Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3379
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | LAKSIKAN PHAKAMAS | en |
dc.contributor | ลักษิกานต์ ผกามาศ | th |
dc.contributor.advisor | Piyaporn Chaya | en |
dc.contributor.advisor | ปิยพร ฉายา | th |
dc.contributor.other | Srinakharinwirot University | en |
dc.date.accessioned | 2025-08-25T07:16:59Z | - |
dc.date.available | 2025-08-25T07:16:59Z | - |
dc.date.created | 2025 | |
dc.date.issued | 18/7/2025 | |
dc.identifier.uri | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3379 | - |
dc.description.abstract | This study explores the politeness strategies used by the LGBTQIA+ characters Alex Claremont-Diaz, who is portrayed as bisexual, and Prince Henry, who is portrayed as gay, in the movie Red, White, and Royal Blue, using a mixed methods approach based on the politeness theory by Brown and Levinson (1987). The findings show that the characters employed the positive politeness strategy most frequently (40%), followed by the off record strategy (21.35%), negative politeness (19.46%), and then the bald on record strategy (19.19%). Alex predominantly employed positive politeness, reflecting his expressive communication style aimed at building closeness and maintaining a friendly atmosphere. He also frequently used off record strategies, often through humor and irony. Henry also used mostly positive politeness but, in contrast, used negative politeness and off record strategies more evenly, showing caution or maintaining respectful distance. This was likely influenced by his royal status. Additionally, the sociological factors including social distance, relative power, and rank of imposition that influence the characters' choice of strategies show that the combination of low social distance, low relative power, and low rank of imposition was the most frequently used (45.68%). This aligns with the dominance of positive politeness strategies employed in the movie, which portrays intimacy and connection between the two main characters. Overall, their use of language reflects a balance between personal expression and social expectations in the movie's context. | en |
dc.description.abstract | สารนิพนธ์ฉบับนี้ศึกษากลวิธีความสุภาพของตัวละครผู้มีความหลากหลายทางเพศ ได้แก่ อเล็กซ์ แคลร์มอนต์-ดิแอซ ซึ่งเป็นตัวละครที่มีรสนิยมทางเพศแบบไบเซ็กชวล และเจ้าชายเฮนรี่ซึ่งเป็นตัวละครที่เป็นเกย์ในภาพยนตร์เรื่องรักของผมกับเจ้าชาย โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงผสมผสาน (Mixed methods) อ้างอิงจากทฤษฎีความสุภาพของบราวน์และเลวินสัน (Brown and Levinson 1987) ผลการวิจัยพบว่าตัวละครใช้กลวิธีความสุภาพเชิงบวก (Positive politeness strategy) มากที่สุดร้อยละ 40 รองลงมาคือกลวิธีการกล่าวอย่างอ้อม (Off record strategy) ร้อยละ 21.35 ใช้กลวิธีความสุภาพเชิงลบ (Negative politeness strategy) ร้อยละ 19.46 และกลวิธีการกล่าวอย่างตรงไปตรงมา (Bald on record) ร้อยละ 19.19 ตามลำดับ อเล็กซ์ใช้กลวิธีความสุภาพเชิงบวกเป็นหลัก ซึ่งสะท้อนให้เห็นถึงรูปแบบการสื่อสารที่แสดงออกอย่างเปิดเผย เพื่อสร้างความสนิทสนมและรักษาบรรยากาศที่เป็นมิตรในการสื่อสาร นอกจากนี้ยังใช้กลวิธีการกล่าวอย่างอ้อม โดยมักจะเป็นการใช้อารมณ์ขันและการพูดแดกดัน ตัวละครเฮนรี่ใช้กลวิธีความสุภาพเชิงบวกเป็นหลักเช่นกัน แต่ในทางตรงกันข้ามเฮนรี่ใช้กลวิธีความสุภาพเชิงลบและกลวิธีการกล่าวอย่างอ้อมในสัดส่วนที่ใกล้เคียงกันมากกว่า แสดงถึงการรักษาระยะห่างอย่างสุภาพหรือความระมัดระวังในการสื่อสาร ซึ่งอาจเป็นผลมาจากสถานะของเฮนรี่ในฐานะเจ้าชาย นอกจากนี้ยังพบว่า ปัจจัยทางสังคม (Sociological factors) ได้แก่ ระยะห่างทางสังคม (Social distance) อำนาจสัมพันธ์ (Relative power) และระดับของการรบกวน (Rank of imposition) ที่มีอิทธิพลต่อการเลือกใช้กลวิธีความสุภาพของตัวละครแสดงให้เห็นว่า การมีระยะห่างทางสังคมที่ต่ำควบคู่กับอำนาจสัมพันธ์และระดับของการรบกวนต่ำ เป็นรูปแบบที่พบมากที่สุด ร้อยละ 45.68 ซึ่งสอดคล้องกับการใช้กลวิธีความสุภาพเชิงบวกที่พบได้มากในภาพยนตร์เรื่องนี้ แสดงถึงความใกล้ชิดและความผูกพันของตัวละครทั้งคู่ โดยรวมแล้วการใช้ภาษาของตัวละครทั้งคู่นี้แสดงให้เห็นถึงความสมดุลในการแสดงออกของตัวละครและความคาดหวังทางสังคมในบริบทของภาพยนตร์ | th |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Srinakharinwirot University | |
dc.rights | Srinakharinwirot University | |
dc.subject | กลวิธีความสุภาพ | th |
dc.subject | ภาพยนตร์ | th |
dc.subject | ผู้มีความหลากหลายทางเพศ | th |
dc.subject | รักของผมกับเจ้าชาย | th |
dc.subject | บทภาพยนตร์ | th |
dc.subject | วัจนปฏิบัติศาสตร์ | th |
dc.subject | Politeness Strategies | en |
dc.subject | LGBTQIA+ | en |
dc.subject | Movie | en |
dc.subject | Pragmatic | en |
dc.subject | Movie script | en |
dc.subject | Red White and Royal Blue | en |
dc.subject | RWRB | en |
dc.subject.classification | Arts and Humanities | en |
dc.subject.classification | Arts, entertainment and recreation | en |
dc.subject.classification | Foreign languages | en |
dc.title | AN ANALYSIS OF POLITENESS STRATEGIESEMPLOYED BY LGBTQIA+ CHARACTERS IN RED WHITE AND ROYAL BLUE MOVIE | en |
dc.title | การวิเคราะห์กลวิธีความสุภาพของตัวละครผู้มีความหลากหลายทางเพศในภาพยนตร์รักของผมกับเจ้าชาย | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Piyaporn Chaya | en |
dc.contributor.coadvisor | ปิยพร ฉายา | th |
dc.contributor.emailadvisor | piyapornc@swu.ac.th | |
dc.contributor.emailcoadvisor | piyapornc@swu.ac.th | |
dc.description.degreename | MASTER OF ARTS (M.A.) | en |
dc.description.degreename | ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | - | en |
dc.description.degreelevel | - | th |
dc.description.degreediscipline | en | |
dc.description.degreediscipline | th | |
Appears in Collections: | Faculty of Humanities |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs661160646.pdf | 7.05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.