Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/878
Title: FACTORS AFFECTING THE DECISION TO BUY ELECTRIC CARS BRAND FOMM ONE IN BANGKOK
ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบรนด์ FOMM ONE ในเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: PARADORN TUNKAEW
ภราดร ตุ่นแก้ว
Kanyakit Keeratiangkoon
กัลยกิตติ์ กีรติอังกูร
Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society
Keywords: การตัดสินใจ​ซื้อ​
ทัศนคติ​
พฤติกรรม
รถยนต์ไฟฟ้า
Buying decisions
FOMM ONE
Electric cars
Bangkok metropolitan area
Issue Date:  18
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purpose of this research is to study the different factors affecting decisions to purchase a FOMM ONE electric car in the Bangkok metropolitan area. The participants were classified by demographic characteristics: age, gender, status, highest educational level, occupation and average monthly income. The sample group used in this research included 400 consumers in the Bangkok metropolitan area who were aware of FOMM ONE personal electric cars. The method of collecting data was by a questionnaire by using statistical software used in data analysis were percentage, mean, standard deviation, an independent sample, a t-test and One-Way ANOVA. The analysis was performed using statistical software. Most of the respondents were male, single, aged 25-34, held a Bachelor's degree, were self-employed, and had an average income between 15,001-25,000 Baht. The decision to buy a FOMM ONE electric car was based on the perception of needs and problems. Furthermore, purchasing decisions differed between consumers at different educational levels. The decision to buy a FOMM ONE electric car also involved the perception of needs and problems and knowledge-seeking. The purchasing decisions of consumers differed in terms of profession. The decision to buy a FOMM ONE electric car was influenced by the following factors: (1) perception of needs and problems; (2) purchasing decisions; and (3) consumers with different average incomes. In terms of the perception of needs and problems and purchasing, integrated marketing communication factors, consisting of advertising and sales by employees and differences in direct marketing. The different factors affecting purchasing decisions were at a statistically significant level of 0.01 and found that the factors of the attitude factor, cognitive feeling and different behavioral aspects. There are different factors affecting purchasing decisions at a statistically significant at 0.01 and a low level of correlation in the same direction.
การวิจัยครั้งนี้จุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาความแตกต่างของปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบรนด์ FOMM ONE ในเขตกรุงเทพมหานคร จำแนกตามลักษณะทางประชากรศาสตร์ ได้แก่ เพศ  สถานภาพ อายุ ระดับการศึกษาสูงสุด อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้วิจัยครั้งนี้  คือ บุคคลทั่วไปที่มีความรู้จักรถยนต์ไฟฟ้าส่วนบุคคลแบรนด์ FOMM ONE จำนวน 400 คน เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูปทางสถิติ  คือ  ค่าร้อยละค่าเฉลี่ย  ค่าความเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแตกต่างใช้การทดสอบค่าทีเทสท์ (t-test) การวิเคราะห์ค่าความแปรปรวนทางเดียว (One-Way ANOVA) กลุ่มผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย สถานภาพโสด มีอายุ 25 -34 ปีระดับการศึกษาปริญญาตรี อาชีพอิสระ และมีรายได้เฉลี่ย 15,001 – 25,000 บาท ผู้บริโภคที่มีอายุแตกต่างกัน มีการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบรนด์ FOMM ONE ในด้านสาเหตุที่ทำให้ตัดสินใจซื้อ ด้านการรับรู้ความต้องการและปัญหา  ด้านการตัดสินใจซื้อ แตกต่างกัน ผู้บริโภคที่มีระดับการศึกษาแตกต่างกัน มีการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบรนด์ FOMM ONE ในด้านสาเหตุที่ทำให้ตัดสินใจซื้อ ด้านการรับรู้ความต้องการและปัญหา ด้านการแสวงหาความรู้ ด้านการตัดสินใจซื้อผู้บริโภคที่มีอาชีพแตกต่างกัน มีการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบรนด์ FOMM ONE ในด้านสาเหตุที่ทำให้ตัดสินใจซื้อ ด้านการรับรู้ความต้องการและปัญหา ด้านการตัดสินใจซื้อ ผู้บริโภคที่มีรายได้เฉลี่ยแตกต่างกัน มีการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าแบรนด์ FOMM ONE ในด้านสาเหตุที่ทำให้ตัดสินใจซื้อ ด้านการรับรู้ความต้องการและปัญหา ด้านการตัดสินใจซื้อ ปัจจัยด้านการสื่อสารการตลาดบูรณาการ ประกอบด้วย ด้านการโฆษณา ด้านการขายโดยพนักงาน ด้านการตลาดทางตรงต่างกัน มีปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อที่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.01 และพบว่าปัจจัยทัศนคติ ด้านความรู้ความเข้าใจ ด้านความรู้สึก ด้านพฤติกรรมต่างกัน มีปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อที่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.01  โดนมีระดับความสัมพันธ์ในทิศทางเดียวกันในระดับต่ำ
Description: MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/878
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs601130348.pdf2.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.