Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/485
Title: | DEVELOPMENT OF STEM ACTIVITY IN CHEMISTRY ON FACTORS AFFECTING THE RATE OF CHEMICAL REACTIONS TO ENHANCE CHEMISTRY CONCEPTS AND TWENTY-FIRST CENTURY SKILLS FOR THE HIGH SCHOOL LEVEL การพัฒนากิจกรรมสะเต็มศึกษา เรื่อง ปัจจัยที่มีผลต่ออัตราการเกิดปฏิกิริยาเคมีเพื่อส่งเสริมแนวคิดทางเคมีและทักษะในศตวรรษที่ 21 ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย |
Authors: | NORAPON KHONSOONG นรพนธ์ คนสูง Piyarat Doonbhundit ปิยรัตน์ ดรบัณฑิต Srinakharinwirot University. Faculty of Science |
Keywords: | ทักษะในศตวรรษที่ 21 อัตราการเกิดปฏิกิริยาเคมี การเรียนรู้แบบสะเต็มศึกษา กิจกรรมสะเต็มศึกษา Twenty-first century skills STEM education STEM activity Chemical reaction rate |
Issue Date: | 19 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | This research aims to develop the STEM activity for chemistry on factors affecting the rate of a chemical reactions to enhance chemistry concepts and twenty-first century skills for high school level. The developed STEM activity was evaluated by experts. The evaluation results revealed that the elements of the lesson were correlated at a high criteria. The efficiency of the STEM activity, which were collected from twenty-nine students, with a 93.10 percentage that was higher than the set criteria. In comparison, the conception of factors affecting the rate of chemical reactions and twenty-first century skills pretest and posttest score in the experimental group using a t-test for dependent samples. The twenty-first century skills posttest scores in the experimental group and control group were compared by using a t-test for independent samples. following the STEM activity, the experimental group got higher posttest scores than pretest score at a .01 level of significance, and higher posttest scores than the control group at a .05 level of significance in terms of chemistry conception. The study of twenty-first century skills, the experimental group had higher posttest scores than pretest score at a .01 level of significance, and higher posttest scores than the control group at a .01 level of significance. งานวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อพัฒนากิจกรรมสะเต็มศึกษา เรื่อง ปัจจัยที่มีผลต่ออัตราการเกิดปฏิกิริยา เพื่อส่งเสริมแนวคิดทางเคมีและทักษะในศตวรรษที่ 21 ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ในขั้นตอนการพัฒนากิจกรรมสะเต็มศึกษา ผลการประเมินโดยผู้เชี่ยวชาญพบว่ามีความเหมาะสมขององค์ประกอบอยู่ในระดับเหมาะสมมาก จากนั้นนำกิจกรรมสะเต็มศึกษาไปหาประสิทธิภาพกับนักเรียน 29 คน พบว่ากิจกรรมสะเต็มศึกษามีประสิทธิภาพร้อยละ 93.10 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่ตั้งไว้ ในการเปรียบเทียบคะแนนแนวคิดเรื่องปัจจัยที่มีผลต่ออัตราการเกิดปฏิกิริยาและคะแนนทักษะในศตวรรษที่ 21 ก่อนกับหลังเรียนในกลุ่มทดลองใช้วิธีการทางสถิติ t-test for dependent samples และการเปรียบเทียบคะแนนแนวคิดเรื่องปัจจัยที่มีผลต่ออัตราการเกิดปฏิกิริยาหลังเรียนและคะแนนทักษะทักษะในศตวรรษที่ 21 หลังเรียนในกลุ่มทดลองเทียบกับกลุ่มควบคุมใช้วิธีการทางสถิติ t-test for independent samples ผลการศึกษาพบว่านักเรียนกลุ่มทดลองมีคะแนนแนวคิดสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และมีคะแนนแนวคิดหลังเรียนสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และจากผลการศึกษาทักษะในศตวรรษที่ 21 พบว่า นักเรียนกลุ่มทดลองมีคะแนนทักษะในศตวรรษที่ 21 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และมีคะแนนทักษะในศตวรรษที่ 21หลังเรียนสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 |
Description: | MASTER OF EDUCATION (M.Ed.) การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/485 |
Appears in Collections: | Faculty of Science |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs601110143.pdf | 2.88 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.