Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/791
Title: THE DEVELOPMENT OF CREATIVE DRAMA TO ENHANCE THE SOCIAL INTERACTION OF YOUTH: A CASE STUDY OF YOUTH IN SUB-SIN 26-7 COMMUNITY BUILDING, KLONG TOEY, BANGKOK
การพัฒนากิจกรรมละครสร้างสรรค์เพื่อส่งเสริมการปฏิสัมพันธ์ทางสังคมของเยาวชน: กรณีศึกษา เยาวชนในชุมชนอาคารทรัพย์สิน 26-7 เขตคลองเตย กรุงเทพมหานคร
Authors: PHIRATCHAYA PHAMONTRI
พิรัชญา ภามนตรี
Porawan Pattayanon
ปรวัน แพทยานนท์
Srinakharinwirot University. Faculty of Fine Arts
Keywords: กิจกรรรมละครสร้างสรรค์
การปฏิสัมพันธ์ทางสังคม
การพัฒนากิจกรรม
creative drama activity
social interaction
Activity development
Issue Date:  30
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purpose of this research is to develop and to compare the results of the use of creative drama activities to enhance social interaction of among youth in Sub-Sin 26-7 Community Building in Klong Toey. It was applied with a sample of 20 youths, aged between ten and fifteen and used purposive sampling. The research instruments included the following: (1) social interaction behavior test; (2) creative drama activities to enhance social interaction among the youth; and (3) social interaction behavior observation. The results were as follows: (1) the researcher designed the principles of creative drama theories, combined with interaction theories; and (2) the results used creative drama activities to enhance social interaction found that the social interaction behavior of the sample group before and after the experiment were different at a statistically significant level at 0.05. The development of social interaction behavior in all aspects were in descending order, as follows: collaboration skills, communication skills, leadership skills and problem-solving skills. The researcher found that the activity of role play was not enough for the sample group. The activities should be in the form of a competitive game to become more interesting and create enthusiasm.
งานวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายในการพัฒนาและศึกษาผลก่อนและหลังการใช้กิจกรรมละครสร้างสรรค์เพื่อส่งเสริมการปฏิสัมพันธ์ทางสังคมของเยาวชนในชุมชนอาคารทรัพย์สิน 26-7 เขตคลองเตย กลุ่มตัวอย่างคือ เยาวชนในชุมชนอาคารทรัพย์สิน 26-7 อายุ 10-15 ปี จำนวน 20 คน ได้มาจากการคัดเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) แบบวัดพฤติกรรมการมีปฏิสัมพันธ์ทางสังคม 2) กิจกรรมละครสร้างสรรค์เพื่อส่งเสริมปฏิสัมพันธ์ทางสังคม 3) แบบสังเกตพฤติกรรมการมีปฏิสัมพันธ์ทางสังคม ผลการวิจัยพบว่า 1) ผู้วิจัยทำการพัฒนากิจกรรมละครสร้างสรรค์ ออกแบบโดยยึดหลักทฤษฎีละครสร้างสรรค์ ผสมผสานกับทฤษฎีการสร้างปฏิสัมพันธ์ ใช้เวลาดำเนินกิจกรรม 4 สัปดาห์ สัปดาห์ละ 3 ครั้ง ครั้งละ 60 นาที 2) ผลการใช้กิจกรรมละครสร้างสรรค์ก่อนและหลังทำกิจกรรม พบว่า พฤติกรรมการปฏิสัมพันธ์ทางสังคมของกลุ่มตัวอย่างก่อนและหลังการทดลองมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 พฤติกรรมปฏิสัมพันธ์ทางสังคมหลังการทดลองมีค่ามากกว่าก่อนการทดลอง โดยมีการพัฒนาพฤติกรรมปฏิสัมพันธ์ทางสังคมในทุกๆด้าน เรียงลำดับจากมากไปน้อย ดังนี้ พฤติกรรมด้านการทำงานกลุ่ม ด้านการติดต่อสื่อสาร ด้านภาวะผู้นำ และด้านการแก้ไขปัญหา ผู้วิจัยพบว่าการใช้กิจกรรมในรูปแบบการสมมติบทบาทสร้างสถานการณ์เพียงรูปแบบเดียว ไม่เพียงพอสำหรับกลุ่มตัวอย่างนี้ ควรมีการใช้กิจกรรมที่อยู่ในรูปแบบเกมการแข่งขันมาช่วยกระตุ้นให้กลุ่มตัวอย่างเกิดความสนใจและกระตือรือร้นมากยิ่งขึ้น
Description: MASTER OF EDUCATION (M.Ed.)
การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/791
Appears in Collections:Faculty of Fine Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs601130431.pdf6.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.