Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/718
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorTHANIKA CHANNGIOen
dc.contributorธนิกา จั่นงิ้วth
dc.contributor.advisorAran Wanichakornen
dc.contributor.advisorอรัญ วานิชกรth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot University. College of Creative Industryen
dc.date.accessioned2020-11-01T04:46:46Z-
dc.date.available2020-11-01T04:46:46Z-
dc.date.issued30/8/2020
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/718-
dc.descriptionMASTER OF FINE ARTS (M.F.A.)en
dc.descriptionศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต (ศป.ม.)th
dc.description.abstractThis study on souvenir product designed to promote tourism around Kho Rattanakosin is a research and product development​. The purpose of 1. Studies information about tourist attractions of cultural interest around Rattanakosin Island. 2. Design and develop brand and souvenir products. And 3. Assess satisfaction in souvenir products. The documents were studies professionals and experts were asked. The observation of tourist behavior, tourists and architecture, and then the data has been analyzed. The research results can be divided into two parts Part 1: Information about Rattanakosin Island on all three sides including palaces, temples and communities of life that are connected through the Chao Phraya River. This identified and connected the concepts and theories involved. Part 2: Use the knowledge gained as inspiration for design and development of the three collections produced by fabrics, consisting of palace pattern scarf, temple pattern scarf and life pattern scarf. Then check the satisfaction by asking the target group.​ Aged twenty-two to thirty-nine, Bachelor's degree, employees and students. The assessment of aesthetics and usability was at a very good level. The symbolic meaning and pattern was at a very good level. The interest in commercials and a price between 500-1,000 Baht.en
dc.description.abstractงานวิจัยเรื่อง การออกแบบผลิตภัณฑ์ที่ระลึก เพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวรอบเกาะรัตนโกสินทร์ ถือเป็นงานวิจัยและพัฒนาผลิตภัณฑ์ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1. เพื่อทำการศึกษาข้อมูลเกี่ยวกับสถานที่ท่องเที่ยวที่น่าสนใจ เชิงวัฒนธรรม บริเวณรอบเกาะรัตนโกสินทร์ 2. เพื่อออกแบบพัฒนาตราสินค้าและผลิตภัณฑ์ของที่ระลึก และ 3. เพื่อประเมินความพึงพอใจในผลิตภัณฑ์ที่ระลึก ผู้วิจัยได้ทำการศึกษาข้อมูลภาคเอกสาร และสอบถามผู้เชี่ยวชาญด้านต่าง ๆ รวมถึงการลงพื้นที่สังเกตพฤติกรรมนักท่องเที่ยว และสถาปัตยกรรม จากนั้นนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์  โดยแบ่งออกเป็น 2 ส่วน คือ ส่วนที่ 1 ส่วนของอัตลักษณ์เกี่ยวกับเกาะรัตนโกสินทร์ 3 ด้านคือ วัง วัด และชุมชนวิถีชีวิต ที่มีความสัมพันธ์เชื่อมโยงกันผ่านแม่น้ำเจ้าพระยา มาวิเคราะห์หาอัตลักษณ์และเชื่อมโยงแนวความคิดทฤษฎีที่เกี่ยวข้อง ส่วนที่ 2 นำองค์ความรู้ที่ได้มาเป็นแรงบันดาลใจในการออกแบบและพัฒนาลวดลายผลิตภัณฑ์ที่ระลึกประเภทผ้า จำนวน 3 คอลเลคชั่น ประกอบด้วย ผ้าพันคอลายวัง, ผ้าพันคอลายวัด และผ้าพันคอลายวิถีชีวิตชุมชน จากนั้นตรวจสอบความพึงพอใจโดยสอบถามกลุ่มเป้าหมาย อายุอยู่ระหว่าง 22-39 ปี ระดับการศึกษาขั้นปริญญาตรี มีอาชีพเป็นพนักงานเอกชน และนิสิต นักศึกษา  ผลการประเมินความสวยงาม และการใช้สอยของผลิตภัณฑ์ที่ระลึก ภาพรวมอยู่ในระดับ ดีมาก ด้านสัญญะทางความหมายกับลวดลาย ภาพรวมอยู่ในระดับ ดีมาก ด้านการนำลวดลายไปต่อยอดผลิตภัณฑ์ประเภทอื่นๆ อยู่ในระดับ ดีมาก มีความสนใจในการต่อยอดเชิงพาณิชย์ และราคาจำหน่าย ควรมีราคาอยู่ระหว่าง 500-1,000 บาทth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectเกาะรัตนโกสินทร์th
dc.subjectกรุงเทพมหานครth
dc.subjectการท่องเที่ยวth
dc.subjectผลิตภัณฑ์ที่ระลึกth
dc.subjectRattanakosin Islanden
dc.subjectBangkoken
dc.subjectTourismen
dc.subjectSouvenir Productsen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.titleSOUVENIR PRODUCTS DESIGNED TO PROMOTE TOURISM IN KOH RATTANAKOSINen
dc.titleการออกแบบผลิตภัณฑ์ที่ระลึก เพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวรอบเกาะรัตนโกสินทร์ th
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
Appears in Collections:College of Creative Industry

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs611130232.pdf9.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.