Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3217
Title: | HUMAN RESOURCE MANAGEMENT AFFECTINGCOMPETENCIES OF TEACHERS IN PRIVATE SCHOOLS UNDERSAMUTPRAKAN PROVINCIAL EDUCATION OFFICE การบริหารทรัพยากรบุคคลที่ส่งผลต่อสมรรถนะครูโรงเรียนเอกชนสังกัดสำนักงานศึกษาธิการจังหวัดสมุทรปราการ |
Authors: | WASHIRASAK CHAROENHIRUNTORN วชิรศักดิ์ เจริญหิรัญธรณ์ Jantarat Phutiar จันทรัศม์ ภูติอริยวัฒน์ Srinakharinwirot University Jantarat Phutiar จันทรัศม์ ภูติอริยวัฒน์ jantarat@swu.ac.th jantarat@swu.ac.th |
Keywords: | การบริหารทรัพยากรบุคคล สมรรถนะครูโรงเรียนเอกชน Human Resource Management Competencies of Teachers in Private Schools |
Issue Date: | 17 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The objective of this research are as follows: (1) to study the level of human resource management and competencies of teachers in private schools; (2) to study the relationship of human resource management and competencies of teachers in private schools and 3) to create a predictive equation human resource management affecting competencies of teachers in private schools. The samples included 357 people, including teachers in private schools under the authority of the Samut Prakan provincial education office, and selected by cluster random sampling. This was quantitative research. The research instrument was Likert scale questionnaire comprised of five levels rating scale, which was examined for content validity by experts. The consistency (IOC) was obtained between 0.60-1.00 and the reliability of the questionnaire for human resource management section is 0.947, the reliability of the questionnaire for the competencies of teachers in private schools is 0.886, and the reliability of the questionnaire for the research was 0.963. The data were analyzed using descriptive statistics, Pearson’s product-moment correlation coefficient, and multiple regression analysis-enter method. The findings were as follows: (1) the level of human resource management was at a highest level with the mean level from high to low as follows: human resource planning, personnel relationship, work evaluation, personnel development, renumeration and benefits, and recruitment. Level of competencies of teachers in private schools was at a highest level with the mean level from high to low as follows: self-improvement, teaching management, achievement motivation, teamwork, and leadership; (2) relationship of human resource management and competencies of teachers in private schools were positive at a high level with significant level of 0.01 (p < 0.01, r = 0.947) 3) human resource management affects competencies of teachers in private schools at 92.50 percent with significant level of 0.05, which we can create a predictive equation in raw score form Ŷ = 1.161 + 0.312(X1) + 0.174(X6) + 0.123(X3) + 0.121(X5) and predictive equation in standard score form ẑ = 0.322(Z1) + 0.261(Z6) + 0.210(Z3) + 0.173(Z5) การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาระดับการบริหารทรัพยากรบุคคลและสมรรถนะครูของโรงเรียนเอกชน 2) ศึกษาความสัมพันธ์ของการบริหารทรัพยากรบุคคลกับสมรรถนะครูโรงเรียนเอกชน และ 3) สร้างสมการพยากรณ์การบริหารทรัพยากรบุคคลที่ส่งผลต่อสมรรถนะครูโรงเรียนเอกชน กลุ่มตัวอย่าง คือ ครูโรงเรียนเอกชน สังกัดสำนักงานศึกษาธิการจังหวัดสมุทรปราการ จำนวน 357 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มแบบแบ่งกลุ่มคลัสเตอร์ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับซึ่งมีค่าดัชนีความสอดคล้องตั้งแต่ 0.60-1.00 และมีค่าความเชื่อมั่นแบบสอบถามในส่วนของการบริหารทรัพยากรบุคคลอยู่ที่ 0.947 มีค่าความเชื่อมั่นแบบสอบถามในส่วนของสมรรถนะครูของโรงเรียนเอกชนอยู่ที่ 0.886 และ มีค่าความเชื่อมั่นแบบสอบถามทั้งฉบับเท่ากับ 0.963 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สันและการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบคัดเลือกเข้า ผลการวิจัยพบว่า 1) ระดับการบริหารทรัพยากรบุคคลของผู้บริหารโรงเรียนเอกชนสังกัดสำนักงานศึกษาธิการจังหวัดสมุทรปราการโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด เรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อย ได้แก่ การวางแผนทรัพยากรบุคคล แรงงานสัมพันธ์ การประเมินผลการปฏิบัติงาน การพัฒนาบุคลากร การบริหารค่าตอบแทนและสวัสดิการ และการสรรหาและคัดเลือกบุคลากร ตามลำดับ ระดับสมรรถนะครูของโรงเรียนเอกชนโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อย ได้แก่ การพัฒนาตนเองของครู การจัดการเรียนรู้ การมุ่งผลสัมฤทธิ์ การทำงานเป็นทีม และภาวะผู้นำครู ตามลำดับ 2) การบริหารทรัพยากรบุคคลมีความสัมพันธ์กับสมรรถนะครูโรงเรียนเอกชน อยู่ในระดับสูง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 (p < 0.01, r = 0.947) 3) การบริหารทรัพยากรบุคคลส่งผลต่อสมรรถนะครูโรงเรียนเอกชน ได้ร้อยละ 92.50 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 สามารถสร้างสมการพยากรณ์ในรูปคะแนนคือ Ŷ = 1.161 + 0.312(X1) + 0.174(X6) + 0.123(X3) + 0.121(X5) และสมการพยากรณ์ในรูปคะแนนมาตรฐาน คือ ẑ = 0.322(Z1) + 0.261(Z6) + 0.210(Z3) + 0.173(Z5) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3217 |
Appears in Collections: | Faculty of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs651160043.pdf | 5.01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.