Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/351
Title: DEVELOPMENT OF LEARNING ACTIVITY PACKAGES COMBINED WITH AUGMENTED REALITY TO PROMOTE ANALYTICAL THINKING ABILITY IN MATHEMATICS AMONG GRADE SIX STUDENTS
การพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้ผสานด้วยเทคโนโลยีเสมือนจริง เพื่อส่งเสริมความสามารถการคิดวิเคราะห์ วิชาคณิตศาสตร์ สำหรับนักเรียนระดับประถมศึกษาปีที่ 6
Authors: CHAT KHONYUTRAKUL
ชาติ คนอยู่ตระกูล
Jaemjan Sriarunrasmee
แจ่มจันทร์ ศรีอรุณรัศมี
Srinakharinwirot University. Faculty of Education
Keywords: ชุดกิจกรรมการเรียนรู้
เทคโนโลยีเสมือนจริง
ความสามารถการคิดวิเคราะห์
Learning Actitvy Packages
Augmented Reality
Analytical Thinking Ability
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The research entitled (“Development of learning activity packages combined with augmented reality to promote analytical thinking ability in mathematics among grade six students”) aimed to (1) to develop the learning activity packages combined with Augmented Reality; (2) to study students’ the achievements by of students using the learning activity packages combined with Augmented Reality; (3) to study the level of satisfaction among the students towards  learning activity packages combined with Augmented Reality. The Methodology of the research were as follows; (1) the learning activity packages combined with Augmented Reality obtained by analyzing and synthesizing the core curriculum of basic education, school curriculum, principles, concepts, and the theories of the related research It was controlled by three experts to identy the efficiency of the learning activity package (E1 / E2) and with a criteria of 75/75; (2) to study the pre-test and post-test results of students who have studied by using the learning activity packages combined with Augmented Reality. The assessment was done by three experts with forty students in Grade Six at Chiang Rai Rajabhat University Demonstration School and were derived by cluster random sampling. The data was analyzed  using mean and standard deviation then compared the differences between them using the mean go the t-test result with paired two samples; (3) to assess the satisfaction of the students using the learning activity package combined with  Augmented Reality. The results of the research were as follows; 1) the quality of the learning activity packages combined with the aspect of Augmented Reality was at high level. The efficiency was 86.19 / 90.88, which was higher than the 75/75 criteria;  (2) The students had higher learning achievement levels after studying with at the statistical significance of 05; (3) The results of the satisfaction assessment of the students using learning activity packages combined with Augmented Reality was at the most appropriate level.
การวิจัยเรื่องการพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้ผสานด้วยเทคโนโลยีเสมือนจริง เพื่อส่งเสริมความสามารถการคิดวิเคราะห์ วิชาคณิตศาสตร์ สำหรับนักเรียนระดับประถมศึกษาปีที่ 6 มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ คือ 1) เพื่อพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้ผสานด้วยเทคโนโลยีเสมือนจริงฯ 2) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน ที่ผ่านการเรียนรู้โดยชุดกิจกรรมการเรียนรู้ผสานด้วยเทคโนโลยีเสมือนจริงฯ 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนต่อการใช้ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ผสานด้วยเทคโนโลยีเสมือนจริงฯ การดำเนินการวิจัยมีขั้นตอน ดังนี้ 1) ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ผสานด้วยเทคโนโลยีเสมือนจริงฯ โดยวิเคราะห์และสังเคราะห์หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน หลักสูตรสถานศึกษา หลักการ แนวคิด ทฤษฎี งานวิจัยที่เกี่ยวกับชุดกิจกรรมการเรียนรู้ และโดยผู้เชี่ยวชาญ 3 ท่าน เพื่อหาประสิทธิภาพของชุดกิจกรรมการเรียนรู้ฯ (E1/E2) ตามเกณฑ์ 75/75 2) ศึกษาผลการประเมินผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่ผ่านการเรียนรู้ด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้ผสานด้วยเทคโนโลยีเสมือนจริงฯ ก่อนเรียนและหลังเรียน ประเมินคุณภาพโดยผู้เชี่ยวชาญ 3 ท่าน กับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย ซึ่งได้มาจากการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) จำนวน 40 คน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และนำมาเปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยที่กลุ่มตัวอย่างสัมพันธ์กัน (t-test Paired Two Samples) 3) ผลการประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่ใช้ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ผสานด้วยเทคโนโลยีเสมือนจริงฯ ผลการวิจัยมีดังต่อไปนี้ 1) ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ผสานด้วยเทคโนโลยีเสมือนจริงฯ มีคุณภาพระดับมาก และมีประสิทธิภาพ 86.19/90.88 สูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้ 75/75 ที่กำหนด 2) ผลการเปรียบเทียบทักษะความสามารถการคิดวิเคราะห์วิชาคณิตศาสตร์ของผู้เรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ผลการประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่ใช้ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ผสานด้วยเทคโนโลยีเสมือนจริงฯ อยู่ในระดับเหมาะสมมากที่สุด
Description: MASTER OF EDUCATION (M.Ed.)
การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/351
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs571130116.pdf3.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.