Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/668
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorANUSARA PUMPIKULen
dc.contributorอนุสรา พุ่มพิกุลth
dc.contributor.advisorPinit Khumwongen
dc.contributor.advisorพินิจ ขำวงษ์th
dc.contributor.otherSrinakharinwirot University. Science Education Centeren
dc.date.accessioned2020-10-24T03:46:55Z-
dc.date.available2020-10-24T03:46:55Z-
dc.date.issued30/8/2020-
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/668-
dc.descriptionMASTER OF EDUCATION (M.Ed.)en
dc.descriptionการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.abstractThe objectives of the research are to study the effects of using STEM problem-based learning emphasizing the critical thinking process, as follows: (1) designing solution competencies based on STEM standards; (2) science achievement; and (3) learning satisfaction. The studied group consisted of 30 seventh-grade students, using purposive sampling. This research is the mixed methods type. The research instruments were as follows: (1) STEM problem-based learning emphasizing critical thinking process lesson plans; (2) designing solution competencies test; (3) a science achievement test; and (4) a learning satisfaction questionnaire. The designing solution competencies data were analyzed by using t-test for dependent sample and content analysis. The t-test for dependent sample was used to analysis students’ science achievement and mean for analysis of students’ learning satisfaction. and a t-test for the dependent sample on science achievement and the mean of the analysis of student satisfaction. The findings revealed the following: the post-test mean score of designing solution competencies based on STEM standards, which were higher than the pre-test mean score with a statistical significance at a level of .05 and had higher levels of competency than before learning. The science achievement mean scores of the students after learning was statistically higher than before implementation  at a  .05 level of significance and the level of student satisfaction after learning were at a high level.en
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อ ศึกษาผลของการใช้รูปแบบการจัดการเรียนรู้ตามแนวทางสะเต็มศึกษาด้วยรูปแบบการจัดการเรียนรู้ปัญหาเป็นฐานที่เน้นกระบวนคิดอย่างมีวิจารณญาณที่มีต่อ 1.ความสามารถในการออกแบบวิธีการแก้ปัญหาตามมาตรฐานสะเต็มศึกษา  2.ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ และ 3.ความพึงพอใจ กลุ่มเป้าหมายที่ศึกษาคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จำนวน 1 ห้องเรียน มีนักเรียน 30 คน ซึ่งได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง (Purposive sampling)  การวิจัยนี้เป็นแบบผสานวิธี วิธีเชิงปริมาณเป็นหลัก  เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ประกอบด้วย 1. แผนการจัดการเรียนรู้  2. แบบประเมินความสามารถในการออกแบบวิธีการแก้ปัญหาตามมาตรฐานสะเต็มศึกษา 3. แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ และ4. แบบสอบถามความพึงพอใจ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ t-test dependent  t-test for one sample และวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพร่วมด้วย ผลการวิจัยพบว่า นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ร้อยละ 70 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ตามแนวทางสะเต็มศึกษาด้วยรูปแบบการจัดการเรียนรู้ปัญหาเป็นฐานที่เน้นกระบวนคิดอย่างมีวิจารณญาณ มีความสามารถในการออกแบบวีธีการแก้ปัญหาตามมาตรฐานสะเต็มศึกษาหลังเรียนสูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และมีระดับพัฒนาการสูงขึ้นกว่าก่อนเรียน  มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมากth
dc.language.isoth-
dc.publisherSrinakharinwirot University-
dc.rightsSrinakharinwirot University-
dc.subjectสะเต็มศึกษาth
dc.subjectSTEM Education Critical Thinking Designing Satisfaction Solution Competencies Science Achievement Satisfactionen
dc.subjectกระบวนการคิดอย่างมีวิจารณญาณ-
dc.subjectความสามารถในการออกแบบวิธีการแก้ปัญหา-
dc.subjectผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน-
dc.subjectความพึงพอใจ-
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.titleEFFECTS OF STEM  PROBLEM-BASED LEARNING EMPHASIZING CRITICAL THINKING PROCESS ON DESIGNING SOLUTION COMPETENCIES  ACHIEVEMENT AND LEARNING SATISFACTION OF SEVENTH GRADE STUDENTSen
dc.titleผลของการจัดการเรียนรู้ตามแนวทางสะเต็มศึกษาโดยใช้ปัญหาเป็นฐานที่เน้นกระบวนการคิดอย่างมีวิจารณญาณที่มีต่อสมรรถนะการออกแบบวิธีการแก้ปัญหา ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และความพึงพอใจ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1th
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
Appears in Collections:Science Education Center

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs581130268.pdf3.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.