Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1367
Title: | THE BUSINESS MEDIA DESIGN FOR THE REFILL STATION
ON THE VENDING MACHINE OF THE NATURAL PRODUCT การออกแบบสื่อธุรกิจสำหรับตู้รีฟิลสินค้าจากธรรมชาติ |
Authors: | THANAPON NEAMKONG ธนพล เนียมคง Pilan Boonyaprapha ปิลันลน์ ปุณญประภา Srinakharinwirot University. College of Social Communication Innovation |
Keywords: | สื่อธุรกิจ ตู้รีฟิล สินค้าอุปโภคจากธรรมชาติ Business media Refill station vending machines Natural products |
Issue Date: | 16 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The aims of business media design for natural product refill container objectives (1) to study and research on creating a brand for natural products refill container; (2) to communicate and promote the brand for natural products refill containers. In this research, the researcher has used the research and development method which is divided into four steps. The first step is the study and analysis of the design and business branding based on research and related documents including consumer behavior surveys and factors affecting the decision of consumers in choosing natural products in the Bangkok area by Google Forms. The results revealed that there were four important processes, which are as follows: Step One: target audience analysis; Step Two: brand design; Step Three: brand identity process; and Step Four: presentation of the results to the target group. It was found that brand image and brand design communication of natural products of the target group were divided into three categories as follows: (1) to design a refill container design that demonstrates the eco-friendliness of the brand; (2) to design a refill container that represents social and community contributions; (3) to design a refill container that reflects lifestyle and modernity. In the second step, the researcher used the results of the first study to design a business and a draft of natural product refill containers according to the needs of the target group, divided into six main types with three concepts: (1) natural harmony or feeling close to nature; (2) secret story or an interesting background story; (3) modern cozy or modern but environmentally friendly. In the third step, the researcher consulted with three branding and product design experts. Among the six refill container designs, the experts agreed that Type A2 was the most interesting and suggested to combine the transparency of pattern B to mix with Type A2. A further suggestion was that A2 had an impractical base design. Therefore, the researcher had to adjust the form of the base of the cabinet in the A2 format to be more suitable according to the principles of product design and develop a refill prototype to sell cleaning products with natural extracts and based on the concept of designing according to the needs of consumers. การออกแบบสื่อธุรกิจสำหรับตู้รีฟิลสินค้าจากธรรมชาติ มีวัตถุประสงค์ 1.เพื่อศึกษาค้นคว้าการสร้างแบรนด์ธุรกิจสำหรับตู้รีฟิลสินค้าอุปโภคจากธรรมชาติ 2.เพื่อการสื่อสารแบรนด์และประชาสัมพันธ์ธุรกิจสำหรับตู้รีฟิลสินค้าอุปโภคจากธรรมชาติ ซึ่งในการวิจัยครั้งนี้ผู้วิจัยได้ใช้วิธีการวิจัยแบบการวิจัยและพัฒนาแบ่งออกเป็น 4 ขั้นตอน ขั้นตอนที่หนึ่งเป็นขั้นตอนการศึกษาและวิเคราะห์การออกแบบและการสรรค์สร้างแบรนด์ธุรกิจจากงานวิจัยที่เกี่ยวข้องรวมถึงการสำรวจพฤติกรรมและปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจของผู้บริโภคในการเลือกซื้อสินค้าจากธรรมชาติ เขตกรุงเทพมหานครผ่านช่องทาง Google Forms ผลพบว่า มีกระบวนการสำคัญ 4 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นตอนที่ 1 วิเคราะห์กลุ่มเป้าหมาย ขั้นตอนที่ 2 การออกแบบแบรนด์ ขั้นตอนที่ 3 กระบวนการสร้างอัตลักษณ์แบรนด์ ขั้นตอนที่ 4 การนําเสนอสิ่งที่เราได้ศึกษาแก่กลุ่มเป้าหมาย และทราบผลพบว่าปัจจัยทางด้านภาพลักษณ์และสื่อประชาสัมพันธ์งานออกแบบของผลิตภัณฑ์จากธรรมชาติ ที่กลุ่มเป้าหมายให้ความสนใจ แบ่งเป็น 3 ลำดับ ดังนี้ อันดับ 1 การสื่อถึงความธรรมชาติรักษ์โลก อันดับ 2 คือการสื่อถึงการช่วยเหลือสังคมและชุมชน อันดับ 3 คือการสื่อถึงความทันสมัย ขั้นตอนที่สองผู้วิจัยได้นำผลจากการศึกษาในขั้นตอนที่หนึ่งมาออกแบบธุรกิจและร่างแบบตู้รีฟิลสินค้าอุปโภคจากธรรมชาติที่วิเคราะห์จากความต้องการจากกลุ่มเป้าหมาย ทั้งหมด 6 แบบ 3 คอนเซ็ปต์ 1.Natural Harmony ให้ความรู้สึกถึงธรรมชาติ 2.Secret Story น่าค้นหาเข้าถึงเรื่องราวแหล่งที่มาและแบบที่ 3.Modern Cozy ทันสมัยใส่ใจสิ่งแวดล้อม ขั้นตอนที่สามผู้วิจัยนำแบบร่างที่ออกแบบไปขอคำแนะนำจากผู้เชี่ยวชาญด้านการสร้างแบรนด์และการออกแบบผลิตภัณฑ์ จำนวน 3 ท่าน ผลพบว่าผู้เชี่ยวชาญทั้งสามท่านเห็นตรงกันและสนใจแบบ A2 และเพิ่มเติมโดยการนำการเจาะใสของรูปแบบ B มารวมกันกับแบบที่ A2 และแบบ A2 มีฐานของตัวตู้ที่โค้งมนซึ่งไม่สามารถออกแบบและใช้งานได้จริง ผู้ทำวิจัยจึงต้องปรับรูปแบบฐานของตัวตู้ในแบบ A2 ให้ถูกหลักของการออกแบบผลิตภัณฑ์มากขึ้นและพัฒนาต้นแบบรีฟิลสินค้าจากธรรมชาติตามความต้องการของกลุ่มเป้าหมาย |
Description: | MASTER OF ARTS (M.A.) ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1367 |
Appears in Collections: | College of Social Communication Innovation |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs611130203.pdf | 3.83 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.