Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3582
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorNAPASPOHN GATETHONGen
dc.contributorนภัสภรณ์ เกตทองth
dc.contributor.advisorDonsak Tsailexthimen
dc.contributor.advisorดลศักดิ์ ไทรเล็กทิมth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-08-25T09:51:27Z-
dc.date.available2025-08-25T09:51:27Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued18/7/2025
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3582-
dc.description.abstractThe research article on the Scenario of Basic Education School Board Committees in the Next Decade aims 1) to study the variables or predictive factors related to the future of Basic Education School Board Committees in the Next Decade, 2) to study potential future trends of Basic Education School Board Committees in the next decade, and 3) to study what the Basic Education School Board Committees may become in the Next Decade. This research is a qualitative study utilizing futures research techniques, specifically The Ethnographic Delphi Future Research (EDFR) method. In the first round of the EDFR research, in-depth interviews were conducted to collect data from 9 experts. In the second and third rounds of the EDFR research, a 5-level Likert's scale questionnaire was used to collect data from 17 experts. This group of experts served as Key Informants and consisted of educational personnel directly involved with basic education institution committees, thus forming a Homogeneous Group. Data analysis was conducted using Content Analysis with the ATLAS.ti software, along with the Median, Mode, and Interquartile Range. The study found that 1) there are 6 predictive variables related to how Basic Education School Board Committees may evolve in the Next Decade. 2) there are 38 possible trends for the Scenario of Basic Education School Board Committees in the Next Decade and 3) the Scenario of Basic Education School Board Committees in the Next Decade will consist of members with appropriate and effective qualifications and characteristics. The work will emphasize participation from all sectors. The working system will be flexible and responsive to changing situations. It will be professional and utilize technology to comprehensively drive and enhance the quality of education. It will effectively respond to the needs of students and society.en
dc.description.abstractบทความวิจัยเรื่อง อนาคตภาพคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานในทศวรรษหน้า มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาตัวแปรเชิงพยากรณ์ของอนาคตภาพคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานในทศวรรษหน้า 2) ศึกษาแนวโน้มที่มีความเป็นไปได้ของอนาคตภาพคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานในทศวรรษหน้า และ 3) ศึกษาอนาคตภาพคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานในทศวรรษหน้า งานวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (qualitative research) โดยใช้การวิจัยเชิงอนาคต เทคนิคการวิจัยแบบ EDFR (Ethnographic Delphi Future Research) ในการวิจัย EDFR รอบที่ 1 ผู้วิจัยใช้การสัมภาษณ์เชิงลึก (In-Depth Interview) เก็บรวบรวมข้อมูลกับผู้เชี่ยวชาญ 9 คน และในการวิจัย EDFR รอบที่ 2 – 3 ใช้แบบสอบถาม (Questionnaire) แบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับของลิเคิร์ท (Likert’s Rating Scale) เก็บข้อมูลกับผู้เชี่ยวชาญ 17 คน ซึ่งกลุ่มผู้เชี่ยวชาญเป็นกลุ่มผู้ให้ข้อมูลสำคัญ (Key Informants) เป็นบุคลากรทางการศึกษาที่มีความเกี่ยวข้องกับคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานโดยตรง จึงมีความเป็นเอกพันธ์ (Homogeneous Group) การวิเคราะห์ข้อมูลใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา (Content Analysis) โดยใช้โปรแกรม ATLAS.ti ค่ามัธยฐาน ค่าฐานนิยม และค่าพิสัยระหว่างควอไทล์ จากการศึกษาพบว่า 1) ตัวแปรเชิงพยากรณ์ของอนาคตภาพคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานในทศวรรษหน้ามี 6 ด้าน 2) แนวโน้มที่มีความเป็นไปได้ของอนาคตภาพคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานในทศวรรษหน้ามี 38 แนวโน้ม และ 3) อนาคตภาพคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานในทศวรรษหน้าประกอบด้วยคณะกรรมการที่มีคุณสมบัติและคุณลักษณะที่มีประสิทธิภาพเหมาะสม การทำงานเน้นการมีส่วนร่วมจากทุกภาคส่วน ระบบการทำงานมีความยืดหยุ่นทันต่อสถานการณ์การเปลี่ยนแปลง มีความเป็นมืออาชีพ ใช้เทคโนโลยีในการขับเคลื่อนและพัฒนาคุณภาพการศึกษาอย่างครอบคลุม ตอบสนองต่อความต้องการของนักเรียนและสังคมอย่างมีประสิทธิภาพth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานth
dc.subjectอนาคตภาพth
dc.subjectทศวรรษหน้าth
dc.subjectBasic Education School Board Committeesen
dc.subjectScenarioen
dc.subjectNext Decadeen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationAdministrative and support service activitiesen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleTHE SCENARIO OF BASIC EDUCATION SCHOOL BOARD COMMITTEESIN THE NEXT DECADEen
dc.titleอนาคตภาพคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานในทศวรรษหน้าth
dc.typeDissertationen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorDonsak Tsailexthimen
dc.contributor.coadvisorดลศักดิ์ ไทรเล็กทิมth
dc.contributor.emailadvisordonsak@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisordonsak@swu.ac.th
dc.description.degreenameDOCTOR OF EDUCATION (Ed.D.)en
dc.description.degreenameการศึกษาดุษฎีบัณฑิต (กศ.ด.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs651170031.pdf11.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.