Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/505
Title: STUDY OF THE APPLIED ENGLISH SPEAKING TECHNIQUES OF THAI ENGLISH LEARNERS AT UNIVERSITY
การศึกษาเทคนิคการพูดภาษาอังกฤษของผู้เรียนภาษาอังกฤษในระดับอุดมศึกษา
Authors: THITINART CHUNHARAT
ฐิตินาถ ชุณหรัตน์
Lawrence Honkiss Platon
ลอเรนซ์ ฮอนคิส พลาต้น
Srinakharinwirot University. Faculty of Education
Keywords: เทคนิคด้านการพูดภาษาอังกฤษ
ผู้เรียนภาษาอังกฤษ
English speaking techniques
Thai English learners
Issue Date:  15
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purposes of this study were: (a) to investigate the applied techniques for speaking English, (b) to create a self-constructed questionnaire, (c) to study the level of usage of English major students based on the self-constructed questionnaire and their demographic information in terms of gender and grade point average and (d) to analyze the most applicable techniques to improve their English speaking skills. The participants included three of accomplishing Thai English learner selected by purposive sampling groups. This research study aimed to create questionnaire for English majors at Srinakarinwirot University, Rajamangala University of Technology Thanyaburi and Bangkok University. There will be two hundred and forty-six participants selected via purposive sampling. The results of this study were as: (a) the applied techniques by accomplishing Thai English learner tried to find opportunities to use English, practicing English independently and used social media channels; (b) the level of usage of English major students at Srinakarinwirot University used social media to practice English, English major students at Rajamangala University of Technology Thanyaburi’s  watched movies in the English version and English major students at Bangkok University watched movies in the English version; (c) the most applicable techniques among Thai English learners and English major students found opportunities to use English and watch movies in English. The results of this study could use as the guidelines for English speaking techniques and recommended for general people, students and teachers who were interested to find applied English speaking techniques.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (ก) เพื่อศึกษาเทคนิคที่สามารถนำไปประยุกต์ใช้สำหรับผู้เรียนภาษาอังกฤษในการพูดภาษาอังกฤษ (ข) เพื่อสร้างแบบสอบถามซึ่งออกแบบมาเพื่อวัดเทคนิคการประยุกต์ใช้ภาษาอังกฤษสำหรับผู้เรียนภาษาอังกฤษ (ค) เพื่อศึกษาระดับการใช้ภาษาอังกฤษของนักศึกษาวิชาเอกภาษาอังกฤษในการพูดภาษาอังกฤษโดยใช้แบบสอบถามที่สร้างขึ้นโดยผู้เชี่ยวชาญด้านภาษาอังกฤษและข้อมูลทางประชากรในแง่ของเพศและระดับคะแนนเฉลี่ย  และ (ง) เพื่อวิเคราะห์เทคนิคที่ถูกใช้มากที่สุดในการพัฒนาทักษะด้านการพูดภาษาอังกฤษผู้เข้าร่วมในการศึกษาครั้งนี้ประกอบด้วยผู้เชี่ยวชาญด้านภาษาอังกฤษจำนวน 3 ท่านที่ได้รับการคัดเลือกโดยกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง ซึ่งถือเป็นการรับประกันคุณภาพด้านความเหมาะสมของข้อมูลที่ใช้สำหรับการวิจัย การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อใช้เครื่องมือที่สร้างโดยผู้เชี่ยวชาญด้านภาษาอังกฤษนำมาสร้างสอบถาม โดยมีผู้เข้าร่วมทั้งหมด 246 คน จากนักศึกษาวิชาเอกภาษาอังกฤษของมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรีและมหาวิทยาลัยกรุงเทพ  ซึ่งได้รับการคัดเลือกโดยกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงผลการวิจัยพบว่า (ก) เทคนิคการประยุกต์ใช้ในการพูดภาษาอังกฤษโดยผู้เชี่ยวชาญด้านภาษาอังกฤษคือการพยายามหาโอกาสในการใช้ภาษาอังกฤษ, มั่นฝึกฝนภาษาอังกฤษด้วยตนเองและใช้ช่องทางสื่อสังคมออนไลน์เพื่อฝึกฝนภาษาอังกฤษ (ข) ความสัมพันธ์ระหว่างความถี่ในการใช้ภาษาอังกฤษของนักศึกษาวิชาเอกภาษาอังกฤษโดยใช้แบบสอบถามที่สร้างขึ้นและข้อมูลทางประชากรในแง่ของเพศและระดับคะแนนเฉลี่ย สำหรับมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ผลที่ได้คือ นักศึกษาใช้สื่อสังคมออนไลน์เพื่อฝึกฝนภาษาอังกฤษ, สำหรับมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี ผลที่ได้คือ นักศึกษาใช้การดูภาพยนตร์ภาษาอังกฤษเพื่อฝึกฝนภาษาอังกฤษ และสำหรับมหาวิทยาลัยกรุงเทพ ผลที่ได้คือ นักศึกษาใช้การดูภาพยนตร์เป็นภาษาอังกฤษเพื่อฝึกฝนภาษาอังกฤษ (ค) เทคนิคที่ถูกใช้มากที่สุดในการพัฒนาทักษะด้านการพูดภาษาอังกฤษสำหรับผู้เชี่ยวชาญ คือ การพยายามหาโอกาสในการใช้ภาษาอังกฤษ และสำหรับนักศึกษาวิชาเอกภาษาอังกฤษ คือ การดูภาพยนตร์เป็นภาษาอังกฤษผลการศึกษาครั้งนี้สามารถใช้เป็นแนวทางในการศึกษาเทคนิคการพูดภาษาอังกฤษ จากผลการศึกษาแนะนำสำหรับบุคคลทั่วไป, นักเรียน นักศึกษา และครูผู้ที่สนใจที่จะศึกษาเทคนิคการพูดภาษาอังกฤษเพื่อนำไปใช้  
Description: MASTER OF EDUCATION (M.Ed.)
การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม. วิทยาการทางการศึกษาและการจัดการเรียนรู้ )
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/505
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs601130102.pdf2.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.