Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1540
Title: THE EFFECT OF BUSINESS FACTORS, ENTREPRENEUR CHARACTERISTICS AND COMPETITIVE STRATEGIES ON THE SUCCESS OF ON-LINE BAKERY BUSINESS
ปัจจัยธุรกิจ คุณลักษณะของผู้ประกอบการ และการสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขันที่นำไปสู่ความสำเร็จของธุรกิจเบเกอรี่บนออนไลน์
Authors: PATTAMON TURATUNMANON
พัทธมน ธุระธรรมานนท์
Kangwan Yodwisitsak
กังวาน ยอดวิศิษฎ์ศักดิ์
Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society
Keywords: ปัจจัยด้านธุรกิจ
คุณลักษณะของผู้ประกอบการ
กลยุทธ์การสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขัน
ธุรกิจเบเกอรี่บนออนไลน์
Business factors
Entrepreneurial characteristics
Competitive advantage strategies
Online bakery businesses
Issue Date:  17
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This research aims to study the business factors, the characteristics of entrepreneurs and the competitive advantage strategies that lead to the success of online bakery businesses. A questionnaire was used to collect data from the 455 entrepreneurs with online bakery business in Bangkok. The sample was selected by purposive sampling and snowball sampling. The statistics applied for data analysis were percentage, mean, and standard deviation. The hypothesis testing was conducted using multiple regression analysis. The findings of this study revealed that the majority of the sample (n= 243) had been in business for less than two years. The 161 entrepreneurs had an average monthly income from 10,000-20,000 Baht. The opinions of the entrepreneurs towards the factors related to characteristics of entrepreneurs, competitive advantage strategies, and business success were at a high level. The results of the hypothesis testing were as follows: (1) the business factors had no effect on business success; (2) the characteristics of entrepreneurs, i.e. self-confidence, innovation skills, risk-taking, management, consistency, striving for learning, and striving for success had an influence on business success; (3) the competitive advantage strategies included differentiation strategy, cost leadership strategy , and focus strategy, which had an influence on business success; and (4) entrepreneurs with self-confidence, innovation skills, risk-taking, striving for learning, striving for success and cost leadership and differentiation strategies may be successful. The results of this study can be a guideline for entrepreneurial development in relation to entrepreneurs and the competitive advantage strategies influencing the success of online bakery businesses in the future.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยธุรกิจ คุณลักษณะของผู้ประกอบการและการสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขันที่นำไปสู่ความสำเร็จของธุรกิจเบเกอรี่บนออนไลน์ ใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูลจากผู้ประกอบการเบเกอรี่ บนออนไลน์ ที่อยู่ในกรุงเทพมหานคร จํานวน 455 คน ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง และการสุ่มแบบบอกต่อ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าสถิติร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตราฐาน ทดสอบสมมติฐานด้วยการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัย พบว่า ผู้ประกอบการส่วนใหญ่มีอายุธุรกิจน้อยกว่า 2 ปี จำนวน 243 คน และมีรายได้ต่อเดือนของธุรกิจอยู่ที่ 10,000 - 20,000 บาท จำนวน 161 คน ผู้ประกอบการมีความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยด้านคุณลักษณะของผู้ประกอบการ มีความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยด้านกลยุทธ์การสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขัน และมีความคิดเห็นของเกี่ยวกับปัจจัยด้านความสำเร็จของธุรกิจอยู่ในระดับมาก ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า 1) ผู้ประกอบการที่มีอายุและรายได้ต่อเดือนของธุรกิจแตกต่างกัน ส่งผลต่อความสำเร็จของธุรกิจที่ไม่แตกต่างกัน 2) คุณลักษณะของผู้ประกอบการ ประกอบด้วย ความเป็นตัวของตัวเอง ความมีนวัตกรรม ความกล้าเสี่ยง การบริหารจัดการ ความสม่ำเสมอและใฝ่ใจในการเรียนรู้ และความใฝ่ใจในความสำเร็จ ส่งผลต่อความสำเร็จของธุรกิจ 3) กลยุทธ์การสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขัน ประกอบด้วย กลยุทธ์การสร้างความแตกต่าง กลยุทธ์ผู้นำด้านต้นทุนต่ำ และกลยุทธ์มุ่งจุดสนใจ ส่งผลต่อความสำเร็จของธุรกิจ 4.) ผู้ประกอบการที่มีคุณลักษณะของผู้ประกอบการ ด้านความเป็นตัวเอง ด้านความมีนวัตกรรม ด้านความกล้าเสี่ยง ด้านความสม่ำเสมอและใฝ่ใจในการเรียนรู้ และด้านความใฝ่ใจในความสำเร็จ และปัจจัยกลยุทธ์การสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขัน กลยุทธ์ผู้นำด้านต้นทุนต่ำ และกลยุทธ์การสร้างความแตกต่างแตกต่าง ส่งผลในทิศทางบวกต่อความสำเร็จของธุรกิจ โดยผลการวิจัยนี้สามารถนำไปใช้ประโยชน์เพื่อเป็นแนวทางการพัฒนาผู้ประกอบการทั้งในด้านของคุณลักษณะของผู้ประกอบและกลยุทธ์การสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขันที่ส่งผลต่อความสำเร็จในการประกอบธุรกิจเบเกอรี่บนออนไลน์ต่อไปในอนาคต
Description: MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1540
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631110144.pdf2.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.