Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/320
Title: MARKETING MIX RELATED WITH HERBAL BALM BUYING BEHAVIOROF CHINESE TOURISTS
ส่วนประสมทางการตลาดที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อยาหม่องสมุนไพรของนักท่องเที่ยวชาวจีน
Authors: NICHA THEERATAWATKUL
ณิชา ธีรธวัชกุล
Paiboon Archarunkroj
ไพบูลย์ อาชารุ่งโรจน์
Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society
Keywords: ส่วนประสมทางการตลาด/ยาหม่อง/พฤติกรรมการซื้อ/นักท่องเที่ยวจีน
Marketing mix/Herbal Balm/Buying behavior/Chinese tourists
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This research aims to study the marketing mix in relation to the herbal balm buying behavior of Chinese tourists. The sample group consisted of four hundred Chinese consumers who travelled to Thailand and ever bought Thai herbal balm. The questionnaire was constructed and used as a tool to collect data. The data was statistically analyzed using percentage, mean and standard deviation. The statistical hypotheses testing employed t-test, One-way analysis of variance, Brown-Forsythe and Pearson product moment correlation coefficient. The results of hypotheses testing were summarized as follows: Chinese consumers of different ages demonstrated different buying behavior in terms of quantity and expenses to buy per time at a statistical significance of 0.01 and 0.05, respectively. Consumers with different of occupation and average monthly income had different buying behavior in terms of quantities and expenses to buy per time at a statistically significant level of 0.01. The marketing mix in the aspects of product and place had relationship with buying behavior of herbal balm in the quantity of buying per time at statistical significance of 0.01, in the same direction and at the low level; while the aspect of place had relationship with buying behavior through herbal balm in buying cost per time at a statistical significance of 0.01 levels in the same direction and at a low level.
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายศึกษา ส่วนประสมทางการตลาดที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อยาหม่องสมุนไพรของนักท่องเที่ยวชาวจีนสำหรับกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักท่องเที่ยวชาวจีนที่เคยเดินทางมาท่องเที่ยวเมืองไทยและซื้อยาหม่องสมุนไพร จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐาน ได้แก่ การวิเคราะห์ความแตกต่างโดยการหาค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว สถิติBrown-Forsythe และการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ใช้สถิติสหสัมพันธ์อย่างง่ายของเพียร์สัน  ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ผู้บริโภคชาวจีนที่มีอายุ แตกต่างกัน มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อยาหม่องสมุนไพร ด้านปริมาณและด้านค่าใช้จ่ายการซื้อแต่ละครั้งแตกต่างกัน ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.01 และที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 ตามลำดับ ในขณะที่อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน แตกต่างกัน มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อยาหม่องสมุนไพรในด้านปริมาณและด้านค่าใช้จ่ายในการซื้อแต่ละครั้ง แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.01  ส่วนประสมทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ และช่องทางจัดจำหน่าย มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อยาหม่องสมุนไพรของนักท่องเที่ยวชาวจีน ด้านปริมาณการซื้อยาหม่องสมุนไพรแต่ละครั้ง ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.01 โดยมีความสัมพันธ์ในทิศทางเดียวกันในระดับต่ำ ส่วนประสมทางการตลาดด้านช่องทางจัดจำหน่าย มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อยาหม่องสมุนไพรของนักท่องเที่ยวชาวจีน ด้านค่าใช้จ่ายการซื้อยาหม่องสมุนไพรในแต่ละครั้ง ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.01 โดยมีความสัมพันธ์ในทิศทางเดียวกันในระดับต่ำ
Description: MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/320
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs592130022.pdf2.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.