Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3095
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPHAGAMAS MINDERen
dc.contributorผกามาศ มินเดอร์th
dc.contributor.advisorPinyapan Piasaien
dc.contributor.advisorภิญญาพันธ์ เพียซ้ายth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-01-09T02:56:52Z-
dc.date.available2025-01-09T02:56:52Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued19/7/2024
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3095-
dc.description.abstractThis research aims to study the combined predictive ability of self-efficacy, optimism, self-compassion, and social support on the mental well-being of early adolescents studying in Mathayom Suksa Three in Bangkok. The sample used in this research consisted of 264 early adolescents studying in Mathayom Suksa Three in Bangkok, using the convenience sampling method, which included a psychosocial well-being questionnaire, a self-compassion questionnaire, a social support questionnaire, a self-efficacy questionnaire, and optimism questionnaire. The following statics were used to the data: the reliability coefficient is .795-.907.  The data was then analyzed using Pearson correlation and multiple regression analysis. The results showed that mental well-being has a positive correlation with self-efficacy (r = .526, p < .01), optimism (r = .573, p < .01), self-compassion (r = .469, p < .01), and social support (r = .582, p < .01).The data analysis involved Pearson correlation coefficients and multiple regression analysis. The results showed social support was found to have the greatest predictive influence on psychosocial well-being (β = .307, p < .001), followed by self-efficacy (β = .290, p < .001), optimism (β = .155, p < .01), and self-compassion (β = .123, p < .01). These four variables together could predict 47.8% of psychosocial well-being.en
dc.description.abstractงานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความสามารถในการทำนายร่วมกันของการรับรู้ความสามารถของตนเอง การมองโลกในแง่ดี ความกรุณาต่อตนเอง การสนับสนุนทางสังคมที่มีต่อสุขภาวะทางจิตของวัยรุ่นตอนตันที่กำลังเรียนอยู่ในระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้ คือ วัยรุ่นตอนต้นที่กำลังศึกษาอยู่ในระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 264 คน เลือกกลุ่มตัวอย่างโดยวิธีการเลือกตามสะดวก เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถามข้อมูลทั่วไปและแบบวัดตามตัวแปรที่ศึกษา ได้แก่แบบวัดสุขภาวะทางจิต แบบวัดความกรุณาต่อตนเอง แบบวัดการสนับสนุนทางสังคม แบบวัดการรับรู้ความสามารถของตน แบบวัดการมองโลกในแง่ดี ซึ่งมีลักษณะเป็นมาตรประเมินรวมค่า เมื่อนำไปทดลองใช้ พบว่ามีค่าความเชื่อมั่นตั้งแต่ .795-.907  จากนั้นนำข้อมูลมาวิเคราะห์หาค่าสหสัมพันธ์เพียร์สันและวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหคูณผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่า สุขภาวะทางจิตมีความสัมพันธ์ทางบวกกับการรับรู้ความสามารถของตน (r = . 526, p < .01) การมองโลกในแง่ดี (r =.573 , P < .01) ความกรุณาต่อตนเอง (r = 469 . P < .01) และการสนับสนุนทางสังคม r = .582 , P < .01)  และพบว่าการสนับสนุนทางสังคม (  = 307 P < .00 1) มีอิทธิพลในการทำนายสุขภาวะทางจิตมากที่สุด รองลงมาได้แก่การรับรู้ความสามารถของตน (P = .290, p < .001) การมองโลกในแง่ดี (B = .155, pth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectสุขภาวะทางจิตth
dc.subjectการรับรู้ความสามารถของตนth
dc.subjectการมองโลกในแง่ดีth
dc.subjectการสนับสนุนทางสังคมth
dc.subjectความกรุณาต่อตนเองth
dc.subjectPsychology Well - Beingen
dc.subjectSelf – efficacyen
dc.subjectOptimismen
dc.subjectSelf – Compassionen
dc.subjectSocial supporten
dc.subject.classificationPsychologyen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titlePSYCHOSOCIAL FACTORS RELATED TO PHYCHOLOGICAL WELL-BEINGOF THE EARLY ADOLESCENT IN BANGKOKen
dc.titleปัจจัยทางจิตสังคมที่เกี่ยวข้องกับสุขภาวะทางจิตของวัยรุ่นตอนต้นในเขตกรุงเทพมหานครth
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorPinyapan Piasaien
dc.contributor.coadvisorภิญญาพันธ์ เพียซ้ายth
dc.contributor.emailadvisorpinyapan@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorpinyapan@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF ARTS (M.A.)en
dc.description.degreenameศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineDepartment of Psychologyen
dc.description.degreedisciplineภาควิชาจิตวิทยาth
Appears in Collections:Faculty of Humanities

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631130084.pdf6.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.