Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/840
Title: USING MOBILE GAMES TO ENHANCE ENGLISH VOCABULARY KNOWLEDGE:A CASE STUDY OF THAI EMPLOYEES IN AN INTERNATIONAL WORKPLACE
การใช้เกมโทรศัพท์มือถือเพื่อพัฒนาความรู้ทางด้านคำศัพท์ภาษาอังกฤษกรณีศึกษาของพนักงานไทยในบริษัทต่างชาติ
Authors: NICHAKAN HORPHET
ณิชกานต์ ห่อเพชร
Supaporn Yimwilai
สุภาภรณ์ ยิ้มวิลัย
Srinakharinwirot University. Faculty of Humanities
Keywords: ความรู้ทางด้านคำศัพท์
เกมโทรศัพท์มือถือ
บริษัทต่างชาติ
การเรียนภาษา
Vocabulary Knowledge
Mobile Games
International Workplace
Issue Date:  15
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: Vocabulary knowledge is an essential component of English language learning. However, Thai employees have insufficient English vocabulary for speaking and writing. To address the problem, this study was designed to investigate the effects of mobile games on the vocabulary knowledge of Thai employees and their attitudes towards learning vocabulary through mobile games. The participants consisted of twenty-five employees in an international workplace. The research instruments employed in this study included an English vocabulary test and an interview. The quantitative data from both the pretest and posttest were analyzed using mean scores, standard deviation, and t-test analysis. The qualitative data from the interview was analyzed using content analysis. The results demonstrated that mobile games had the potential to enhance the vocabulary knowledge of Thai employees. That is, the vocabulary knowledge of the posttest was found to be significantly higher than the pretest. In addition, when looking at the interview response, Thai employees had highly positive attitudes toward learning vocabulary through mobile games. This suggests that they favored learning vocabulary through mobile games. The results of the study indicated that mobile games can be good tools to engage players in learning the English language if used appropriately.
ความรู้ทางด้านคำศัพท์ภาษาอังกฤษมีความสำคัญเป็นอย่างมากในการสื่อสารภาษาอังกฤษ แต่อย่างไรก็ตามมีรายงานจากผลวิจัยก่อนหน้านี้ว่า พนักงานไทยยังขาดความรู้ในด้านคำศัพท์ภาษาอังกฤษเพื่อใช้ในการพูดและเขียน กรณีนี้ยังคงเป็นปัญหาสำหรับพนักงานในสถานที่ทำงานจำนวนมาก โดยพนักงานดังกล่าวมีความเชี่ยวชาญทางด้านสาขาวิชาชีพอื่นนอกจากภาษาอังกฤษ แต่ต้องการความรู้ภาษาอังกฤษเพื่อใช้ในการทำงานในสถานที่ทำงาน งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการใช้เกมโทรศัพท์มือถือเพื่อการพัฒนาความรู้ทางด้านคำศัพท์ภาษาอังกฤษของพนักงานชาวไทย และเพื่อศึกษาทัศนคติของพนักงานชาวไทยต่อการรับรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษผ่านการใช้เกมโทรศัพท์มือถือ กลุ่มผู้เข้าร่วมการทดลองคือพนักงานไทยในบริษัทต่างชาติ 25 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แบบทดสอบคำศัพท์ภาษาอังกฤษ และ แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบที ในส่วนของข้อมูลเชิงคุณภาพ การสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างได้ใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการวิจัยพบประสิทธิภาพในเชิงบวกของการใช้เกมโทรศัพท์มือถือเพื่อพัฒนาความรู้ทางด้านคำศัพท์ภาษาอังกฤษ กล่าวคือ ผลการทดสอบด้านความรู้ทางด้านคำศัพท์ภาษาอังกฤษหลังใช้เกมโทรศัพท์มือถือสูงกว่าผลการทดสอบก่อนการใช้เกมโทรศัพท์มือถือ และผู้เข้าร่วมการทดลองยังมีทัศนคติในเชิงบวกต่อการใช้เกมโทรศัพท์มือถือในการรับรู้คำศัพท์ แสดงให้เห็นว่า พนักงานไทยในบริษัทต่างชาติชื่นชอบการใช้เกมเพื่อพัฒนาคำศัพท์ภาษาอังกฤษ อีกทั้งการวิจัยนี้บ่งชี้ว่าเกมโทรศัพท์มือถือเป็นเครื่องมือที่ดีในการทำให้ผู้เล่นสนใจการเรียนภาษาอังกฤษ หากใช้ในในทางที่เหมาะสม
Description: MASTER OF ARTS (M.A.)
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/840
Appears in Collections:Faculty of Humanities

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs601110019.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.