Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3433
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | ROSSUKHON KUSOMBUT | en |
dc.contributor | รสสุคนธ์ คูสมบัติ | th |
dc.contributor.advisor | Cholvit Jearajit | en |
dc.contributor.advisor | ชลวิทย์ เจียรจิตต์ | th |
dc.contributor.other | Srinakharinwirot University | en |
dc.date.accessioned | 2025-08-25T07:26:45Z | - |
dc.date.available | 2025-08-25T07:26:45Z | - |
dc.date.created | 2025 | |
dc.date.issued | 18/7/2025 | |
dc.identifier.uri | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3433 | - |
dc.description.abstract | This qualitative research sought to 1) investigate the facilitation process for cultivating transformational leadership within business organizations, 2) construct a facilitation process model to enhance transformational leadership in business contexts, and 3) appraise the efficacy of the developed model. Data were gathered via comprehensive document analysis and in-depth interviews with 25 executives, facilitators, and employees from five prominent business organizations. The model's appropriateness was subsequently validated by five subject matter experts. Initial document analysis culminated in the synthesis of a "Conceptual Framework for the Facilitation Process." This framework effectively integrates Lewin's and Kotter's change management paradigms with the principles of transformational leadership (4I's), positing the facilitator's roles and competencies as crucial drivers within dynamic environments. Drawing upon this framework and empirical data analysis, the "5A Facilitation Model" was developed as a novel contribution. This model delineates five core stages: Analyze, Approach, Awaken, Acquire, and Apply, augmented by a "Reflective Learning Loop" for enhanced process adaptability. The successful implementation of this model hinges on "Supporting Conditions" at both individual (e.g., psychological safety, facilitator attributes, coaching) and organizational levels (e.g., leadership endorsement, learning culture, systemic coherence) to foster change within an adaptive system. Expert evaluation confirmed the model's high suitability and its potential to foster transformational leadership and sustainable change across individual, team, and organizational domains. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษากระบวนการฟาซิลิเตชั่นสำหรับการพัฒนาภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงในองค์กรธุรกิจ 2) พัฒนารูปแบบกระบวนการฟาซิลิเตชั่นสำหรับการพัฒนาภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงในองค์กรธุรกิจ และ 3) ประเมินรูปแบบที่พัฒนากระบวนการฟาซิลิเตชั่นสำหรับการพัฒนาภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงในองค์กรธุรกิจ การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพโดยวบรวมข้อมูลจากการศึกษาเอกสารและการสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้บริหาร ฟาซิลิเตเตอร์ และพนักงานจาก 5 องค์กรธุรกิจขนาดใหญ่ รวม 25 คน และประเมินความเหมาะสมของรูปแบบโดยผู้ทรงคุณวุฒิ 5 คน ผลการวิจัยพบว่า การศึกษาเอกสารในเบื้องต้นได้นำไปสู่การสังเคราะห์ "กรอบแนวคิดกระบวนการฟาซิลิเตชั่น" ซึ่งบูรณาการโครงสร้างการเปลี่ยนแปลงของ Lewin และ Kotter เข้ากับเป้าหมายการสร้างภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง (4I’s) โดยมีบทบาทและทักษะของฟาซิลิเตเตอร์เป็นกลไกขับเคลื่อน ในบริบทของสภาพแวดล้อมที่มีการเปลี่ยนแปลง จากกรอบแนวคิดดังกล่าวและการวิเคราะห์ข้อมูลภาคสนาม ได้นำไปสู่การพัฒนา "รูปแบบกระบวนการฟาซิลิเตชั่น 5A (5A Facilitation Model)" ซึ่งเป็นองค์ความรู้ใหม่ ประกอบด้วยองค์ประกอบแกนกลาง 5 ขั้นตอน ได้แก่ 1) เข้าใจ (Analyze) 2) เชื่อมโยง (Approach) 3) ตระหนักรู้ (Awaken) 4) พัฒนา (Acquire) และ 5) ปฏิบัติ (Apply) โดยมีกลไก "วัฏจักรการเรียนรู้สะท้อนกลับ (Reflective Learning Loop)" ที่ทำให้กระบวนการมีความยืดหยุ่นและปรับเปลี่ยนได้ การดำเนินงานของรูปแบบนี้ต้องอาศัย "เงื่อนไขสนับสนุน (Supporting Conditions)" ทั้งในระดับบุคคล (ความปลอดภัยทางจิตวิทยา, ทัศนคติและทักษะของฟาซิลิเตเตอร์, การโค้ชและพี่เลี้ยง) และระดับองค์กร (การสนับสนุนจากผู้นำ, วัฒนธรรมการเรียนรู้, การจัดระบบให้สอดคล้องกัน) เพื่อให้เกิดการเปลี่ยนแปลงภายใต้สภาวะของระบบที่ปรับเปลี่ยนได้ตลอดเวลา (Adaptive System) รูปแบบนี้ได้รับการประเมินโดยผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน 5 คนพบว่ามีความเหมาะสมในระดับสูงอย่างยิ่ง และสามารถนำไปสู่การสร้างภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง และยังสนับสนุนการเปลี่ยนแปลงที่ยั่งยืนทั้งในระดับบุคคล ทีม และองค์กร รวมถึงยังสามารถนำหลักการไปประยุกต์ใช้ในชีวิตประจำวันได้ | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Srinakharinwirot University | |
dc.rights | Srinakharinwirot University | |
dc.subject | กระบวนการฟาซิลิเตชั่น | th |
dc.subject | ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง | th |
dc.subject | การพัฒนาองค์กร | th |
dc.subject | องค์กรธุรกิจ | th |
dc.subject | Facilitation Process | en |
dc.subject | Transformational Leadership | en |
dc.subject | Organizational Development | en |
dc.subject | Business Organizations | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Education science | en |
dc.title | THE FACILITATION MODEL FOR TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP DEVELOPMENTIN BUSINESS ORGANIZATIONS | en |
dc.title | รูปแบบกระบวนการฟาซิลิเตชั่นเพื่อพัฒนาภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงในองค์กรธุรกิจ | th |
dc.type | Dissertation | en |
dc.type | ปริญญานิพนธ์ | th |
dc.contributor.coadvisor | Cholvit Jearajit | en |
dc.contributor.coadvisor | ชลวิทย์ เจียรจิตต์ | th |
dc.contributor.emailadvisor | cholvit@swu.ac.th | |
dc.contributor.emailcoadvisor | cholvit@swu.ac.th | |
dc.description.degreename | DOCTOR OF PHILOSOPHY (Ph.D.) | en |
dc.description.degreename | ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.) | th |
dc.description.degreelevel | - | en |
dc.description.degreelevel | - | th |
dc.description.degreediscipline | Department of Sociology | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาสังคมวิทยา | th |
Appears in Collections: | Faculty of Social Sciences |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs641130087.pdf | 7.26 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.