Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/662
Title: | AN APPLICATION DEVELOPMENT FOR THE CYBERBULLYING AWARENESS OF MATTAYOMSUKSA 1 STUDENTS การพัฒนาแอปพลิเคชัน เพื่อสร้างความตระหนักรู้ เรื่องการระรานทางไซเบอร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 |
Authors: | SAKAOFA JANTAPASO สกาวฟ้า จันทภาโส Naramon Sirawong นฤมล ศิระวงษ์ Srinakharinwirot University. Faculty of Education |
Keywords: | ความตระหนักรู้การระรานทางไซเบอร์ แอปพลิเคชัน นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 Cyberbullying Awareness Application Mattayomsuksa One students |
Issue Date: | 18 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The purposes of this study are as follows: (1) to develop an application that enhances cyberbullying awareness among Mattayomsuksa One students; and the efficiency of the application must reach a criterion of 80/80; (2) to study the learning achievement of Mattayomsuksa One students studying learning through the developed application to enhances their awareness of cyberbullying; and (3) to study cyberbullying awareness among Mattayomsuksa One. The samples for this study included 30 Mattayomsuksa One students at Srithammaratsuksa school in the second semester of the 2019 academic year and used purposive sampling. The statistics used for data analysis, composed of percentage, average, standard deviation (SD), and a dependent sample t-test.
The results of this study found the following: (1) the results on the efficiency of the developed application to enhance cyberbullying awareness was at 84.89/81.11, which corresponded with the criterion of 80/80; (2) the learning achievement of the students studying through the developed application to enhance cyberbullying awareness was significantly higher than before learning and at a level of .01; (3) the awareness of cyberbullying among students after using the developed application was at a high level (83.94%, Average: 4.20). การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาแอปพลิเคชันเพื่อสร้างความตระหนักรู้ เรื่องการระรานทางไซเบอร์ ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์การเรียนผ่านแอปพลิเคชันเพื่อสร้างความตระหนักรู้ เรื่องการระรานทางไซเบอร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 และ3) เพื่อศึกษาความตระหนักรู้ เรื่องการระรานทางไซเบอร์ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการทดลองการใช้แอปพลิเคชันเพื่อสร้างความตระหนักรู้ เรื่องการระรานทางไซเบอร์ โดยนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 โรงเรียนศรีธรรมราชศึกษา จำนวน 30 คน โดยเลือกแบบเจาะจง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่า T-test แบบ Dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลประสิทธิภาพของแอปพลิเคชัน เพื่อสร้างความตระหนักรู้ เรื่องการระรานทางไซเบอร์ พบว่า มีประสิทธิภาพ 84.89/81.11 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ 80/80 ที่กำหนดไว้ สรุปได้ว่าแอปพลิเคชัน เพื่อสร้างความตระหนักรู้ เรื่องการระรานทางไซเบอร์ ผู้วิจัยพัฒนาขึ้นมีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้ 2) ผลการศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จากการเรียนรู้ผ่านแอปพลิเคชันเพื่อสร้าความตระหนักรู้เรื่องการระรานทางไซเบอร์ พบว่า คะแนนเฉลี่ยหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 3) ผลศึกษาความตระหนักรู้ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จากการเรียนรู้ผ่านแอปพลิเคชัน เพื่อสร้างความตระหนักรู้ เรื่องการระรานทางไซเบอร์ พบว่า นักเรียนมีความตระหนักรู้อยู่ในระดับมาก (ร้อยละ 83.94 ค่าเฉลี่ย 4.20) |
Description: | MASTER OF EDUCATION (M.Ed.) การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/662 |
Appears in Collections: | Faculty of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs601130003.pdf | 15.18 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.