Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/729
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorJANTIPA KABINRODen
dc.contributorจันทิภา กบิลโรจน์th
dc.contributor.advisorPaghasri Yenbuten
dc.contributor.advisorผกาศรี เย็นบุตรth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot University. Faculty of Humanitiesen
dc.date.accessioned2020-11-12T03:14:52Z-
dc.date.available2020-11-12T03:14:52Z-
dc.date.issued30/8/2020
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/729-
dc.descriptionMASTER OF ARTS (M.A.)en
dc.descriptionศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.)th
dc.description.abstractThe objectives of this research were to create an instruction kit to improve the reading skills of Chinese students on “Thai Buffalo” and to study the effectiveness of the instruction kit on “Thai Buffalo” for the reading skill development of Chinese students.  In order to verify the accuracy of the content, form and language, the instruction kit on “Thai Buffalo” for the reading skill development of Chinese students was sent to three experts for verification and then modified by the researcher. The experiment was conducted with 10 Chinese students majoring in Thai at Bansomdejchaopraya Rajabhat University. The results revealed that the content of the 10 chapters were as follows: Chapter One: Characteristics and Benefits of “Thai Buffalo”; Chapter Two: The attractive places that “Thai Buffalo” are found in Thailand; Chapter Three: “Thai Buffalo” in the Thai tradition; Chapter Four: “Thai Buffalo” in ceremonies; Chapter Five: “Thai Buffalo” in Thai songs; Chapter Six: “Thai Buffalo” in Thai history; Chapter Seven: Legends of “Thai Buffalo”; Chapter Eight: “Thai Buffalo” in Thai novels; Chapter Nine: “Thai Buffalo” in Thai literature; and Chapter Ten: “Thai Buffalo” in Thai idioms. They were effective at the level of 86.9/85.2, higher than the efficiency criterion, which was determined at 75/75. It indicated that the instruction kit on “Thai Buffalo” for the reading skill development of Chinese students was effective. It can improve the reading skills of Chinese students on “Thai Buffalo”, and their understanding of Thai language and culture. The findings revealed that the instruction kit on “Thai Buffalo” for reading skill development of Chinese students can be used as an extra course to teach Thai as foreign language or as a self-learning Thai language instruction kit to help students develop reading skills, knowledge and an understanding of Thai language and culture for Chinese students.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลองมีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างชุดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาทักษะการอ่านจับใจความสำคัญ เรื่องควายไทย  สำหรับผู้เรียนชาวจีน  และเพื่อหาประสิทธิภาพของชุดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาทักษะการอ่านจับใจความสำคัญ เรื่องควายไทย  สำหรับผู้เรียนชาวจีนตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้คือ 75/75   ผู้วิจัยดำเนินการวิจัยโดยนำชุดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาทักษะการอ่านจับใจความสำคัญ เรื่องควายไทย  ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นไปให้ผู้เชี่ยวชาญทั้ง  3 ท่านตรวจสอบความถูกต้องทางด้านเนื้อหา  รูปแบบ  และภาษา  แล้วนำมาปรับปรุงแก้ไข  หลังจากนั้นนำเครื่องมือไปทดลองกับกลุ่มเป้าหมายซึ่งเป็นนักศึกษาชาวจีน  ระดับปริญญาตรีชั้นปีที่ 3  วิชาเอกภาษาไทย ที่มหาวิทยาลัยราชภัฏบ้านสมเด็จเจ้าพระยา  จำนวน 10 คน ผลการวิจัยพบว่า ได้ชุดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาทักษะการอ่านจับใจความสำคัญ เรื่องควายไทย  สำหรับผู้เรียนชาวจีนมีจำนวน 10 ชุดการเรียน  ได้แก่  ชุดที่ 1 ลักษณะและประโยชน์ของควายไทย   ชุดที่ 2 สถานที่ท่องเที่ยวเกี่ยวกับควายในประเทศไทย  ชุดที่ 3 ควายในประเพณีไทย  ชุดที่ 4 ควายในพิธีกรรม  ชุดที่ 5 ควายในเพลงไทย  ชุดที่ 6 ควายในประวัติศาสตร์ไทย  ชุดที่ 7 ควายในตำนาน  ชุดที่ 8 ควายในวรรณกรรมไทย  ชุดที่ 9 ควายในวรรณคดีไทย  และชุดที่ 10 ควายในสำนวนไทย   มีค่าประสิทธิภาพ E1/E2 = 86.9/85.2 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้คือ E1/E2 = 75/75 แสดงให้เห็นว่าชุดการเรียนชุดนี้มีคุณภาพ ช่วยให้ผู้เรียนมีทักษะการอ่านที่ดีขึ้น  และยังได้รับความรู้เพิ่มเติมในเรื่องภาษาและวัฒนธรรมไทย  นอกจากนี้ชุดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาทักษะการอ่านจับใจความสำคัญ เรื่องควายไทย  สำหรับผู้เรียนชาวจีนที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นสามารถนำไปใช้เสริมหลักสูตรการเรียนการสอนภาษาไทยในฐานะภาษาต่างประเทศ  หรือใช้เป็นสื่อพัฒนาทักษะความรู้ด้วยตนเองสำหรับนักศึกษา  เพื่อเป็นการช่วยพัฒนาทักษะการอ่านจับใจความของผู้เรียน และช่วยเพิ่มพูนความรู้ทางภาษาและวัฒนธรรมไทยให้แก่นักศึกษาชาวจีนให้ดียิ่งขึ้นth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectชุดการเรียนรู้th
dc.subjectควายไทยth
dc.subjectการพัฒนาทักษะการอ่านth
dc.subjectผู้เรียนชาวจีนth
dc.subjectInstruction kiten
dc.subject“Thai Buffalo”en
dc.subjectReading skill developmenten
dc.subjectChinese studentsen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.titleTHE INSTRUCTION KIT ON "THAI BUFFALO"FOR READING SKILL DEVELOPMENT OF CHINESE STUDENTSen
dc.titleการสร้างชุดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาทักษะการอ่านจับใจความสำคัญเรื่องควายไทย สำหรับผู้เรียนชาวจีนth
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
Appears in Collections:Faculty of Humanities

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs591130020.pdf13.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.