Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1111
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorRERKRUDEE NAKWIJITen
dc.contributorฤกษ์ฤดี นาควิจิตรth
dc.contributor.advisorMarut Patpholen
dc.contributor.advisorมารุต พัฒผลth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot University. Graduate Schoolen
dc.date.accessioned2021-06-16T06:07:48Z-
dc.date.available2021-06-16T06:07:48Z-
dc.date.issued18/12/2020
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1111-
dc.descriptionDOCTOR OF PHILOSOPHY (Ph.D.)en
dc.descriptionปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)th
dc.description.abstractThe aims of this study were as follows: (1) to develop a curriculum emphasizing learning design as STEAM Education based on local wisdom for student teachers; (2) to study the effectiveness of the curriculum emphasizing learning design as STEAM Education and based on local wisdom for student teachers. The research consisted of 25 fourth-year students in the Bachelor of Education program at Suratthani Rajabhat University, using extract cluster sampling in the first semester of the 2019 academic year for 51 hours. The results of the study on the effectiveness of the curriculum used information from the following : (1) The effectiveness of the curriculum emphasizing learning design as STEAM education based on local wisdom for student teachers found that the curriculum had an effectiveness of 80/86.92 which was higher than the set benchmark of 75/75. (2) The comparison after the experiment between the mean of ability learning design in STEAM Education based on the local wisdom and the innovative skills of student teachers and a 75% standard criterion was different at a statistically significant level. (3) Each student teacher compared the different levels of awareness based on local wisdom. in the period before the study, during the study and after study, it was found that there were different levels of awareness based on local wisdom, with at least one pair with statistical significance. (F= 178.49 , df=2, p <.001)en
dc.description.abstractในการวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาหลักสูตรที่เน้นการออกแบบการเรียนรู้ตามแนวสตีมศึกษาบนฐานภูมิปัญญาท้องถิ่นสำหรับนักศึกษาครู 2) ศึกษาประสิทธิผลของหลักสูตรที่เน้นนวัตกรรมการออกแบบการเรียนรู้ตามแนวสตีมศึกษาบนฐานภูมิปัญญาท้องถิ่น สำหรับนักศึกษาครู โดยศึกษากับกลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาครุศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาวิทยาศาสตร์ ชั้นปีที่ 4 มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี จำนวน 25 คน ที่ได้มาจากการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Sampling) ในภาคเรียนที่ 1/2562 เป็นเวลา 51 ชั่วโมง ผลการศึกษาประสิทธิผลของหลักสูตรโดยใช้ผลจากการวิเคราะห์ข้อมูลดังนี้ (1) ประสิทธิผลของหลักสูตรที่เน้นการออกแบบการจัดการเรียนรู้ตามแนวสตีมศึกษาบนฐานภูมิปัญญาท้องถิ่นของนักศึกษาครู พบว่าหลักสูตรมีค่าประสิทธิผลเท่ากับ 80.00/86.92 สูงกว่าเกณฑ์มาตรฐาน 75/75 (2)เปรียบเทียบคะแนนเฉลี่ยความสามารถในการออกแบบการเรียนรู้ตามแนวสตีมศึกษาบนฐานภูมิปัญญาท้องถิ่นและทักษะสร้างสรรค์ของนักศึกษาครูหลังเรียนในหลักสูตร กับเกณฑ์ที่กำหนดร้อยละ 75 พบว่ามีความแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (3) ศึกษาพัฒนาการความตระหนักในคุณค่าภูมิปัญญาท้องถิ่นของนักศึกษาครูในช่วงเวลาก่อนการเรียน  ระหว่างเรียน  และหลังเรียน พบว่าระดับความตระหนักในคุณค่าภูมิปัญญาท้องถิ่นมีความแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติอย่างน้อย 1 คู่ (F= 178.49 , df=2, p < .001)th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectการพัฒนาหลักสูตรth
dc.subjectการออกแบบการเรียนรู้th
dc.subjectสตีมศึกษาth
dc.subjectภูมิปัญญาท้องถิ่นth
dc.subjectนักศึกษาครูth
dc.subjectCURRICULUM DEVELOPMENTen
dc.subjectLEARNING DESIGNen
dc.subjectSTEAM EDUCATIONen
dc.subjectLOCAL WISDOMen
dc.subjectSTUDENT TEACHERSen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.titleCURRICULUM DEVELOPMENT EMPHASIZING WITH LEARNING DESIGN AS STEAMEDUCATION BASED ON LOCAL WISDOM FOR STUDENT TEACHERSen
dc.titleการพัฒนาหลักสูตรที่เน้นการออกแบบการเรียนรู้ตามแนวสตีมศึกษาบนฐานภูมิปัญญาท้องถิ่น สําหรับนักศึกษาครูth
dc.typeDissertationen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
Appears in Collections:Graduate School

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs571120069.pdf6.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.