Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3244
Title: INFOGRAPHIC MEDIA DEVELOPMENT TO ASSIST TEACHERS IN TEACHING  DRAMATIC ARTS SUBJECT : A CASE STUDY STUDENTS OF GRADE 6, KABINBURI 4  QUALITY AREA EDUCATION, PRACHINBURI PROVICE.
การพัฒนาสื่ออินโฟกราฟิก เพื่อช่วยครูในการสอนวิชานาฏศิลป์            กรณีศึกษา นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 เขตคุณภาพการศึกษากบินทร์บุรี 4 จังหวัดปราจีนบุรี
Authors: THANAWUT SUASAWAT
ธนาวุฒิ เสือสวัสดิ์
Noppadol Inchan
นพดล อินทร์จันทร์
Srinakharinwirot University
Noppadol Inchan
นพดล อินทร์จันทร์
noppadoli@swu.ac.th
noppadoli@swu.ac.th
Keywords: สื่ออินโฟกราฟิก
ช่วยครูในการสอนนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6
วิชานาฏศิลป์
Infographic media
Assisting teachers with Grade Six students teaching
Dance subject
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purposes of this research were to study 1) Develop infographic media to assist teachers in teaching dramatic arts subject 2) Study satisfaction of teachers to use infographic media dramatic arts subject 3) To compare their learning achievement through the developed infographic media. This research focused to students of grade 6, Kabinburi 4 Quality Area Education, Prachinburi province. The samples were used the purposive sampling. Divided into 2 groups: Nine teachers dramatic arts subject and Twenty students of grade 6, Wadhadsung School. The instruments of experience research: infographic media, achievement tests and questionnaire satisfaction. The research results found that Infographic media Dance subject Grade 6 is divided into 10 stories: history of Thai performing arts, Ram, Rabam, Ramwong, traditional thai dancing art, Khon, Thai drama, birth of world dance, elements of dance. and the principles for watching the show Using Ricard E. Mayer's media design principles, it was found that the media had an efficiency according to the criteria of 80.00/83.33. Teachers' satisfaction with the use of infographic media was overall at the highest level has an average of 4.60 and the academic achievement of students in Grade 6, After studying higher than before studying the mean is 25.45/17.50 with statistical significance at the .05 level.
งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาสื่ออินโฟกราฟิก เพื่อช่วยครูในการสอนวิชานาฏศิลป์ 2) ศึกษาความพึงพอใจของครูในการใช้สื่ออินโฟกราฟิกวิชานาฏศิลป์ 3) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนโดยใช้สื่ออินโฟกราฟิก โดยทำการวิจัยกับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 เขตคุณภาพการศึกษากบินทร์บุรี 4 จังหวัดปราจีนบุรี กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ได้จากการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) โดยแบ่งเป็น 2 กลุ่ม ได้แก่ ครูผู้สอนรายวิชานาฏศิลป์ จำนวน 9 คน และ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวัดหาดสูง จำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ สื่ออินโฟกราฟิก แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และแบบสอบถามความพึงพอใจการใช้สื่ออินโฟกราฟิก ผลการวิจัยพบว่า สื่ออินโฟกราฟิก วิชานาฏศิลป์ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 แบ่งเป็น 10 เรื่อง คือ ประวัติความเป็นมานาฏศิลป์ไทย, รำ, ระบำ, รำวงมาตรฐาน, นาฏศิลป์พื้นเมือง, โขน, ละคร, การกำเนิดของนาฏศิลป์โลก, องค์ประกอบของนาฏศิลป์ และหลักในการชมการแสดง โดยใช้หลักการออกแบบสื่อของ Ricard E. Mayer พบว่าสื่อมีประสิทธิภาพตามเกณฑ์เท่ากับ 80.00/83.33 ความพึงพอใจของครูผู้สอนที่มีต่อการใช้สื่ออินโฟกราฟิก โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.60 และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 25.45/17.50 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3244
Appears in Collections:Faculty of Fine Arts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631130416.pdf3.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.