Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1706
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | WORRAPHOTCHARA WONGPRATHEEP | en |
dc.contributor | วรพชร วงษ์ประทีป | th |
dc.contributor.advisor | Rungfa Janjaruporn | en |
dc.contributor.advisor | รุ่งฟ้า จันท์จารุภรณ์ | th |
dc.contributor.other | Srinakharinwirot University | en |
dc.date.accessioned | 2023-02-08T05:47:51Z | - |
dc.date.available | 2023-02-08T05:47:51Z | - |
dc.date.created | 2022 | |
dc.date.issued | 27/5/2022 | |
dc.identifier.uri | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1706 | - |
dc.description.abstract | The purpose of the research is to study the effects of the abilities and performances of the students in applying a mathematical model to solve real world situations. The participants included 20 Matthayomsuksa Six students. Then, four of the participants were randomly chosen as target students for a case study. The research content was a function of school mathematics at the Matthayomsuksa Six level. The research instruments included twelve lesson plans, tests on problem-solving which used mathematical models, behavioral observation and interview forms. The results of the study were as follows: (1) more than 60% of the students studying mathematics had the ability to apply a mathematical model to solve real world situations at a statistically significant level of .01; (2) students who had experiences on instructional activities could develop their ability in understanding a real world situation via the inquiry process, apply real world situations to mathematical problems, adapt and apply a mathematical model and functional knowledge to solve the mathematical problems and interpret answers to the real world situation. | en |
dc.description.abstract | ความมุ่งหมายของการวิจัยครั้งนี้ คือ เพื่อศึกษาความสามารถและพฤติกรรมในการแก้ปัญหาสถานการณ์จริงโดยใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ที่เรียนด้วยกิจกรรมการเรียนการสอนที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 จำนวน 20 คน โดยมีนักเรียน 4 คน เป็นนักเรียนเป้าหมายเพื่อศึกษาเชิงลึกเกี่ยวกับพฤติกรรมในการแก้ปัญหาสถานการณ์จริงโดยใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ เนื้อหาคณิตศาสตร์ที่ใช้ทำวิจัย คือ เรื่องฟังก์ชัน ที่ไม่เกินความรู้ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 เครื่องมือในการวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้ จำนวน 12 แผน แบบทดสอบวัดความสามารถในการแก้ปัญหาสถานการณ์จริงโดยใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ แบบสังเกตพฤติกรรม และแบบสัมภาษณ์ ผลการวิจัยพบว่า (1) นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ที่มีความสามารถในการแก้ปัญหาสถานการณ์จริงโดยใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ผ่านเกณฑ์ มีจำนวนมากกว่าร้อยละ 60 ของจำนวนนักเรียนทั้งหมด ที่ระดับนัยสำคัญ .01 และ (2) เมื่อมีประสบการณ์ในการแก้ปัญหาสถานการณ์จริงโดยใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ นักเรียนสามารถพัฒนาความสามารถในการทำความเข้าใจสถานการณ์จริงผ่านกระบวนการสืบสวนสอบสวน การปรับเปลี่ยนสถานการณ์จริงให้เป็นปัญหาทางคณิตศาสตร์ การใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์และความรู้เรื่องฟังก์ชันในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ และการแปลความหมายของคำตอบของปัญหาทางคณิตศาสตร์ให้เป็นคำตอบของสถานการณ์จริงได้ถูกต้องพร้อมทั้งอธิบายได้ชัดเจนมากขึ้น | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Srinakharinwirot University | |
dc.rights | Srinakharinwirot University | |
dc.subject | กิจกรรมการเรียนการสอน | th |
dc.subject | การแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ | th |
dc.subject | สถานการณ์จริง | th |
dc.subject | ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ | th |
dc.subject | Instructional activities | en |
dc.subject | Mathematical problem-solving | en |
dc.subject | Real world situations | en |
dc.subject | Mathematical models | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Mathematics | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Education science | en |
dc.title | INSTRUCTIONAL ACTIVITIES ENHANCING THE ABILITY TO SOLVE REAL WORLD SITUATIONS USING MATHEMATICAL MODELS FOR MATHAYOMSUKSA SIX STUDENTS | en |
dc.title | กิจกรรมการเรียนการสอนที่เสริมสร้างความสามารถในการแก้ปัญหาสถานการณ์จริงโดยใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | ปริญญานิพนธ์ | th |
dc.contributor.coadvisor | Rungfa Janjaruporn | en |
dc.contributor.coadvisor | รุ่งฟ้า จันท์จารุภรณ์ | th |
dc.contributor.emailadvisor | rungfa@swu.ac.th | |
dc.contributor.emailcoadvisor | rungfa@swu.ac.th | |
dc.description.degreename | MASTER OF EDUCATION (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | - | en |
dc.description.degreelevel | - | th |
dc.description.degreediscipline | Department Of Mathematics | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาคณิตศาสตร์ | th |
Appears in Collections: | Faculty of Science |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs631130375.pdf | 12.71 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.