Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3197
Title: | DEVELOPMENT OF GROUP COUNSELING COMPETENCIES TO ENHANCE RESILIENCE AMONG THE ELDERLY FOR STUDENT TEACHERS AT RAJABHAT UNIVERSITY THROUGH PSYCHOLOGICAL TRAINING การพัฒนาสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุสำหรับนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ โดยการฝึกอบรมเชิงจิตวิทยา |
Authors: | WIMWIPA BOONKLIN วิมพ์วิภา บุญกลิ่น Monthira Jarupeng มณฑิรา จารุเพ็ง Srinakharinwirot University Monthira Jarupeng มณฑิรา จารุเพ็ง monthira@swu.ac.th monthira@swu.ac.th |
Keywords: | สมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่ม ความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุ นักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ การฝึกอบรมเชิงจิตวิทยา Group counseling competencies Resilience of the elderly Student teachers at Rajabhat University Psychological training program |
Issue Date: | 19 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The purposes of this research are as follows: (1) to study the components of group counseling competencies to enhance the resilience of the elderly for student teachers; (2) to investigate the concordance of counseling competencies to enhance the resilience of the elderly for student teachers with empirical data; (3) to develop psychological training program to enhance resilience of the elderly for student teachers; (4) to compare counseling competencies to enhance the resilience of the elderly before, after and follow-up of the experimental group; and (5) compare counseling competencies to enhance resilience of the elderly before, after and follow-up between the experimental group and the control group. The sample used to study were as follows: Phase 1 included five experts, eight academicians and 342 student teachers, Phase 2 included 8 academicians and 16 student teachers separated on an experimental group of eight people and a control group of eight people. The results of this research were as follows: (1) the components of group counseling competencies to enhance resilience of the elderly for student teachers consisted of four components, including knowledge competency, attitude competency, traits and skills competency; (2) counseling competencies to enhance resilience of the elderly for student teachers model in accordance was fit with the empirical data; (3) a psychological training program to enhance resilience of the elderly for student teachers consisted of 14 activities; (4) the experimental group had counseling competencies of the elderly before, after and follow-up was significant difference at the .05 level; and (5) the experimental group had counseling competencies to enhance resilience of the elderly before, after and follow-up was significant difference with the control group at the .05 level. การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบของสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุสำหรับนักศึกษาครู 2) ตรวจสอบความสอดคล้องระหว่างโมเดลการวัดสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุสำหรับนักศึกษาครู กับข้อมูลเชิงประจักษ์ 3) พัฒนาโปรแกรมฝึกอบรมเชิงจิตวิทยาเพื่อพัฒนาสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุสำหรับนักศึกษาครู 4) เปรียบเทียบสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุของกลุ่มทดลอง ก่อนการทดลอง หลังการทดลอง และการติดตามผล และ 5) เปรียบเทียบสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุก่อนการทดลอง หลังการทดลอง และการติดตามผลของกลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยแบ่งตามระยะของการวิจัย ดังนี้ ระยะที่ 1 ได้แก่ ผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 5 คน นักวิชาการ จำนวน 8 คน และ นักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ จำนวน 342 คน ระยะที่ 2 ได้แก่ นักวิชาการ จำนวน 8 คน และนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ จำนวน 16 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง จำนวน 8 คน และกลุ่มควบคุม จำนวน 8 คน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1) องค์ประกอบของสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุสำหรับนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ ได้แก่ สมรรถนะด้านความรู้ สมรรถนะด้านเจตคติ สมรรถนะด้านคุณลักษณะ และสมรรถนะด้านทักษะ 2) โมเดลการวัดสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุสำหรับนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ มีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ 3) โปรแกรมฝึกอบรมเชิงจิตวิทยาเพื่อพัฒนาสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุสำหรับนักศึกษาครู มหาวิทยาลัยราชภัฏ มีจำนวน 14 ครั้ง 4) กลุ่มทดลองที่ได้เข้าร่วมโปรแกรมฝึกอบรมเชิงจิตวิทยามีสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุก่อนการทดลอง หลังการทดลอง และการติดตามผล มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 5) กลุ่มทดลองที่ได้เข้าร่วมโปรแกรมฝึกอบรมเชิงจิตวิทยา มีสมรรถนะการให้คำปรึกษากลุ่มเพื่อเสริมสร้างความหยุ่นตัวของผู้สูงอายุก่อนการทดลอง หลังการทดลอง และการติดตามผล แตกต่างกับกลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3197 |
Appears in Collections: | Faculty of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs631150005.pdf | 3.15 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.