Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/670
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | NATTAYA PHONSIRI | en |
dc.contributor | ณัฐญา ผลศิริ | th |
dc.contributor.advisor | Saowaluck Phanthabutr | en |
dc.contributor.advisor | เสาวลักษณ์ พันธบุตร | th |
dc.contributor.other | Srinakharinwirot University. College of Social Communication Innovation | en |
dc.date.accessioned | 2020-10-24T03:47:38Z | - |
dc.date.available | 2020-10-24T03:47:38Z | - |
dc.date.issued | 18/12/2020 | |
dc.identifier.uri | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/670 | - |
dc.description | MASTER OF ARTS (M.A.) | en |
dc.description | ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.) | th |
dc.description.abstract | This research aims to study the concept and history of praying, the behavior of the people praying, and pledge business to help develop a votive offering application. This votive offering application provides services that will help people to have a better experience in a votive offering under the ‘Lazy Economy’ trend. The research procedures were as follows: (1) to observe prayers; (2) to design and develop an application that meets the needs of pledge businesses; (3) to ask for the opinions of experts; and (4) to improve and develop the application design. The results were as follows: (1) the characteristics of beliefs about votive offerings and the pledge business in Thailand was influenced by sacrificial ceremonies in Buddhism. It is a way to encourage yourself and this study identified the characteristic behavior of votive offerings that encountered problems from before the beginning to the end. Furthermore, the results of the survey found that respondents had a positive attitude and were interested in the development of an application for a pledge business. Therefore, it is a great business opportunity for development; (2) the research outcomes lead to votive offerings using an application that was developed and based on previous problems that those praying had to face and the needs for votive offerings. A survey was conducted to collect information on the attitudes and behaviors of those praying in the Ratchaprasong area and online in 100 sets. This includes interviewing experts on how the research could be improved. The application consisted of four main options, as follows: (1) Votive Offering Products; (2) a Pray (Bon) Buddy; (3) Explore; and a (4) Pray Memo. The results of this study are not only used to solve problems encountered during votive offerings and those that are praying to have a more convenient experience but also create opportunities to modernize votive offering businesses and approaching users in different ways to promote the efficiency of this business. | en |
dc.description.abstract | งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประวัติความเป็นมา สภาพปัญหาและโอกาสในธุรกิจแก้บน เพื่อนำไปใช้ประโยชน์ในการพัฒนาแอปพลิเคชันสำหรับธุรกิจแก้บน ที่จะสามารถช่วยแก้ไขปัญหาของผู้บนบานในด้านประสบการณ์การแก้บนให้ดียิ่งขึ้นได้ ภายใต้กระแสความนิยมแนวคิดธุรกิจขี้เกียจ (Lazy Economy) โดยมีวิธีดำเนินการวิจัยคือ 1) ศึกษาสภาพปัญหาและพฤติกรรมการบนบาน 2) ออกแบบและพัฒนาแอปพลิเคชันที่สอดคล้องกับความต้องการของธุรกิจแก้บน 3) สอบถามความคิดเห็นจากผู้เชี่ยวชาญ 4) ปรับปรุงและพัฒนาการออกแบบแอปพลิเคชัน ผลการวิจัยได้มาซึ่ง 1) รูปแบบความเชื่อเรื่องการบนบานและการแก้บนในประเทศไทยที่ได้รับอิทธิพลมาจากพิธีเทวดาตาพลีของศาสนาพุทธ เป็นรูปแบบความเชื่อที่สร้างขวัญและกำลังใจให้กับตนเอง ลักษณะพฤติกรรมของผู้มีความเชื่อเรื่องการบนบานที่ต้องพบปัญหาตั้งแต่ก่อนแก้บนจนกระทั่งแก้บนสำเร็จ รวมถึงพบทัศนคติเชิงบวกของผู้ตอบแบบสอบถามที่ให้ความสนใจการพัฒนาแอปพลิเคชันสำหรับธุรกิจแก้บน ซึ่งเป็นโอกาสดีทางธุรกิจที่ควรนำไปพัฒนาต่อ 2) ผลงานการออกแบบแอปพลิเคชันสำหรับธุรกิจแก้บน ที่พัฒนามาจากปัญหาของผู้บนบานและความต้องการของธุรกิจแก้บน โดยแบบสอบถามสำรวจพฤติกรรมผู้บนบานในเขตพื้นที่ราชประสงค์ จ.กรุงเทพมหานคร และในรูปแบบออนไลน์ จำนวน 100 ชุด รวมถึงการสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญที่เกี่ยวข้องและนำผลที่ได้มาพัฒนาเป็นแอปพลิเคชันสำหรับธุรกิจแก้บน ซึ่งมีเมนูสำคัญดังต่อไปนี้ คือ 1) สินค้าแก้บน (Product) 2) บริการผู้ช่วยแก้บน (Bon Buddy) 3) สำรวจ (Explore) 4) บันทึกแก้บน (Memo) จากผลการศึกษาดังกล่าวไม่เพียงแต่นำมาใช้ในการแก้ปัญหาที่พบระหว่างแก้บนและการพัฒนาประสบการณ์ของผู้บนบานให้สะดวกสบาย แต่ยังสร้างโอกาสในธุรกิจแก้บนให้มีความทันสมัยและเข้าถึงผู้ใช้งานในช่องทางที่ต่างออกไปเพื่อส่งเสริมให้ธุรกิจดำเนินไปอย่างมีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Srinakharinwirot University | |
dc.rights | Srinakharinwirot University | |
dc.subject | ความเชื่อ | th |
dc.subject | การบนบาน | th |
dc.subject | ธุรกิจแก้บน | th |
dc.subject | แอปพลิเคชัน | th |
dc.subject | ธุรกิจขี้เกียจ | th |
dc.subject | เทวดาตาพลี | th |
dc.subject | Beliefs | en |
dc.subject | Praying | en |
dc.subject | Pledge Business | en |
dc.subject | Application | en |
dc.subject | Lazy Economy | en |
dc.subject | Sacrifice | en |
dc.subject.classification | Arts and Humanities | en |
dc.title | DEVELOPMENT OF APPLICATION FOR PLEDGE BUSINESS | en |
dc.title | การพัฒนาแอปพลิเคชันสำหรับธุรกิจแก้บน | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | ปริญญานิพนธ์ | th |
Appears in Collections: | College of Social Communication Innovation |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs611130513.pdf | 5.34 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.