Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/886
Title: | MARKETING MIX AND MOTIVATION INFLUENCING DECISIONS TO BUY DHC BRAND DIETARY SUPPLEMENTS AMONG CONSUMERS IN THE BANGKOK METROPOLITAN AREA ส่วนประสมทางการตลาดและแรงจูงใจที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมบำรุงผิวยี่ห้อ DHC ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร |
Authors: | SARISA HARDSINE สาริศา หาดทราย Atchareeya Saknarong อัจฉรียา ศักดิ์นรงค์ Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society |
Keywords: | ส่วนประสมทางการตลาด, แรงจูงใจ, การตัดสินใจซื้อ, ผลิตภัณฑ์อาหารเสริม DHC Marketing mix Motivation Decision to buy DHC brand dietary supplements |
Issue Date: | 18 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The purpose of this research is to study the marketing mix and motivation influencing the decision to buy DHC brand dietary supplements among consumers in the Bangkok metropolitan area. The sample in this research consisted of 400 consumers who bought DHC brand dietary supplements of consumers in the Bangkok metropolitan area. A questionnaire was used for data collection and the statistics for data analysis included frequency percentage, mean and standard deviation. The statistical hypothesis testing included a t-test, one-way analysis of variance and multiple regression analysis. The results of the research showed that most of the respondents were female, 30-39 years old, single, held a Bachelor’s degree, worked as corporate employees and had a monthly income of 30,001-45,000 Baht. The opinions of the marketing mix in terms of product, price, place at a good level and promotion at a moderate level. The motivation in terms of emotional and rationality at a good level. The results of the hypothesis testing were as follows: consumers with different education and monthly income made different decisions to buy DHC brand dietary supplements with a statistical significance of 0.05 and 0.01, respectively. The marketing mix in aspects of price, place and promotion affected decisions to buy DHC brand dietary supplements with a statistical significance of 0.01 and could be explained by 48.1%. The motivation in terms of emotional and rationality affecting decisions to buy DHC brand dietary supplements with a statistical significance of 0.01 and could be explained by 24.2%. การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาส่วนประสมทางการตลาดและแรงจูงใจที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมบำรุงผิวยี่ห้อ DHC ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ผู้ซื้อหรือเคยซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมบำรุงผิวยี่ห้อ DHC ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแตกต่างโดยการหาค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 30 - 39 ปี สถานภาพโสด มีระดับการศึกษาปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 30,001 - 45,000 บาท ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นเกี่ยวกับส่วนประสมทางการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย อยู่ในระดับดี และด้านการส่งเสริมการตลาด อยู่ในระดับปานกลาง มีความคิดเห็นเกี่ยวกับแรงจูงใจ ด้านอารมณ์ และด้านเหตุผล อยู่ในระดับมาก ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า 1) ผู้บริโภคที่มีระดับการศึกษา และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนแตกต่างกัน มีการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมบำรุงผิวยี่ห้อ DHC โดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และ 0.01 ตามลำดับ 2) ส่วนประสมทางการตลาด ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด มีผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมบำรุงผิวยี่ห้อ DHC ของผู้บริโภคอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยสามารถอธิบายได้ร้อยละ 48.1 3) แรงจูงใจ ด้านอารมณ์ และด้านเหตุผล มีผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมบำรุงผิวยี่ห้อ DHC ของผู้บริโภคอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยสามารถอธิบายได้ร้อยละ 24.2 |
Description: | MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.) บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/886 |
Appears in Collections: | Faculty of Business administration for society |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs611130276.pdf | 2.08 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.