Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/368
Title: PRODUCT FACTORS RELATED TO CONSUMER BUYING BEHAVIOR OF THAI - DENMARK MILK PRODUCTS IN THE BANGKOK METROPOLITAN AREA
ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อผลิตภัณฑ์นมไทย-เดนมาร์คของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: PATTANEE SUEBSAWANG
ภัทร์ธนี สืบสว่าง
Paiboon Archarunkroj
ไพบูลย์ อาชารุ่งโรจน์
Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society
Keywords: ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์
พฤติกรรมการซื้อ นมไทย - เดนมาร์ค
PRODUCT FACTORS
BUYING BEHAVIOR THAI-DENMARK MILK
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purpose of this research is to study the relationship between the product factors and the purchasing behavior of Thai - Denmark milk products of consumers in the Bangkok metropolitan area. The sample group consisted of four hundred consumers who bought Thai - Denmark milk. Questionnaire is used as the tool to collect data.  Statistical analysis used include   t-test, One way Anova , Brown-forsythe and Pearson correlation.The research found that most respondents  were female, ages forty-one , graduated with a Bachelor’s degree, worked as a private employee and earned a monthly income of  10,001 to 20,000 Baht. The overall opinions toward the product factors were at a good level. Purchase frequency of Thai - Denmark milk was on average of twelve times a month, the average purchase spent was approximatety 400 baht and purchase average amount was 36 cartons a time. The influencer were for purchase was themself and they mostly purchased at superstore.The results of the hypotheses testing showed that the respondents of different of ages had  different purchasing behavior of Thai - Denmark milk in term of  spending amount  and  purchasing quantity. The respondents of different of occupations and average monthly income had different purchasing behavior in term of purchasing frequency, spending amount and purchasing quantity .The product factors of tangible and product expected product were related with purchasing behavior of Thai - Denmark milk in term of purchasing frequency. The product factors of product variety and core benefit were related with purchasing behavior in term of with spending amount and purchasing quantity.
การวิจัยครั้งนี้เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์กับพฤติกรรมการซื้อผลิตภัณฑ์นมไทย-เดนมาร์คของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร ซึ่งกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ รวมทั้งสิ้นจำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ การทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว Brown-forsythe และการหาค่าสัมประสิทธ์สหสัมพันธ์อย่างง่าย ผลการวิจัยพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 41ปีขึ้นไป ระดับการศึกษาปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน/ลูกจ้าง รายได้ต่อเดือน 10,0001-20,000 บาท มีความคิดเห็นต่อปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ในภาพรวมอยู่ในระดับดี มีจำนวนครั้งในการซื้อเฉลี่ย 12 ครั้ง/เดือน จำนวนเงินที่ใช้เฉลี่ย 400 บาท/ครั้ง ปริมาณการซื้อโดยเฉลี่ย 36 กล่อง/ครั้ง โดยบุคคลที่มีอิทธิพลในการตัดสินใจซื้อมากสุดคือ ตนเอง และซื้อจากห้างสรรพสินค้า ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ผู้บริโภคที่มีอายุ แตกต่างกันมีพฤติกรรมการซื้อผลิตภัณฑ์นมไทย-เดนมาร์ค ด้านจำนวนเงินในการซื้อ ด้านปริมาณในการซื้อ แตกต่างกัน ผู้บริโภคที่มีอาชีพ แตกต่างกันมีพฤติกรรมการซื้อ ด้านความถี่ในการซื้อ จำนวนเงินในการซื้อ ด้านปริมาณในการซื้อแตกต่างกัน และรายได้ต่อเดือน แตกต่างกันมีพฤติกรรมการซื้อผลิตภัณฑ์นมไทย-เดนมาร์ค ด้านปริมาณการซื้อ แตกต่างกันปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ด้านรูปลักษณ์ผลิตภัณฑ์ ผลิตภัณฑ์ที่คาดหวัง มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อผลิตภัณฑ์นมไทย-เดนมาร์ค ด้านความถี่ในการซื้อ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ด้านความหลากหลายของผลิตภัณฑ์ ด้านประโยชน์หลัก มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อ ด้านจำนวนเงินในการซื้อ ด้านปริมาณในการซื้อ
Description: MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/368
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs582130007.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.