฐานที่ส่งผลต่อทักษะการสร้างแผนที่และทักษะการคิดเชิงพื้นที่ของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนวัดราชโอรส ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 โดยการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบการสุ่มแบบกลุ่มตัวอย่าง (Cluster Sampling) จำนวนนักเรียน 35 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ภูมิศาสตร์ด้วยแนวคิดการเรียนรู้โดยใช้ฉากทัศน์เป็นฐานที่ส่งผลต่อทักษะการสร้างแผนที่และทักษะการคิดเชิงพื้นที่ 6 แผน แบบวัดทักษะการสร้างแผนที่และทักษะการคิดเชิงพื้นที่แบบปรนัยก่อนและหลังการจัดการจัดการเรียนรู้ จำนวน 20 ข้อ และแบบวัดทักษะการสร้างแผนที่และทักษะการคิดเชิงพื้นที่แบบอัตนัยระหว่างเรียน ฉบับละ 5 ข้อ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบสมมติฐานโดยใช้สถิติค่าความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยที่กลุ่มตัวอย่างสัมพันธ์กัน (t-test for Dependent Sample) การวิเคราะห์ความแปรปรวนของตัวแปรพหุนามแบบวัดซ้ำ (One-Way Repeated Measures MANOVA) ผลการวิจัยพบว่า (1) การจัดกิจกรรมการเรียนรู้ภูมิศาสตร์ด้วยแนวคิดการเรียนรู้โดยใช้ฉากทัศน์เป็นฐานมี 3 ขั้นตอน คือ 1) ขั้นการกำหนดปัญหา 2) ขั้นฉากทัศน์หรือสถานการณ์ และ 3) ขั้นการสะท้อนผลการเรียนรู้ (2) ประสิทธิผลของการใช้กิจกรรมการเรียนรู้ คือ การจัดกิจกรรมการเรียนรู้ภูมิศาสตร์ด้วยแนวคิดการเรียนรู้โดยใช้ฉากทัศน์เป็นฐานหลังใช้กิจกรรมการเรียนรู้ส่งผลต่อทักษะการสร้างแผนที่และทักษะการคิดเชิงพื้นที่หลังได้รับการจัดการเรียนรู้สูงกว่าก่อนได้รับการจัดการเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เมื่อวิเคราะห์ความแปรปรวนของตัวแปรพหุนามแบบวัดซ้ำพบว่า ทักษะการสร้างแผนที่และทักษะการคิดเชิงพื้นที่ของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายเพิ่มขึ้นทุกครั้งอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Srinakharinwirot University | |
dc.rights | Srinakharinwirot University | |
dc.subject | ฉากทัศน์เป็นฐาน | th |
dc.subject | ทักษะการคิดเชิงพื้นที่ | th |
dc.subject | ทักษะการสร้างแผนที่ | th |
dc.subject | Scenario-based Learning | en |
dc.subject | Spatial Thinking Skills | en |
dc.subject | Map Creation Skills | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Training for teachers at basic levels | en |
dc.title | EFFECT OF GEOGRAPHY LEARNING ACTIVITIES USING SCENARIO-BASED LEARNING ENHANCING MAP CREATION SKILLS AND SPATIAL THINKING SKILLS FOR HIGH SCHOOL STUDENTS | en |
dc.title | ผลของการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ภูมิศาสตร์ด้วยแนวคิดการเรียนรู้โดยใช้ฉากทัศน์เป็นฐานที่ส่งผลต่อทักษะการสร้างแผนที่และทักษะการคิดเชิงพื้นที่ของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | ปริญญานิพนธ์ | th |
dc.contributor.coadvisor | Gumpanat Boriboon | en |
dc.contributor.coadvisor | กัมปนาท บริบูรณ์ | th |
dc.contributor.emailadvisor | gumpanat@swu.ac.th | |
dc.contributor.emailcoadvisor | gumpanat@swu.ac.th | |
dc.description.degreename | MASTER OF EDUCATION (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | - | en |
dc.description.degreelevel | - | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Curriculum And Instruction | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาหลักสูตรและการสอน | th |
Appears in Collections: | Faculty of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs631130300.pdf | 8.05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.