Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3734
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorACHARA NUNTASRIen
dc.contributorอัจฉรา นันทะศรีth
dc.contributor.advisorSittiporn Kramanonen
dc.contributor.advisorสิทธิพร ครามานนท์th
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-08-25T10:02:25Z-
dc.date.available2025-08-25T10:02:25Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued18/7/2025
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3734-
dc.description.abstractThe research aimed to develop and synthesize a model for enhancing the character strengths among rural, economically disadvantaged pre-service teachers receiving educational scholarships through participatory action research. The study consisted of two phases: a preparation phase to ensure participants understood their roles and participated, followed by an action research phase comprising planning, acting, observing, and reflecting. Twenty-four pre-service teachers from the KRU RAK TIN Project at the Faculty of Education, Loei Rajabhat University, who were in their final year conducting a teaching practicum, participated in this study. Research instruments included the AIC technique, participant observation, after-action review journals, focus group discussions, and interviews. Qualitative data were analyzed using a content analysis approach. The findings revealed that participants consistently and systematically utilized their character strengths across four research cycles, demonstrating development from basic awareness of strengths to practical application in real-world situations. The character strengths enhancement model, termed the NCSCS Model, comprises five steps: (1) nurturing positivity for personal growth, (2) collaborative strength exploration, (3) synergistic goal selection, (4) collective planning and individual implementation, and (5) shared reflection and reinforcement. These findings have significant implications for curriculum development incorporating psychological counseling approaches for pre-service teachers within the Thai cultural context.en
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาและสังเคราะห์รูปแบบการเสริมสร้างคุณลักษณะที่เป็นจุดแข็งของนักศึกษาครูยากจนจากชนบทและได้รับทุนการศึกษาโดยใช้การวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม การวิจัยแบ่งเป็น 2 ระยะเริ่มจากระยะเตรียมความพร้อมเพื่อให้ผู้ร่วมวิจัยเข้าใจบทบาทและการมีส่วนร่วม จากนั้นจึงเข้าสู่ระยะการวิจัยปฏิบัติการประกอบด้วย การวางแผน การปฏิบัติ การสังเกต และการสะท้อนผล ผู้เข้าร่วมวิจัย คือ นักศึกษาชั้นปีสุดท้ายโครงการครูรัก(ษ์)ถิ่น คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเลย จำนวน 24 คน เครื่องมือที่ใช้ประกอบด้วย เทคนิค AIC การสังเกตอย่างมีส่วนร่วม บันทึกการทบทวนหลังการปฏิบัติ การสนทนากลุ่ม และการสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า ผู้ร่วมวิจัยใช้คุณลักษณะที่เป็นจุดแข็งอย่างต่อเนื่องและเป็นระบบใน 4 วงรอบของกระบวนการวิจัยโดยแสดง การพัฒนาจากระดับการรับรู้จุดแข็งเบื้องต้นไปสู่การนำไปประยุกต์ใช้ในสถานการณ์จริงอย่างมีประสิทธิภาพส่วนรูปแบบการเสริมสร้างคุณลักษณะที่เป็นจุดแข็ง เรียกว่า NCSCS Model ประกอบด้วย 5 ขั้นตอน ได้แก่ 1) ร่วมบ่มเพาะบรรยากาศการเรียนรู้เชิงบวกเพื่อพัฒนาความงอกงามภายใน 2) ร่วมค้นหาจุดแข็ง 3) ร่วมผนึกกำลังกำหนดเป้าหมาย 4) ร่วมวางแผนและนำไปใช้ในสถานการณ์จริง และ 5) ร่วมสะท้อนผลลัพธ์และแบ่งปันกำลังใจ ผลการวิจัยจึงมีนัยสำคัญต่อการพัฒนาหลักสูตรด้วยการปรึกษาเชิงจิตวิทยานักศึกษาครูในบริบทวัฒนธรรมไทยth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectคุณลักษณะที่เป็นจุดแข็งth
dc.subjectนักศึกษาครูth
dc.subjectนักศึกษาครูยากจนth
dc.subjectการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วมth
dc.subjectการบำบัดโดยใช้จุดแข็งเป็นฐานth
dc.subjectCharacter strengthsen
dc.subjectpre-service teachersen
dc.subjecteconomically disadvantaged pre-service teachersen
dc.subjectparticipatory action researchen
dc.subjectstrength-based interventionen
dc.subject.classificationPsychologyen
dc.subject.classificationHuman health and social work activitiesen
dc.subject.classificationPhilosophy and ethicsen
dc.titleDEVELOPING A MODEL FOR ENHANCING CHARACTER STRENGTHS IN SCHOLARSHIP AWARDED PRE-SERVICE TEACHERS IN RURAL IMPOVERISHED AREAS THROUGH PARTICIPATORY ACTION RESEARCHen
dc.titleการพัฒนารูปแบบการเสริมสร้างคุณลักษณะที่เป็นจุดแข็งของนักศึกษาครูยากจนจากชนบทและได้รับทุนการศึกษาโดยใช้การวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วมth
dc.typeDissertationen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorSittiporn Kramanonen
dc.contributor.coadvisorสิทธิพร ครามานนท์th
dc.contributor.emailadvisorsittipornk@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorsittipornk@swu.ac.th
dc.description.degreenameDOCTOR OF PHILOSOPHY (Ph.D.)en
dc.description.degreenameปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Institute of Research in Behavioral Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631150055.pdf7.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.