Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/930
Title: TECHNOLOGY ACCEPTANCE, ONLINE CONSUMER BEHAVIOR, AND RISK PERCEPTION RELATED TO DECISION-MAKING ON USING  CRYPTOCURRENCY AMONG CONSUMERS IN THE BANGKOK METROPOLITAN AREA
การยอมรับเทคโนโลยีพฤติกรรมผู้บริโภคออนไลน์และการรับรู้ความเสี่ยง ที่มีความสัมพันธ์ต่อการตัดสินใจใช้สกุลเงินดิจิทัล ของผู้บริโภคในเขตพื้นที่กรุงเทพมหานคร
Authors: PRADTANAARALI MOHAMMAD AL-QURAISH
ปรารถนาอารี มูฮัมหมัดอัลโคลเลซ
Wasan Sakulkijkarn
วสันต์ สกุลกิจกาญจน์
Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society
Keywords: สกุลเงินดิจิทัล
บล็อกเชน
บิตคอยน์
การยอมรับเทคโนโลยี
พฤติกรรมผู้บริโภคออนไลน์
การรับรู้ความเสี่ยง
การตัดสินใจ
Technology acceptance
Online consumer behavior
Risk perception
Decision Making
Cryptocurrency
Consumers
Bangkok metropolitan area
Blockchain
Bitcoin
Issue Date:  14
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The objective of this independent study is to study technology acceptance, online consumer behavior and risk perception related to decision-making on the use of cryptocurrency among consumers in the Bangkok metropolitan area. The sample group consisted of 400 participants and questionnaire with a coefficient of reliability at 0.95 was employed. The data was analyzed using descriptive statistics, an independent sample t-test, a One-Way Analysis of Variance or Brown-Forsythe statistics, and the Pearson Correlation Coefficient. The results of the study were as follows: (1) consumers of a different gender, age, education, occupation, monthly income and marital status made the decision to use cryptocurrency in the Bangkok metropolitan area, with a 0.05 level of difference in terms of significance; (2) technology acceptance correlated with decision-making to use cryptocurrency in the Bangkok metropolitan area at a 0.05 level of significance, with a low correlation in the same direction; (3) online consumer behavior correlated with decision-making to use cryptocurrency in the Bangkok metropolitan area at a level of 0.01, and with a moderate correlation in the same direction; and (4) risk perception correlated with decision-making on using cryptocurrency in the Bangkok metropolitan area at a level of 0.01 and with a low correlation in the same direction.
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษา การยอมรับเทคโนโลยีพฤติกรรมผู้บริโภคออนไลน์และการรับรู้ความเสี่ยงที่มีความสัมพันธ์ต่อการตัดสินใจใช้สกุลเงินดิจิทัลของผู้บริโภคในเขตพื้นที่กรุงเทพมหานคร มีกลุ่มตัวอย่างเป็นประชากรในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการวิจัย มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.95 วิเคราะห์ข้อมูลด้วย ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติที่ใช้ในการวิจัยคือ Independent sample t-test, One-way analysis of variance หรือ สถิติ Brown - Forsythe และ Pearson Correlation Coefficient ผลการศึกษาพบว่า 1. ผู้บริโภคที่มีเพศ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน และสถานภาพสมรสแตกต่างกัน มีการตัดสินใจใช้สกุลเงินดิจิทัลของผู้บริโภคในเขตพื้นที่กรุงเทพมหานคร ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 2.การยอมรับเทคโนโลยีมีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจใช้สกุลเงินดิจิทัลของผู้บริโภคในเขตพื้นที่กรุงเทพมหานคร มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยมีความสัมพันธ์ระดับต่ำ และมีทิศทางเดียวกัน 3. พฤติกรรมผู้บริโภคออนไลน์มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจใช้สกุลเงินดิจิทัลของผู้บริโภคในเขตพื้นที่กรุงเทพมหานคร มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยมีความสัมพันธ์ระดับปานกลาง และมีทิศทางเดียวกัน 4. การรับรู้ความเสี่ยงมีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจใช้สกุลเงินดิจิทัลของผู้บริโภคในเขตพื้นที่กรุงเทพมหานคร มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 มีความสัมพันธ์ระดับต่ำ และมีทิศทางเดียวกัน
Description: MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/930
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs611130371.pdf3.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.