Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/387
Title: PERCEPTION, UNDERSTANDING AND ACCEPTANCE OF ALCOHOL CONTROL POLICY ACCORDING TO ALCOHOLIC BEVERAGE CONTROL ACT (B.E.2008) OF PEOPLE IN BANGKOK
การศึกษาการรับรู้ ความเข้าใจ และการยอมรับนโยบายควบคุมเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ตามพระราชบัญญัติควบคุมเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ พ.ศ.2551 ของประชาชนในพื้นที่กรุงเทพมหานคร
Authors: SRISUDA PETCHPLOY
ศรีสุดา เพชรพลอย
Preechaya Nakfon
ปรีชญาณ์ นักฟ้อน
Srinakharinwirot University. Faculty of Social Sciences
Keywords: ประชาชน การรับรู้ ความเข้าใจ การยอมรับ นโยบายควบคุมเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ พระราชบัญญัติควบคุมเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ พ.ศ.2551
People Perception Understanding and Acceptance Alcohol Control Policy Alcoholic Beverage Control Act (B.E.2008)
Issue Date: 2019
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This research aims to present the perceptions, understanding and acceptance of people involved in alcohol control policy, according to the Alcohol Beverage Control Act (B.E.2008) by using quantitative methods obtained through collecting questionnaires The were four hundred samples collected from people who lived in Bangkok, aged between twenty to sixty. It was found that the factors influencing the acceptance of alcohol control policy were personal factors in terms of age and an alcohol drinking behavior, a level of policy awareness and policy understanding. The most influential factor was the level of policy awareness, followed by age, level of policy understanding and an alcohol consumption behavior. In addition, the findings indicated that policy awareness affected the understanding of alcohol control policies. Therefore, in order to control alcoholic beverages more effectively, according to the Alcohol Control Act (B.E.2008), the government should thoroughly and clearly improve public relations in various ways for people and should educate the public on various policy measures. Moreover, it should seriously control producers or intentional advertisements. The control of alcohol advertising should be adapted to the current society without time limits or blurring the image. It should present both negative aspects of drinking alcohol.
การวิจัยนี้มุ่งจะนำเสนอการศึกษาการรับรู้ ความเข้าใจ และการยอมรับนโยบายควบคุมเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ ตามพระราชบัญญัติควบคุมเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ พ.ศ.2551 ของประชาชน โดยใช้วิธีการศึกษาเชิงปริมาณ จากการเก็บแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่าง 400 คน อายุระหว่าง 20 –  60 ปีที่อาศัยอยู่ในพื้นที่กรุงเทพมหานคร โดยพบว่า ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการยอมรับนโยบายควบคุมเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ ตามพระราชบัญญัติควบคุมเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ พ.ศ. 2551 ได้แก่ ปัจจัยส่วนบุคคลในด้านอายุและพฤติกรรมการดื่มแอลกอฮอล์ การรับรู้นโยบาย และความเข้าใจที่มีต่อนโยบาย โดยปัจจัยที่มีอิทธิพลมากที่สุดคือ ระดับการรับรู้นโยบาย รองลงมาคือ อายุ ระดับความเข้าใจในนโยบาย และพฤติกรรมการดื่มแอลกอฮอล์ นอกจากนี้ยังพบว่าการรับรู้นโยบายส่งผลต่อความเข้าใจในนโยบายควบคุมเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ ตามพระราชบัญญัติควบคุมเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ พ.ศ. 2551 ของประชาชนอีกด้วย ดังนั้น เพื่อให้นโยบายควบคุมเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ ตามพระราชบัญญัติควบคุมเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ พ.ศ. 2551 มีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น ภาครัฐควรเพิ่มการประชาสัมพันธ์ ในช่องทางต่าง ๆ ที่หลากหลาย เพื่อให้ประชาชนได้รับรู้อย่างทั่วถึงและชัดเจน รวมถึงควรให้ความรู้กับประชาชนในมาตรการต่างๆของนโยบายและเข้มงวดตรวจตราผู้ประกอบการที่มีเจตนาโฆษณาแฝง อีกทั้งการควบคุมโฆษณาเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ควรปรับให้เข้ากับสังคมปัจจุบัน โดยไม่จำเป็นต้องจำกัดเวลาหรือเบลอภาพ แต่ควรนำเสนอด้านลบของการดื่มสุรา
Description: MASTER OF PUBLIC ADMINISTRATION (M.P.A.)
รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต (รป.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/387
Appears in Collections:Faculty of Social Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs592130034.pdf4.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.