Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3197
Title: DEVELOPMENT OF GROUP COUNSELING COMPETENCIES TO ENHANCE RESILIENCE AMONG THE ELDERLY FOR STUDENT TEACHERS AT RAJABHAT UNIVERSITY THROUGH PSYCHOLOGICAL TRAINING
การพัฒนาสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุสำหรับนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ โดยการฝึกอบรมเชิงจิตวิทยา
Authors: WIMWIPA BOONKLIN
วิมพ์วิภา บุญกลิ่น
Monthira Jarupeng
มณฑิรา จารุเพ็ง
Srinakharinwirot University
Monthira Jarupeng
มณฑิรา จารุเพ็ง
monthira@swu.ac.th
monthira@swu.ac.th
Keywords: สมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่ม
ความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุ
นักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ
การฝึกอบรมเชิงจิตวิทยา
Group counseling competencies
Resilience of the elderly
Student teachers at Rajabhat University
Psychological training program
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purposes of this research are as follows: (1) to study the components of group counseling competencies to enhance the resilience of the elderly for student teachers; (2) to investigate the concordance of counseling competencies to enhance the resilience of the elderly for student teachers with empirical data; (3) to develop psychological training program to enhance resilience of the elderly for student teachers; (4) to compare counseling competencies to enhance the resilience of the elderly before, after and follow-up of the experimental group; and (5) compare counseling competencies to enhance resilience of the elderly before, after and follow-up between the experimental group and the control group. The sample used to study were as follows: Phase 1 included five experts, eight academicians and 342 student teachers, Phase 2 included 8 academicians and 16 student teachers separated on an experimental group of eight people and a control group of eight people. The results of this research were as follows: (1) the components of group counseling competencies to enhance resilience of the elderly for student teachers consisted of four components, including knowledge competency, attitude competency, traits and skills competency; (2) counseling competencies to enhance resilience of the elderly for student teachers model in accordance was fit with the empirical data; (3) a psychological training program to enhance resilience of the elderly for student teachers consisted of 14 activities; (4) the experimental group had counseling competencies of the elderly before, after and follow-up was significant difference at the .05 level; and (5) the experimental group had counseling competencies to enhance resilience of the elderly before, after and follow-up was significant difference with the control group at the .05 level.
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบของสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุสำหรับนักศึกษาครู 2) ตรวจสอบความสอดคล้องระหว่างโมเดลการวัดสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุสำหรับนักศึกษาครู กับข้อมูลเชิงประจักษ์ 3) พัฒนาโปรแกรมฝึกอบรมเชิงจิตวิทยาเพื่อพัฒนาสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุสำหรับนักศึกษาครู 4) เปรียบเทียบสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุของกลุ่มทดลอง ก่อนการทดลอง หลังการทดลอง และการติดตามผล และ 5) เปรียบเทียบสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุก่อนการทดลอง หลังการทดลอง และการติดตามผลของกลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยแบ่งตามระยะของการวิจัย ดังนี้ ระยะที่ 1 ได้แก่ ผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 5 คน นักวิชาการ จำนวน 8 คน และ นักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ จำนวน 342 คน ระยะที่ 2 ได้แก่ นักวิชาการ จำนวน 8 คน และนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ จำนวน 16 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง จำนวน 8 คน และกลุ่มควบคุม จำนวน 8 คน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1) องค์ประกอบของสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุสำหรับนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ ได้แก่ สมรรถนะด้านความรู้ สมรรถนะด้านเจตคติ สมรรถนะด้านคุณลักษณะ และสมรรถนะด้านทักษะ 2) โมเดลการวัดสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุสำหรับนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ มีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ 3) โปรแกรมฝึกอบรมเชิงจิตวิทยาเพื่อพัฒนาสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุสำหรับนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ มีจำนวน 14 ครั้ง 4) กลุ่มทดลองที่ได้เข้าร่วมโปรแกรมฝึกอบรมเชิงจิตวิทยามีสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุก่อนการทดลอง หลังการทดลอง และการติดตามผล มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 5) กลุ่มทดลองที่ได้เข้าร่วมโปรแกรมฝึกอบรมเชิงจิตวิทยา มีสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุก่อนการทดลอง หลังการทดลอง และการติดตามผล แตกต่างกับกลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3197
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631150005.pdf3.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.