Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/440
Title: PRODUCT COMPONENTS AND MOTIVATION RELATED TO PURCHASE BEHAVIOR ON WHEY PROTEIN SUPPLEMENT AMONG PEOPLE EXERCISING AT FITNESS CENTER IN BANGKOK METROPOLIS
องค์ประกอบของผลิตภัณฑ์ และ แรงจูงใจที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้ออาหารเสริมเวย์โปรตีนของผู้ออกกำลังกายศูนย์ฟิตเนสในเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: PITCHAYA CHOKSUPAPAIBOON
พิชญา โชคศุภไพบูลย์
Varintra Sirisuthikul
วรินทรา ศิริสุทธิกุล
Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society
Keywords: องค์ประกอบผลิตภัณฑ์
แรงจูงใจ
พฤติกรรมการซื้ออาหารเสริมเวย์โปรตีน
Product components
Motivation
Purchase behavior
Whey protein supplements
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purpose of this research is to study the product components and motivation related to purchase behavior on whey protein supplement among people exercising at fitness center in Bangkok metropolis.The samples of this study consisted of four hundred consumers, aged eighteen and over,who bought and consumed whey protein supplements. A questionnaire was used as a tool to collect the data and the statistics used for data analysis included percentage,mean and standard deviation.The hypotheses were tested by One-way analysis of variance and the Pearson product moment correlation coefficient.The results of the research were as follows:most of the consumers were male, aged between eighteen to twenty seven, single, held a Bachelor’s degree, worked in companies and had an average monthly income between 15,001 to 30,000 Baht.The opinions of the consumers regarding the importance of the core product,formal products,expected products,augmented products and potential products were at a high level.The rational motives were at a high level, while the aspect of emotional motives were at a moderate level.Consumers of a different marital status were varied in terms of their purchasing behavior of whey protein supplements in terms of the frequency of purchases.Consumers with a different marital status,education and monthly income differed in terms of their purchasing behavior of whey protein supplements in terms of average expense per purchase.The product components of whey protein supplements included the core product,and expected product which correlated with the purchasing behavior of whey protein supplement in terms of the average expense at a very low level and a statistically significant levels of .01 and 0.5 respectively.The motivation of consumers of whey protein supplements included rational motives which correlated with the purchasing behavior of whey protein supplements in terms of the frequency of purchases at a very low level and a statistically significant level of .01.
งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาองค์ประกอบของผลิตภัณฑ์ และ แรงจูงใจที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้ออาหารเสริมเวย์โปรตีนของผู้ออกกำลังกายศูนย์ฟิตเนสในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่าง คือ กลุ่มผู้ออกกำลังกายที่บริโภคหรือเคยบริโภคอาหารเสริมเวย์โปรตีนที่อาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานครที่มีอายุตั้งแต่ 18 ปีขึ้นไป จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐานประกอบด้วย การวิเคราะห์ ความแปรปรวนทางเดียว การวิเคราะห์ความสัมพันธ์ โดยใช้สถิติค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์อย่างง่ายของเพียร์สัน ผลการศึกษาวิจัย พบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุ 18-27 ปี มีสถานภาพโสด ระดับการศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001-30,000 บาท ได้ให้ความสำคัญต่ออาหารเสริมเวย์โปรตีนด้านองค์ประกอบของผลิตภัณฑ์ ในด้านประโยชน์หลัก, ด้านรูปลักษณ์ผลิตภัณฑ์, ด้านผลิตภัณฑ์ที่คาดหวัง ด้านผลิตภัณฑ์ควบและด้านศักยภาพเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์ อยู่ในระดับมาก โดยมีระดับแรงจูงใจด้านเหตุผลอยู่ในระดับสูง และด้านอารมณ์อยู่ในระดับปานกลาง ซึ่งผู้บริโภคที่มีสถานภาพสมรสแตกต่างกันมีพฤติกรรมการซื้ออาหารเสริมเวย์โปรตีนในด้านความถี่โดยเฉลี่ยแตกต่างกัน ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และผู้บริโภคที่มีสถานภาพสมรส ระดับการศึกษา และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน แตกต่างกัน มีพฤติกรรมการซื้ออาหารเสริมเวย์โปรตีน ด้านค่าใช้จ่ายโดยเฉลี่ย แตกต่างกัน ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 สำหรับองค์ประกอบของผลิตภัณฑ์อาหารเสริมเวย์โปรตีน ด้านประโยชน์หลัก และด้านผลิตภัณฑ์ที่คาดหวัง มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้ออาหารเสริมเวย์โปรตีน ด้านค่าใช้จ่ายโดยเฉลี่ย โดยมีความสัมพันธ์ระดับต่ำมากในทิศทางเดียวกัน ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และ .05 ตามลำดับ และแรงจูงใจของผู้บริโภคในด้านเหตุผล ด้านความถี่โดยเฉลี่ยที่ซื้ออาหารเสริมเวย์โปรตีน มีความสัมพันธ์ในระดับต่ำมากในทิศทางเดียวกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
Description: MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/440
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs591130044.pdf2.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.