Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3651
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorXIN LIen
dc.contributorXIN Lith
dc.contributor.advisorPiyawadee Makpaen
dc.contributor.advisorปิยวดี มากพาth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-08-25T09:56:27Z-
dc.date.available2025-08-25T09:56:27Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued18/7/2025
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3651-
dc.description.abstractGuided by the philosophy of Outcome-Based Education (OBE), this study develops an Intangible Cultural Heritage (ICH) art curriculum suited to the developmental needs of primary school students in Nanchong City. The research aims to (1) construct a curriculum aligned with students’ core competencies, and (2) optimize and validate its effectiveness through expert review. A literature analysis establishes the theoretical foundation integrating OBE with ICH art education. The study adopts multiple methods—including IOC expert validity assessment, interviews, and questionnaires—to explore OBE’s practical application in curriculum development.The final curriculum framework includes four core components: ICH knowledge, traditional skill training, cultural identity development, and creative capacity building. Expert feedback informed iterative revisions, leading to diversified content, innovative teaching strategies, and a more scientific evaluation system. These enhancements improved the curriculum’s structure and adaptability. Findings show that the OBE-based curriculum significantly enhances students’ understanding and practical skills in ICH, strengthens cultural identity, and promotes creativity. This study offers theoretical and practical guidance for developing localized ICH art curricula in Chinese primary schools, contributing to integrating traditional culture into contemporary education.en
dc.description.abstractภายใต้แนวคิดการจัดการศึกษาที่มุ่งเน้นผลลัพธ์ (Outcome-Based Education: OBE) งานวิจัยนี้มุ่งพัฒนาหลักสูตรศิลปะมรดกภูมิปัญญาทางวัฒนธรรมที่จับต้องไม่ได้ (Intangible Cultural Heritage: ICH) ซึ่งเหมาะสมกับความต้องการพัฒนาการของนักเรียนระดับประถมศึกษาในเมืองหนานชง ประเทศจีน จุดมุ่งหมายของการวิจัยคือ (1) สร้างหลักสูตรที่สอดคล้องกับสมรรถนะหลักของนักเรียน และ (2) ปรับปรุงและตรวจสอบประสิทธิภาพของหลักสูตรผ่านการประเมินโดยผู้เชี่ยวชาญ การวิเคราะห์เอกสารถูกนำมาใช้เพื่อวางรากฐานทางทฤษฎีที่ผสานแนวคิด OBE เข้ากับการศึกษาศิลปะ ICH งานวิจัยนี้ใช้วิธีการหลากหลาย ได้แก่ การประเมินความตรงเชิงเนื้อหาโดยผู้เชี่ยวชาญ (IOC) การสัมภาษณ์เชิงลึก และแบบสอบถาม เพื่อสำรวจการประยุกต์ใช้แนวคิด OBE ในการพัฒนาหลักสูตร โครงสร้างหลักสูตรที่ได้ประกอบด้วย 4 องค์ประกอบหลัก ได้แก่ ความรู้เกี่ยวกับ ICH การฝึกทักษะศิลปะดั้งเดิม การเสริมสร้างอัตลักษณ์ทางวัฒนธรรม และการพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ การสะท้อนข้อเสนอแนะจากผู้เชี่ยวชาญถูกนำมาใช้ปรับปรุงหลักสูตรอย่างต่อเนื่อง ทำให้เนื้อหามีความหลากหลาย วิธีการสอนมีความทันสมัย และระบบประเมินมีความเป็นวิทยาศาสตร์มากขึ้น ส่งผลให้หลักสูตรมีโครงสร้างที่ชัดเจนและยืดหยุ่น ผลการวิจัยชี้ให้เห็นว่าหลักสูตรที่พัฒนาภายใต้แนวคิด OBE ช่วยเพิ่มความเข้าใจและทักษะด้าน ICH ของนักเรียนอย่างมีนัยสำคัญ ส่งเสริมอัตลักษณ์ทางวัฒนธรรม และกระตุ้นความคิดสร้างสรรค์ งานวิจัยนี้นำเสนอแนวทางทั้งทางทฤษฎีและปฏิบัติสำหรับการพัฒนาหลักสูตรศิลปะ ICH ที่สอดคล้องกับบริบทท้องถิ่นในโรงเรียนประถมศึกษาในประเทศจีน ซึ่งมีส่วนช่วยในการบูรณาการวัฒนธรรมดั้งเดิมเข้ากับการศึกษาในยุคปัจจุบันth
dc.language.isoen
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectมรดกภูมิปัญญาทางวัฒนธรรมที่จับต้องไม่ได้th
dc.subjectหลักสูตรศิลปะth
dc.subjectการจัดการศึกษาที่มุ่งเน้นผลลัพธ์th
dc.subjectการพัฒนาหลักสูตรศิลปะท้องถิ่นth
dc.subjectการบูรณาการภูมิปัญญาท้องถิ่นth
dc.subjectIntangible cultural heritageen
dc.subjectart coursesen
dc.subjectoutcome-oriented educationen
dc.subjectDevelopment of local art coursesen
dc.subjectintegration of local wisdomen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleDEVELOPMENT OF ART CURRICULUM: CHINESE CULTURAL HERITAGE ACCORDING TO THE NATIONAL ART CURRICULUM STANDARDSen
dc.titleการพัฒนาหลักสูตรรายวิชาศิลปะ : มรดกภูมิปัญญาวัฒนธรรมจีน  ตามมาตรฐานหลักสูตรศิลปะการศึกษาภาคบังคับth
dc.typeDissertationen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorPiyawadee Makpaen
dc.contributor.coadvisorปิยวดี มากพาth
dc.contributor.emailadvisorpiyawadee@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorpiyawadee@swu.ac.th
dc.description.degreenameDOCTOR OF EDUCATION (Ed.D.)en
dc.description.degreenameการศึกษาดุษฎีบัณฑิต (กศ.ด.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Faculty of Fine Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs642150030.pdf8.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.