Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/982
Title: SOCIAL ENTERPRISE OPERATIONS OF SAN PALANG ENTERPRISE COMPANY LIMITED'S EFFECTING TO PTT GROUP SUSTAINABLILITY
การดำเนินงานเกี่ยวกับกิจการเพื่อสังคมของ บริษัท สานพลังวิสาหกิจเพื่อสังคม จำกัด ที่ส่งผลต่อความยั่งยืนของกลุ่ม ปตท.
Authors: CHADAPORN MAHAWONGNANT
ชฎาพร มหาวงศ์นันท์
Supada Sirikutta
สุพาดา สิริกุตตา
Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society
Keywords: การดำเนินงาน
วิสาหกิจเพื่อสังคม
ความยั่งยืน
กลุ่ม ปตท.
Operations
Social Enterprise
Sustainability
PTT Group
Issue Date:  18
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The objectives of this research are to study the social enterprise operations of San Palang Enterprise Company Limited affecting the sustainability of the PTT Group. The sample consisted of 400 employees of PTT Group Seven. A questionnaire was constructed and used as a tool to collect the data. The results found that the overall opinions on the operation of social enterprises and social marketing were at a very good level and the hypothesis testing results revealed that the social enterprise operations consisted of support for the unity of community education reform and waste management affected the sustainability of the PTT Group with a percentage of 40.2% percent and a statistical significance of 0.01. The aspect of social marketing consisted of organizations providing opportunities to the disadvantaged to work with coffee workers (Baristas) at Cafe Amazon. This organization has provided support for the construction of pillows for patients with bedsores and has sent personnel to educate people about the use of biogas from pig manure to reduce household expenses. Furthermore, organizations applied technological innovations and adapt plastic waste for reuse, and affected the sustainability of the PTT group with a percentage of 31.5% percent and a statistical significance of 0.01. The benefits obtained from the research may be useful in planning the strategic adjustment of the organization in the operation of the social enterprises as well as guiding the directional setting of management to develop a sustainable activity or project with the PTT group.
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมาย เพื่อศึกษาการดำเนินงานวิสาหกิจเพื่อสังคมของ บริษัท สานพลังวิสาหกิจเพื่อสังคม จำกัด ที่ส่งผลต่อความยั่งยืนของกลุ่ม ปตท. กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ พนักงานในกลุ่ม ปตท. ทั้ง 7 บริษัท จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างมีความคิดเห็นต่อการดำเนินงานเกี่ยวกับวิสาหกิจเพื่อสังคม และการตลาดเพื่อสังคมโดยรวมอยู่ในระดับดีมาก และผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าการดำเนินงานเกี่ยวกับวิสาหกิจเพื่อสังคมประกอบด้วย ด้านการสนับสนุนให้ชุมชนสามัคคี ด้านการปฏิรูปการศึกษา และด้านการจัดการขยะ ส่งผลต่อความยั่งยืนของกลุ่ม ปตท. ร้อยละ 40.2 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 และการตลาดเพื่อสังคมประกอบด้วย องค์กรเปิดโอกาสให้ผู้ด้อยโอกาสได้เข้ามาทำงานร่วมกับพนักงานชงกาแฟ (บาริสต้า)ร้านคาเฟ่อเมซอน องค์กรจัดสถานที่สำหรับรองรับการสร้างหมอนเพื่อผู้ป่วยแผลกดทับ องค์กรส่งบุคลากรให้ความรู้เกี่ยวกับการใช้ก๊าซชีวภาพจากมูลสุกรเพื่อลดค่าใช้จ่ายในครัวเรือน และองค์กรนำนวัตกรรมทางเทคโนโลยีเข้าไปประยุกต์และดัดแปลงขยะพลาสติกให้นำกลับมาใช้ประโยชน์ได้อีกครั้ง ส่งผลต่อความยั่งยืนของกลุ่ม ปตท. ร้อยละ 31.5 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 และประโยชน์ที่ได้จากงานวิจัยเพื่อให้เป็นประโยชน์ต่อการวางแผนการปรับกลยุทธ์ขององค์กรในการดำเนินงานเกี่ยวกับวิสาหกิจเพื่อสังคมต่อไปรวมไปถึงเพื่อเป็นแนวทางในการกำหนดทิศทางของผู้บริหารใช้เป็นข้อมูลในการพัฒนากิจกรรมหรือโครงการเพื่อสร้างความยั่งยืนร่วมกันกับพนักงานของกลุ่ม ปตท.
Description: MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/982
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs611130244.pdf2.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.