Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/502
Title: | DEVELOPMENT OF A DISCOVERY LEARNING ACTIVITY PACKAGE ON LINEAR MOTION FOR TENTH GRADE STUDENTS การพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้ที่เน้นการเรียนรู้แบบค้นพบ เรื่องการเคลื่อนที่แนวตรง สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 |
Authors: | RATTHIKAN NGAMSANLERT รัตน์ธิกานต์ งามแสนเลิศ Krirk Saksupub เกริก ศักดิ์สุภาพ Srinakharinwirot University. Faculty of Education |
Keywords: | ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ การเรียนรู้แบบค้นพบ มโนทัศน์ฟิสิกส์ เจตคติต่อวิชาฟิสิกส์ Activity package Discovery Learning Physics Concepts Attitudes toward Physics |
Issue Date: | 20 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The purposes of this research were as follows: (1) to create a discovery learning activity package on linear motion for tenth grade students; (2) to study physics concepts and (3) to study their attitudes toward physics. The research design was a one-group pretest posttest design. The sample consisted of thirty-two tenth grade students studying in the science-mathematics program in the second semester of the 2018 academic year at Bangpahan school. The sample in this study was selected by cluster random sampling. There were a total of seventeen teaching periods. The instruments used in the research included the following (1) a discovery learning activity package; (2) lesson plans emphasizing discovery learning; (3) a physics concepts test and (4) the attitudes toward physics test. The hypotheses were tested by t-test for dependent sample and t-test for one sample. The results of this study were as follows: (1) students who learned through a discovery learning activity package had higher physics concepts after learning than before and after learning was higher than the set criteria of 60% and with a .01 level of statistical significance and (2) students who learned through a discovery learning activity package had attitudes toward physics after learning at a higher level than before and higher than the set criteria of 3.50 at a .01 level of statistical significance. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อสร้างชุดกิจกรรมการเรียนรู้ที่เน้นการเรียนรู้แบบค้นพบ เรื่อง การเคลื่อนที่แนวตรง สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 2) เพื่อศึกษามโนทัศน์ฟิสิกส์ และ 3) เพื่อศึกษาเจตคติต่อวิชาฟิสิกส์ แบบแผนที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบแผนการทดลองแบบกลุ่มเดียวทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 แผนการเรียนวิทยาศาสตร์ – คณิตศาสตร์ โรงเรียนบางปะหัน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2561 จำนวน 32 คน ที่ได้มาจากวิธีการสุ่มแบบกลุ่ม ใช้ระยะเวลาทั้งหมด 17 คาบ เครื่องมือที่ใช้ คือ 1) ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ที่เน้นการเรียนรู้แบบค้นพบ 2) แผนการจัดการเรียนรู้ที่เน้นการเรียนรู้แบบค้นพบ 3) แบบทดสอบวัดมโนทัศน์ฟิสิกส์ และ 4) แบบวัดเจตคติต่อวิชาฟิสิกส์ สถิติที่ใช้ทดสอบสมมติฐาน ได้แก่ การทดสอบค่าที (t-test for dependent sample และ t-test for one sample) ผลการวิจัย พบว่า 1) นักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้ที่เน้นการเรียนรู้แบบค้นพบ มีมโนทัศน์ฟิสิกส์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนและสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนด (ร้อยละ 60) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2) นักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้ที่เน้นการเรียนรู้แบบค้นพบ มีเจตคติต่อวิชาฟิสิกส์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนและสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนด (3.50) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 |
Description: | MASTER OF EDUCATION (M.Ed.) การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/502 |
Appears in Collections: | Faculty of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs591130135.pdf | 3.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.