Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3109
Title: | EFFECT OF ENHANCING EMOTIONAL INTELLIGENCE AND CAREGIVING SELF-EFFICACY FOR CAREGIVERS OF CHILDREN WITH CEREBRAL PALSY ผลของการส่งเสริมความฉลาดทางอารมณ์และการรับรู้ความสามารถในการดูแลของผู้ดูแลเด็กสมองพิการ |
Authors: | NAREERAT SAMAKKEETAM นารีรัตน์ สามัคคีธรรม Teerachon Polyota ธีระชน พลโยธา Srinakharinwirot University Teerachon Polyota ธีระชน พลโยธา teerachon@swu.ac.th teerachon@swu.ac.th |
Keywords: | การส่งเสริมความฉลาดทางอารมณ์ การส่งเสริมการรับรู้ความสามารถ เด็กสมองพิการ ผู้ดูแลเด็กสมองพิการ Emotional intelligence promotion Promotion of caregiving self-efficacy Children with cerebral palsy Caregivers of children with cerebral palsy |
Issue Date: | 17 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The purpose of this study was to examine the effects of enhancing emotional intelligence and caregiving self-efficacy for the caregivers of children with cerebral palsy. The program was developed based on Goleman’s theory of emotional intelligence, which was composed of five components: self-awareness, self-management, recognizing other emotions, self-motivation and handling relationships in conjunction with Bandura’s theory of self-efficacy and Orem’s theory of dependent care. To promote caregiving self-efficacy for caregiving of children with cerebral palsy, based on four common problems as follows: stimulating gross motor development, positioning to prevent aspirate and holding technique to reduce spasticity including taking care of general necessities were used to design six activities in the program, consisted of the following: (1) Nice to meet you; (2) Move your body; (3) Say Hi! It’s me; (4) Hit the target; (5) I know you and me; (6) We are OK. A total of 27 participants took part in the study were divided into an experimental group with 14 participants and a control group of 13 participants. The data were analyzed using One-Way MANOVA. The result showed that the experimental group had a significantly higher average score in emotional intelligence and caregiving self-efficacy than the control group with statistically significant level at p การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมส่งเสริมความฉลาดทางอารมณ์และการรับรู้ความสามารถในการดูแลของผู้ดูแลเด็กสมองพิการ โดยผู้วิจัยพัฒนาโปรแกรมตามทฤษฎีความฉลาดทางอารมณ์ของโกลแมน ซึ่งประกอบด้วย 5 องค์ประกอบ ได้แก่ การรู้จักอารมณ์ตนเอง การจัดการอารมณ์ตนเอง การหยั่งรู้อารมณ์ผู้อื่น การสร้างแรงจูงใจให้ตนเอง และการสร้างความสัมพันธ์ที่ดี ร่วมกับทฤษฎีการรับรู้ความสามารถแห่งตนของแบนดูรา และทฤษฎีความพร่องในการดูแลตนเองของโอเร็ม เพื่อส่งเสริมการรับรู้ความสามารถในการดูแลเด็กสมองพิการตามปัญหาที่พบได้บ่อย ซึ่งมีทั้งหมด 4 ด้าน ได้แก่ การกระตุ้นพัฒนาการกล้ามเนื้อมัดใหญ่ การจัดท่าเพื่อป้องกันการสำลัก การอุ้มเพื่อลดอาการเกร็ง และการดูแลในเรื่องจำเป็นทั่วไป โดยโปรแกรมประกอบไปด้วย 6 กิจกรรม ได้แก่ 1) ยินดีที่ได้รู้จัก 2) ขยับกายสบายใจ 3) นี่แหละตัวฉัน 4) เป้าหมายมีไว้พุ่งชน 5) รู้จักฉันรู้จักเธอ และ 6) We are OK ซึ่งนำไปใช้กับกลุ่มตัวอย่างที่เป็นผู้ดูแลเด็กสมองพิการ จำนวน 27 คน แบ่งเป็น กลุ่มทดลอง 14 คน และกลุ่มควบคุม 13 คน จากการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติ one-way MANOVA ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยของความฉลาดทางอารมณ์และการรับรู้ความสามารถในการดูแลสูงกว่ากลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ .01 ตามลำดับ และกลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยความฉลาดทางอารมณ์และการรับรู้ความสามารถในการดูแลหลังการทดลองและติดตามผลการทดลองสูงกว่าก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 เช่นกัน แสดงให้เห็นว่าโปรแกรมที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้นสามารถส่งเสริมความฉลาดทางอารมณ์และการรับรู้ความสามารถในการดูแลของผู้ดูแลเด็กสมองพิการได้ |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3109 |
Appears in Collections: | Faculty of Humanities |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs631130091.pdf | 4.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.