Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/318
Title: RELATIONSHIP BETWEEN QUALITY OF WORK LIFE AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT ON EMPLOYEE LOYALTY TO THE CORPORATE DEPARTMENTS OF COMMERCIAL BANKS 
ความสัมพันธ์ระหว่างคุณภาพชีวิตในการทำงาน ความผูกพันต่อองค์กร และความจงรักภักดีของพนักงานสินเชื่อธุรกิจรายใหญ่ธนาคารพาณิชย์แห่งหนึ่ง
Authors: YAPAPAN CHAROENCHANSA
ญภาภัญ เจริญชันษา
Kulachet Mongkol
กุลเชษฐ์ มงคล
Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society
Keywords: คุณภาพชีวิตในการทำงาน
ความผูกพันต่อองค์กร
ความจงรักภักดี
Quality of Work Life
Organizational Commitment
Loyalty
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purpose of this research focused on the effects of the relationship between quality of work life, organizational commitment on employee loyalty to the corporate departments of commercial banks. This research studied the sample groups of two hundred and eight commercial bank employees in corporate departments and used a questionnaire to collect the data. The statistics used to analyze the data included frequency distribution, percentage, mean, standard deviation and an analysis of differences using t-test statistics. This research used one-way analysis of variance and correlation analysis used the Pearson product moment correlation coefficient. This research can be classified as the most important factors that influenced the loyalty of bank employees to their organization, as follows: gender, age, status, education level, job position, average monthly income and duration of employment in the organization. The results of this research established that age, gender, status, education level, job position and duration of employment in the organization had an effect on the loyalty of employees to the organization was not that different. On the other hand, age and average monthly income had much more effect on the loyalty of bank employees to the organization, with a statistical significance of 0.01 and 0.05, respectively. Moreover, quality of work life and organizational commitment was at a high level of relevance and in the same direction with the loyalty of commercial bank employees in corporate departments with a statistical significance level of 0.01. 
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมาย เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างคุณภาพชีวิตในการทำงาน ความผูกพันต่อองค์กร และความจงรักภักดีของสินเชื่อธุรกิจรายใหญ่ธนาคารพาณิชย์แห่งหนึ่ง กลุ่มตัวอย่าง คือ พนักงานสินเชื่อธุรกิจรายใหญ่ธนาคารพาณิชย์แห่งหนึ่ง รวมทั้งสิ้น 208 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตราฐาน การวิเคราะห์ความแตกต่างโดยใช้สถิติทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์ความสัมพันธ์โดยใช้สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า ความคิดเห็นเกี่ยวกับความจงรักภักดีของพนักงานสินเชื่อธุรกิจรายใหญ่ธนาคารพาณิชย์แห่งหนึ่งต่อองค์กรจำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคลได้แก่ เพศ อายุ สถานภาพ ระดับการศึกษา ตำแหน่งงาน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน และระยะเวลาในการทำงานในองค์กร โดย เพศ สถานภาพ ระดับการศึกษา ตำแหน่งงาน และระยะเวลาในการทำงานในองค์กร มีผลต่อความจงรักภักดีต่อองค์กรไม่แตกต่างกัน ส่วนอายุ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน มีผลต่อความจงรักภักดีต่อองค์กรแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 และ 0.05 ตามลำดับ ปัจจัยด้านคุณภาพชีวิตในการทำงานโดยรวม มีความสัมพันธ์กันในระดับสูงและเป็นไปในทิศทางเดียวกันกับความจงรักภักดีต่อองค์กรของพนักงานสินเชื่อธุรกิจรายใหญ่ธนาคารพาณิชย์แห่งหนึ่งอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ปัจจัยด้านความผูกพันธ์ต่อองค์กรโดยรวม มีความสัมพันธ์กันในระดับที่สูงมากและเป็นไปในทิศทางเดียวกันกับความจงรักภักดีต่อองค์กรของพนักงานสินเชื่อธุรกิจรายใหญ่ธนาคารพาณิชย์แห่งหนึ่งอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
Description: MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/318
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs591130356.pdf1.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.