Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3134
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPANNAPON CHALERYCHITen
dc.contributorพรรณพร เฉลยจิตร์th
dc.contributor.advisorSermsri Thaithaeen
dc.contributor.advisorเสริมศรี ไทยแท้th
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-05-14T06:49:12Z-
dc.date.available2025-05-14T06:49:12Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued17/1/2025
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3134-
dc.description.abstractThe purposes of this research were to study the Grade 7 students' ability to generate mathematical conjectures and to evaluate their satisfaction of towards cooperative learning through the Think - Pair - Share technique. The sample consisted of 36 Grade 7 students from the second semester of the 2023 academic year at Panyapiwat Institute Demonstration School, Nonthaburi. The experiment involved 10 class periods, each lasting 50 minutes, using 9 lesson plans and 3 periods for post-learning assessment. The content focused on reasoning preparation, covering topics such as conjectures, conditional sentences, converses of conditional sentences, sentence connectors, and reasoning. The Think - Pair - Share technique was employed, to enhance students' conjecture-generation skills through of three stages: individual thinking (Think), paired discussion (Pair), and group sharing (Share). For knowledge assessment, students completed three mini-tests and one test to measure the ability to generate mathematical conjectures. Additionally, students’ satisfaction with the Think - Pair - Share technique was evaluated using a satisfaction survey. The results indicated that over 60% of the students met the learning criteria at a significance level of .05. Moreover, the students expressed a high level of overall satisfaction with the Think -Pair - Share technique.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาความสามารถในการสร้างข้อความคาดการณ์ทางคณิตศาสตร์ และ 2) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค Think - Pair - Share ซึ่งกลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 โรงเรียนสาธิตสถาบันการจัดการปัญญาภิวัฒน์ จังหวัดนนทบุรี จำนวน 36 คน ผู้วิจัยได้ทำการทดลองโดยให้นักเรียนกลุ่มตัวอย่างเรียนจำนวน 10 คาบเรียน โดยแต่ละคาบเรียนมีระยะเวลา50 นาที รวมทั้งสิ้นจำนวน 9 แผนการเรียนรู้ และทดสอบหลังเรียนจำนวน 3 คาบเรียน เป็นเนื้อหาเรื่อง การเตรียมความพร้อมในการให้เหตุผล ซึ่งประกอบไปด้วยหัวข้อต่าง ๆ ดังนี้ ข้อความคาดการณ์ ประโยคเงื่อนไข บทกลับของประโยคเงื่อนไข ตัวเชื่อมประโยคเงื่อนไข และการให้เหตุผล การจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค Think - Pair - Share ถูกนำมาช่วยในการเสริมสร้างความสามารถในการสร้างข้อความคาดการณ์ทางคณิตศาสตร์ ซึ่งประกอบไปด้วย 3 ขั้นตอน คือ ขั้นคิดเดี่ยว (Think) ขั้นคิดคู่ (Pair) และขั้นคิดร่วมกัน (Share) ในส่วนของการประเมินความรู้ ผู้วิจัยได้ทำการประเมินคะแนนจากการทำแบบทดสอบย่อยจำนวน 3 ฉบับ และแบบทดสอบวัดความสามารถในการสร้างข้อความคาดการณ์ทางคณิตศาสตร์ อีก 1 ฉบับ นอกจากนี้ยังมีแบบวัดความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค Think - Pair - Share ผลการวิจัยพบว่า นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค Think - Pair - Share ที่เสริมสร้างความสามารถในการสร้างข้อความคาดการณ์ทางคณิตศาสตร์ มีผลการเรียนรู้ผ่านเกณฑ์เป็นจำนวนมากกว่าร้อยละ 60 ของจำนวนนักเรียนทั้งหมด ที่ระดับนัยสำคัญ .05 และนักเรียน มีความพึงพอใจโดยภาพรวมต่อการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค Think - Pair - Share อยู่ในระดับมากth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectเทคนิค Think - Pair - Shareth
dc.subjectความพึงพอใจth
dc.subjectข้อความคาดการณ์ทางคณิตศาสตร์th
dc.subjectTHINK - PAIR - SHARE TECHNIQUEen
dc.subjectSATISFACTIONen
dc.subjectMATHEMATICAL CONJECTUREen
dc.subject.classificationMathematicsen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleORGANIZING COOPERATIVE LEARNING MANAGEMENT USING TECHNICAL THINK-PAIR-SHARE THAT STRENGTHENS THE ABILITY TO CREATE MATHEMATICAL PREDICTIONS  FOR MATHAYOM 1 STUDENTS.en
dc.titleการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค THINK - PAIR - SHARE  ที่เสริมสร้างความสามารถในการสร้างข้อความคาดการณ์ทางคณิตศาสตร์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1th
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorSermsri Thaithaeen
dc.contributor.coadvisorเสริมศรี ไทยแท้th
dc.contributor.emailadvisorsermsri@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorsermsri@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF EDUCATION (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Faculty of Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs641130218.pdf3.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.