Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/475
Title: DEVELOPMENT OF INSTRUCTIONAL ACTIVITIES TO ENHANCE THE ABILITY TO APPLY MATHEMATICAL MODELS TO SOLVE PROBLEMS IN DAILY LIFE FOR FIRST YEAR UNDERGRADUATE STUDENTS
การพัฒนากิจกรรมการเรียนการสอนที่เสริมสร้างความสามารถในการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์เพื่อแก้ปัญหาสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน สำหรับนักศึกษาชั้นปีที่ 1 ระดับปริญญาตรี
Authors: JEERASAK DEESAMOH
จีรศักดิ์ ดีสะเมาะ
Rungfa Janjaruporn
รุ่งฟ้า จันท์จารุภรณ์
Srinakharinwirot University. Faculty of Science
Keywords: สภาพการเรียนการสอนคณิตศาสตร์
การใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์
ปัญหาสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน
ความเชื่อเกี่ยวข้องกับการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์
กิจกรรมการเรียนการสอนคณิตศาสตร์
Mathematics instruction status
Mathematics modeling
Problems in daily life
Beliefs on mathematical models
Mathematics instructional activities
Issue Date:  20
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purposes of this research are as follows: (1) to study the status of mathematics instruction related to applying mathematical models to solve problems in daily life in Mathematics in Daily Life courses for undergraduate students; (2) to develop instructional activities to enhance the abilities of students to apply mathematical models to solve problems in daily life for first-year students with an efficiency criteria of 60/60; (3) to study the effects on mathematical modeling among students; and (4) to study the effects on the performances of students in terms of mathematical modeling.  The target group consisted of students enrolled in the Mathematics in Daily Life course at Rajamangala University of Technology Tawan-ok and instructors of Mathematics in Daily Life course. They were selected by the purposive sampling method.  The results of the study were as follows: (1) Respect to The status of mathematics instruction were related to applying mathematical models to solving problems in daily life in the Mathematics in Daily Life Course for undergraduate students: (1.1) the beliefs of both students and instructors were related to mathematical modeling to solve problems in daily life were at a high level; (1.2) when students were provided to solve problems in daily life, they had a misunderstanding about the mathematical modeling process; (1.3) The instructors had misunderstandings and experiences in designing a teaching style, enhancing the ability of students to apply mathematical models to solve problems in daily life; (2) the efficiency criterion of the instructional activities enhanced mathematical modeling for first year students at 60/60 and with an average was 70.30/69.10; (3) based on their scores on the test and tasks, it was found that the number of students who scored higher than sixty percent was over sixty percent of the total number of students at a 0.05 level of significance; (4) during the course of this teaching activity, students could experience applying mathematical models to solve problems in daily life and they could develop their abilities to understand the data or conditions of given problems in daily life. As the result, they could transform problems in daily life into mathematical problems. In addition, they could apply mathematical models to solve mathematical problems and interpreted solutions to the problem as problems in daily life, and their answers were correct.
ความมุ่งหมายของงานวิจัย (1) เพื่อศึกษาสภาพการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ที่เกี่ยวข้องกับการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์เพื่อแก้ปัญหาสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน รายวิชาคณิตศาสตร์ในชีวิตประจำวัน ระดับปริญญาตรี (2) เพื่อพัฒนากิจกรรมการเรียนการสอนที่เสริมสร้างความสามารถในการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์เพื่อแก้ปัญหาสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน สำหรับนักศึกษาชั้นปีที่ 1 ระดับปริญญาตรี ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 60/60 (3) เพื่อศึกษาความสามารถในการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์เพื่อแก้ปัญหาสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน ของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 ระดับปริญญาตรี ที่เรียนด้วยกิจกรรมการเรียนการสอนที่เสริมสร้างความสามารถในการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์เพื่อแก้ปัญหาสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน สำหรับนักศึกษาชั้นปีที่ 1 ระดับปริญญาตรี และ (4) เพื่อศึกษาพฤติกรรมในการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์เพื่อแก้ปัญหาสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน ของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 ระดับปริญญาตรี ที่เรียนด้วยกิจกรรมการเรียนการสอนที่เสริมสร้างความสามารถในการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์เพื่อแก้ปัญหาสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน สำหรับนักศึกษาชั้นปีที่ 1 ระดับปริญญาตรี โดยมีกลุ่มเป้าหมายเป็นนักศึกษาที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชาคณิตศาสตร์ในชีวิตประจำวัน และอาจารย์ที่สอนรายวิชานี้ ของมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลตะวันออก ที่ได้จากการเลือกแบบเจาะจง  ผลการวิจัย พบว่า (1) สภาพการเรียนการสอนคณิตศาสตร์ที่เกี่ยวข้องกับการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ของนักศึกษาและอาจารย์ มีดังนี้ (1.1) ความเชื่อที่เกี่ยวข้องกับการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ของนักศึกษาและอาจารย์อยู่ในระดับมาก (1.2) เมื่อให้แก้ปัญหาสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน นักศึกษามีความคลาดเคลื่อนเกี่ยวกับการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์เพื่อแก้ปัญหาสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน (1.3) อาจารย์ผู้สอนมีมโนทัศน์ที่คลาดเคลื่อนและมีประสบการณ์น้อยในการออกแบบกิจกรรมการเรียนการสอนที่เกี่ยวข้องกับการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์เพื่อแก้ปัญหาสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน (2) กิจกรรมการเรียนการสอนที่เสริมสร้างความสามารถในการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์เพื่อแก้ปัญหาสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน สำหรับนักศึกษาชั้นปีที่ 1 มีประสิทธิภาพเป็นไปตามเกณฑ์ 60/60 โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 70.30/69.10 (3) นักศึกษาชั้นปีที่ 1 ที่เรียนด้วยกิจกรรมการเรียนการสอนที่เสริมสร้างความสามารถในการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์เพื่อแก้ปัญหาสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน มีความสามารถในการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์เพื่อแก้ปัญหาสถานการณ์ในชีวิตประจำวันสูงกว่าร้อยละ 60 ของคะแนนเต็ม มีจำนวนมากกว่าร้อยละ 60 ของจำนวนนักศึกษาทั้งหมด อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ (4) เมื่อนักศึกษามีประสบการณ์ในการใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์เพื่อแก้ปัญหาสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน นักศึกษาพัฒนาความสามารถในการทำความเข้าใจสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน ส่งผลให้สามารถปรับเปลี่ยนสถานการณ์ในชีวิตประจำวันให้เป็นปัญหาทางคณิตศาสตร์ รวมทั้งสามารถเลือกใช้ตัวแบบเชิงคณิตศาสตร์ในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ และแปลความหมายคำตอบของปัญหาทางคณิตศาสตร์ให้เป็นคำตอบของสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน ทำให้ได้ผลเฉลยที่ถูกต้อง
Description: DOCTOR OF EDUCATION (Ed.D.)
การศึกษาดุษฎีบัณฑิต (กศ.ด.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/475
Appears in Collections:Faculty of Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs562120001.pdf20.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.