Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/72
Title: INTEGRATED MARKETING COMMUNICATIONS  AND THE BRAND IMAGE THAT AFFECTS TO CONSUMER’S BUYING DESCISION PROCESS  ON HUAWEI SMARTPHONE IN BANGKOK METROPOLITAN AREA
การสื่อสารการตลาดแบบบูรณาการ และภาพลักษณ์ตราสินค้าที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อสมาร์ทโฟน ยี่ห้อ Huawei  ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: THAWAN WATCHARACHAIKUL
ถวัลย์ วัชรชัยกุล
Lamson Lertkulprayad
ล่ำสัน เลิศกูลประหยัด
Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society
Keywords: วิจัย
การสื่อสารการตลาดแบบบูรณาการ
ภาพลักษณ์ตราสินค้า
integrated marketing communication
brand image
buying decision process
Issue Date:  21
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The objectives of this research were to study the influence of integrated marketing communication and brand image in term of  the buying decision process of Huawei smartphones in  Bangkok metropolitan area. This research employed  mixed methods  in terms of qualitative  and quantitative research. The sample were included six customers for the qualitative research and four hundred customers for quantitative research. A questionnaire was constructed and used as a tool to collect data. Percentage, mean, standard deviation, t-test and one-way analysis of variance and Multiple Regression Analysis were the statistical methods to analyze data.The results were as follows: most of the respondents were male, aged of over thirty  five years old, with a Bachelor's degree, they were occupied as employees at private companies, and with a monthly income between 15,001 to 30,000 Baht. The overall integrated marketing communication in terms of advertising,  publicity and public relations were at most level. In addition, personal selling, sales promotion, and direct marketing were at much level. The overall brand image in term of attributes, benefits, and value were at most level. In addition, culture, personality, and users were at much level. The overall buying decision processes of consumers of Huawei smartphones in Bangkok metropolitan area in terms of information search, evaluation of alternatives, purchase decisions, and post purchase behavior  at most level. In addition, problem recognition was at a much level.The results of the hypothesis testing can be concluded as follows: customers of different genders, ages, educational levels, occupation, and average income per month had a different effected on the buying decision processes of Huawei smartphones in Bangkok metropolitan area  in term of problem recognition, information search, evaluation of alternative, purchasing decisions, and post - purchase behavior at a statistically significant level of 0.05.The integrated marketing communication in terms of advertising, personal selling, sale promotion, publicity and public relations, and direct marketing affected the buying decision processes of consumers of Huawei smartphones in Bangkok metropolitan area at a statistically significant level of 0.05.The brand image in term of attributes, benefits, and value, culture, personality, and user affected to consumers’ buying decision process on Huawei smartphone in Bangkok metropolitan at a statistically significant level of 0.05.
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมาย เพื่อศึกษาการสื่อสารการตลาดแบบบูรณาการ และภาพลักษณ์ตราสินค้าที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อ “สมาร์ทโฟน ยี่ห้อ Huawei” ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร ใช้วิธีแบบผสมผสาน ประกอบด้วย การวิจัยเชิงคุณภาพ และการวิจัยเชิงปริมาณ โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ ผู้บริโภค ที่ใช้ “สมาร์ทโฟนยี่ห้อ HUAWEI” สำหรับเชิงคุณภาพ จำนวนทั้งสิ้น 6 คน และเชิงปริมาณ จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที การวิเคราะห์ค่าความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุตั้งแต่ 35 ปีขึ้นไป การศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน/ลูกจ้าง รายได้ตั้งแต่  15,001 – 30,000 บาท  การสื่อสารการตลาดแบบบูรณาการ ด้านการโฆษณา ด้านการให้ข่าวและประชาสัมพันธ์ มีความคิดเห็นอยู่ในระดับมากที่สุด และมีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก ได้แก่ ด้านการขายโดยพนักงานขาย ด้านการส่งเสริมการขาย และด้านการตลาดทางตรง สำหรับภาพลักษณ์ตราสินค้า ด้านคุณสมบัติ ด้านคุณประโยชน์ ด้านคุณค่า มีความคิดเห็นอยู่ในระดับมากที่สุด และมีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก ได้แก่ด้านวัฒนธรรม ด้านบุคลิกภาพ และด้านผู้ใช้ และกระบวนการตัดสินใจซื้อสมาร์ทโฟนยี่ห้อ “Huawei” ด้านการเสาะแสวงหาข่าวสารและข้อมูล ด้านการประเมินทางเลือก ด้านการตัดสินใจซื้อ และด้านพฤติกรรมหลังการซื้อมีความคิดเห็นอยู่ในระดับมากที่สุด และมีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก ได้แก่ ด้านการตระหนักถึงความต้องการผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ผู้บริโภคที่มีเพศ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนที่แตกต่างกัน มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อ “สมาร์ทโฟน ยี่ห้อ Huawei ” ซึ่งประกอบด้วย การตระหนักถึงความต้องการ การเสาะแสวงหาข่าวสาร การประเมินทางเลือก การตัดสินใจซื้อ พฤติกรรมหลังการซื้อ แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ปัจจัยด้านการสื่อสารการตลาดแบบบูรณาการ ซึ่งได้แก่ การโฆษณา การขายโดยพนักงาน การส่งเสริมการขาย การให้ข่าวและการประชาสัมพันธ์ และการตลาดทางตรง มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อ  “สมาร์ทโฟน ยี่ห้อ Huawei ”ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร  อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ภาพลักษณ์ตราสินค้า ซึ่งได้แก่ คุณสมบัติ คุณประโยชน์ คุณค่า วัฒนธรรม บุคลิกภาพ ผู้ใช้  มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อ  “สมาร์ทโฟน ยี่ห้อ Huawei ”ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05  
Description: MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/72
Appears in Collections:Faculty of Social Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs582130004.pdf2.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.