EFFECTS OF A SELF-DIRECTED LEARNING PROGRAM ON CAREER DECISION-MAKING AMONG MATHAYOMSUKSA FOUR STUDENTS

Loading...
Thumbnail Image

Authors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Srinakharinwirot University

Abstract

The purpose of this research were (1) to compare the differences between scores with regard to career decision-making in the experimental group before and after participation in the self-directed learning program; (2) to compare the differences in scores with regard to career decision-making in the experimental and control group. The samples included sixty Matayomsuksa Four students at Patumwan Demonstration School at Srinakharinwirot University with career decision-making scores were below the fiftieth percentile. The samples, selected by simple random sampling, were classified into experimental and a control groups and each group consisted of thirty students. The research instruments included the following (1) career decision scales with a combination of 0.902; (2) self-directed learning program with an IOC (Item Objective Congruence) which ranged from 0.67 to1.00. The data were analyzed using mean, standard deviation, a t-test for the dependent sample and a t-test for the independent samples. The findings revealed that: (1) After participating the program, the students in the experimental group had career decision-making scores at a .05 level of significance; (2) After participating the program, the students in the experimental group students had higher career dicision-making scores than the students in the control group at a .05 level of significance.
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เพื่อเปรียบเทียบการตัดสินใจเลือกอาชีพของนักเรียนก่อนและหลังการเข้าร่วมโปรแกรมการเรียนรู้แบบนำตนเอง (2) เพื่อเปรียบเทียบการตัดสินใจเลือกอาชีพระหว่างนักเรียนกลุ่มที่ได้เข้าร่วมโปรแกรมการเรียนรู้แบบนำตนเองกับกลุ่มที่ไม่ได้เข้าร่วมโปรแกรมการเรียนรู้แบบนำตนเอง กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษา ปีที่ 4 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ปทุมวัน ที่มีคะแนนการตัดสินใจเลือกอาชีพต่ำกว่าเปอร์เซ็นไทล์ที่ 50 จากนั้นสุ่มอย่างง่ายโดยการจับฉลากเพื่อเป็นกลุ่มทดลองจำนวน 30 คน และกลุ่มควบคุม 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ (1) แบบวัดการตัดสินใจเลือกอาชีพ ที่มีค่าความเชื่อมั่นของแบบวัดทั้งฉบับเท่ากับ 0.902 (2) โปรแกรมการเรียนรู้แบบนำตนเอง ที่มีค่าดัชนีความสอดคล้องอยู่ระหว่าง 0.67–1.00 สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าความเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าทีแบบเป็นอิสระต่อกันและแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน ผลการวิจัยพบว่า (1) หลังการทดลองนักเรียนที่เข้าร่วมโปรแกรมการเรียนรู้แบบนำตนเองมีการตัดสินใจเลือกอาชีพสูงกว่าก่อนเข้าร่วมโปรแกรมการเรียนรู้แบบนำตนเอง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (2) นักเรียนที่เข้าร่วมโปรแกรมการเรียนรู้แบบนำตนเองมีการตัดสินใจเลือกอาชีพสูงกว่านักเรียนที่ไม่ได้เข้าร่วมโปรแกรมการเรียนรู้แบบนำตนเอง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05

Description

MASTER OF EDUCATION (M.Ed.)
การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)

Citation

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By