Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2546
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorWATCHAREE LAOCHAIYAPRUEKen
dc.contributorวัชรี เหล่าชัยพฤกษ์th
dc.contributor.advisorFitthidham Rohitasulen
dc.contributor.advisorสิทธิธรรม โรหิตะสุขth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2023-10-18T04:54:39Z-
dc.date.available2023-10-18T04:54:39Z-
dc.date.created2023
dc.date.issued21/7/2023
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2546-
dc.description.abstractThe purposes of this research are as follows: (1) to develop efficient art activities to promote local history learning and using activity-based learning management (Activity-Based Learning) of Prathom Suksa 6 students at Demonstration School of Dhonburi Rajabhat University, Samut Prakan, with efficiency according to a standard criterion of 80/80; (2) to compare the learning achievement of Prathom Suksa 6 students at Dhonburi Rajabhat University Demonstration School, Samut Prakan Province on local history; (3) to study the satisfaction of students in organizing art activities that promoted local history learning. Activity-based learning management was also used. The sample group used in the research were Prathomsuksa 6 students at Dhonburi Rajabhat University Demonstration School, Samut Prakan Province. The learning management plan on art activities to promote local history learning Bang Phli Ancient Market Community used activity-based learning management (Activity-Based Learning), six plans, totaling 12 hours, a learning achievement test on local history: Bang Phli Ancient Market Community and a questionnaire measuring the satisfaction of the learners on subject of visual arts. The statistics used to analyze the data were mean scores, standard deviation, process efficiency and a t-test. The results of the research were as follows: (1) the efficiency of art activity development to promote local history learning and using activity-based learning management (Activity-Based Learning) efficiency was higher than the specified criteria of 80/80; and (2) student satisfaction with learning management was at a high level.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อพัฒนาประสิทธิภาพของกิจกรรมศิลปะที่ส่งเสริมการเรียนรู้ด้านประวัติศาสตร์ท้องถิ่น โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบกิจกรรมเป็นฐาน (Activity-Based Learning) ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏธนบุรี สมุทรปราการ ที่มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏธนบุรี สมุทรปราการ เรื่องประวัติศาสตร์ท้องถิ่น ชุมชนตลาดโบราณบางพลี 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมศิลปะที่ส่งเสริมการเรียนรู้ด้านประวัติศาสตร์ท้องถิ่น โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบกิจกรรมเป็นฐาน (Activity Based Learning) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏธนบุรี สมุทรปราการ จังหวัดสมุทรปราการ แผนการจัดการเรียนรู้ เรื่องกิจกรรมศิลปะเพื่อส่งเสริมการเรียนรู้ด้านประวัติศาสตร์ท้องถิ่น ชุมชนตลาดโบราณบางพลี โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบกิจกรรมเป็นฐาน (Activity-Based Learning) จำนวน 6 แผน รวม 12 ชั่วโมง แบบทดสอบการวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้ เรื่องประวัติศาสตร์ท้องถิ่น ชุมชนตลาดโบราณบางพลี และแบบสอบถามวัดความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อรายวิชาศิลปะ (ทัศนศิลป์) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ คะแนนเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ประสิทธิภาพของกระบวนการและผลลัพธ์ และการทดสอบที ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลประสิทธิภาพของการพัฒนากิจกรรมศิลปะเพื่อส่งเสริมการเรียนรู้ด้านประวัติศาสตร์ท้องถิ่น โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบกิจกรรมเป็นฐาน (Activity-Based Learning) มีประสิทธิภาพสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้ 80/80 2) ผลการเปรียบเทียบทางการเรียนด้วยการจัดกิจกรรมศิลปะเพื่อส่งเสริมการเรียนรู้ด้านประวัติศาสตร์ท้องถิ่น มีคะแนนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และ 3) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้อยู่ในระดับมากth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectกิจกรรมศิลปะ การจัดการเรียนรู้แบบกิจกรรมเป็นฐาน ประวัติศาสตร์ท้องถิ่น ชุมชนตลาดโบราณบางพลีth
dc.subjectArt activities Activity-based learning management local history Bang Phli Ancient Market Communityen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationFine artsen
dc.titleTHE DEVELOPMENT OF ARTS ACTIVITIES TO PROMOTE LEARNINGABOUT LOCAL HISTORY FOR PATOMSUKSA 6 STUDENTen
dc.titleการพัฒนากิจกรรมศิลปะเพื่อส่งเสริมการเรียนรู้ด้านประวัติศาสตร์ท้องถิ่นสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6th
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorFitthidham Rohitasulen
dc.contributor.coadvisorสิทธิธรรม โรหิตะสุขth
dc.contributor.emailadvisorsittidech@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorsittidech@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF EDUCATION (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Faculty of Fine Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs611130154.pdf9.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.