Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3084
Title: | CONJOINT ANALYSIS IN THE DECISION-MAKING OF PURCHASING AIR CONDITIONER IN BANGKOK METROPOLIS การวิเคราะห์ร่วมในการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องปรับอากาศของผู้บริโภค ในเขตกรุงเทพมหานคร |
Authors: | SUPAVEE BOONLARP สุปวีณ์ บุญลาภ Nattaya Praditsuwan ณัฐยา ประดิษฐสุวรรณ Srinakharinwirot University Nattaya Praditsuwan ณัฐยา ประดิษฐสุวรรณ nattaya@swu.ac.th nattaya@swu.ac.th |
Keywords: | เครื่องปรับอากาศ การวิเคราะห์ร่วม การตัดสินใจซื้อ กรุงเทพมหานคร air conditioners Conjoint Analysis decision-making Bangkok |
Issue Date: | 19 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The objectives of this research are as follows: (1) to study the most important factors influencing decision-making on purchasing air conditioners of consumers in the Bangkok metropolitan area; (2) to investigate the importance of decision-making on purchasing air conditioners of consumers in the Bangkok metropolitan area; (3) to analyze the decision-making on purchasing air conditioners of consumers in the Bangkok metropolitan area and classified by personal demographic information, such as gender, age, marital status, highest educational attainment, occupation, monthly income, preferred air conditioner brand, type of residence, number of air conditioners in the residence, and reference information sources influencing purchase decisions. The research sample was comprised of two groups. The first group involved in-depth interviews with seven individuals. The findings from this group indicated that the critical factors influencing decisions to purchase air conditioners, which included four main aspects: the features of the air conditioner, sales promotions, price and the warranty period The second group consisted of 200 individuals who participated in a questionnaire survey: (1) consumers with different occupations placed varying levels of importance on the factors, influencing their decision to purchase air conditioners. Specifically, the features of the air conditioner, sales promotions, and price were considered differently among consumers with different occupational backgrounds, with a statistical significance level of 0.05; (2) consumers with different brand preferences for air conditioners placed different levels of importance on the warranty period. This finding highlighted that brand loyalty and perception significantly affected how consumers valued the warranty aspect, with a statistical significance level of 0.05; and (3) the consumers with different reference information sources for purchasing air conditioners placed different levels of importance on the features of the air conditioner and price. This suggests that the source of information plays a crucial role in shaping consumer perceptions and decisions, with a statistical significance level of 0.05. การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายคือ (1) เพื่อศึกษาคุณลักษณะที่เกี่ยวข้องกับการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องปรับอากาศของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร (2) เพื่อแสดงระดับความสำคัญของคุณลักษณะการตัดสินใจซื้อเครื่องปรับอากาศของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร (3) เพื่อศึกษาการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องปรับอากาศของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครโดยจำแนกตามข้อมูลส่วนบุคคล ได้แก่ เพศ อายุ สถานภาพ ระดับการศึกษาสูงสุด อาชีพ รายได้ต่อเดือน ตราสินค้าเครื่องปรับอากาศที่ชื่นชอบ ลักษณะที่อยู่อาศัย จำนวนเครื่องปรับอากาศในที่อยู่อาศัย และแแหล่งข้อมูลอ้างอิงที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องปรับอากาศ กลุ่มตัวอย่างแบ่งออกเป็น 2 กลุ่ม ได้แก่ กลุ่มตัวอย่างแบบการสัมภาษณ์เชิงลึก มีจำนวนทั้งสิ้น 7 คน ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยสำคัญที่เกี่ยวข้อในการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องปรับอากาศมีทั้งหมด 4 ด้าน ได้แก่ คุณสมบัติของเครื่องปรับอากาศ การส่งเสริมการขาย และระยะเวลาในการรับประกัน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยแบบสอบถาม จำนวนทั้งสิ้น 200 คน ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า 1) ผู้บริโภคที่มีอาชีพแตกต่างกันให้ความสำคัญกับปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องปรับอากาศ ด้านคุณสมบัติของเครื่องปรับอากาศ การส่งเสริมการขาย และราคา แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 2) ผู้บริโภคที่มีความชื่นชอบตราสินค้าเครื่องปรับอากาศแตกต่างกันให้ความสำคัญกับปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องปรับอากาศ ด้านระยะเวลาในการรับประกันแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 3) ผู้บริโภคที่มีแหล่งข้อมูลอ้างอิงในการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องปรับอากาศแตกต่างกันให้ความสำคัญกับปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องปรับอากาศ ด้านคุณสมบัติของเครื่องปรับอากาศ และราคาแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3084 |
Appears in Collections: | Faculty of Business administration for society |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs651160455.pdf | 3.22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.