Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/656
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | PIYAPONG LAOSRIRATTANACHAI | en |
dc.contributor | ปิยะพงษ์ เลาศรีรัตนชัย | th |
dc.contributor.advisor | Sugunya Ruangjaroon | en |
dc.contributor.advisor | สุกัญญา เรืองจรูญ | th |
dc.contributor.other | Srinakharinwirot University. Faculty of Humanities | en |
dc.date.accessioned | 2020-10-24T03:22:48Z | - |
dc.date.available | 2020-10-24T03:22:48Z | - |
dc.date.issued | 30/8/2020 | |
dc.identifier.uri | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/656 | - |
dc.description | DOCTOR OF PHILOSOPHY (Ph.D.) | en |
dc.description | ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.) | th |
dc.description.abstract | The purposes of this study are follows: (1) to construct hospitality word lists including tourism, hotel, and airline businesses; and (2) to create the online lexis lessons to enhance the hospitality vocabulary knowledge of the learners. The five criteria included frequency, range, lexical profiling, keyword analysis, and expert consultations were used to create three-word lists from the corpus, with a total size of 52,079,960 tokens. The results showed that the tourism, hotel, airline business word lists contained 342, 274, and 245 words, respectively. The questionnaires were distributed to 90 participants, who were asked to choose 125 words from each list in order to design the online lexis lessons. The dependent t-test inferential statistics were used to measure the vocabulary knowledge in increments. The efficiency of the online learning materials was assessed using a standard of 90/90. The dependent t-test inferential statistic results showed that hospitality vocabulary knowledge of participants was improved after learning autonomously and using online lexis lessons. The online lexis lessons on the standard value of tourism, hotel, and the airline business were 82.50/100, 64.89/100, and 82.44/100, consecutively. The results from the questionnaires also showed that most participants thought the lessons were convenient, useful, and easily understood. The learners expressed that using the program helped them to be more responsible, better at time management, and to expand their vocabulary with regard to hospitality. | en |
dc.description.abstract | วัตถุประสงค์ของงานวิจัยคือ 1) เพื่อสร้างรายการคำศัพท์ภาษาอังกฤษเพื่อธุรกิจบริการ ได้แก่ ธุรกิจท่องเที่ยว ธุรกิจโรงแรม และธุรกิจสายการบิน และ 2) เพื่อสร้างบทเรียนคำศัพท์ออนไลน์เพื่อช่วยเพิ่มความรู้ด้านคำศัพท์ภาษาอังกฤษเพื่อธุรกิจบริการให้แก่ผู้เรียน ใช้เกณฑ์การสร้างรายการคำศัพท์ 5 เกณฑ์ประกอบด้วย เกณฑ์ความถี่ เกณฑ์พิสัย เกณฑ์ตัวกรองโปรไฟล์คำศัพท์ เกณฑ์การวิเคราะห์คำสำคัญ และเกณฑ์การตรวจสอบรายการคำศัพท์ในการเลือกคำจากคลังข้อมูลภาษาขนาด 52,079,960 คำ ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่า รายการคำศัพท์ภาษาอังกฤษเพื่อธุรกิจท่องเที่ยว โรงแรม และสายการบิน ประกอบด้วยคำศัพท์จำนวน 342 คำ 274 คำและ 245 คำตามลำดับ แจกแบบสอบถามให้ผู้เข้าร่วมการทดลองจำนวน 90 คนเลือกคำศัพท์จำนวน 125 คำจากแต่ละรายการคำศัพท์เพื่อสร้างบทเรียนคำศัพท์ออนไลน์ ใช้สถิติเชิงอนุมานประเภท การทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระจากกัน เพื่อประเมินการพัฒนาความรู้ด้านคำศัพท์ของผู้เข้าร่วมการทดลองและใช้เกณฑ์มาตรฐาน 90/90 เพื่อวัดประสิทธิภาพของบทเรียนคำศัพท์ออนไลน์ ผลการวิเคราะห์สถิติเชิงอนุมานประเภท การทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระจากกันแสดงให้เห็นว่าการเรียนรู้โดยใช้บทเรียนคำศัพท์ออนไลน์ช่วยเพิ่มความรู้ด้านคำศัพท์ของผู้เข้าร่วมการทดลอง และบทเรียนคำศัพท์ออนไลน์มีค่าเกณฑ์มาตรฐานอยู่ที่ 82.50/100 64.89/100 และ 82.44/100 ตามลำดับ ผลจากแบบสอบถามยังชี้ให้เห็นว่าผู้เข้าร่วมการทดลองมีความคิดเห็นว่าบทเรียนคำศัพท์ออนไลน์ใช้งานได้สะดวก มีประโยชน์ และเข้าใจง่าย การใช้งานบทเรียนคำศัพท์ออนไลน์ยังช่วยให้ผู้เข้าร่วมการทดลองมีความรับผิดชอบสูงขึ้น สามารถบริหารจัดการเวลาได้ดีขึ้น และมีความรู้ด้านคำศัพท์ด้านธุรกิจบริการมากขึ้น | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Srinakharinwirot University | |
dc.rights | Srinakharinwirot University | |
dc.subject | รายการคำศัพท์ | th |
dc.subject | รายการคำศัพท์ภาษาอังกฤษเพื่อธุรกิจบริการ | th |
dc.subject | ภาษาศาสตร์คลังข้อมูล | th |
dc.subject | การเรียนรู้คำศัพท์ | th |
dc.subject | บทเรียนออนไลน์ | th |
dc.subject | Word list | en |
dc.subject | Hospitality word list | en |
dc.subject | Corpus linguistics | en |
dc.subject | Learning vocabulary | en |
dc.subject | Online lesson | en |
dc.subject.classification | Arts and Humanities | en |
dc.title | A CONSTRUCTION OF HOSPITALITY WORD LISTS AND ONLINE LEXIS LESSONS | en |
dc.title | การสร้างรายการคำศัพท์เพื่อธุรกิจบริการและบทเรียนคำศัพท์ออนไลน์ | th |
dc.type | Dissertation | en |
dc.type | ปริญญานิพนธ์ | th |
Appears in Collections: | Faculty of Humanities |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs601150049.pdf | 4.97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.