Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3078
Title: FACTORS AFFECTING DOG OWNER'S DECISION TO PURCHASEHOME-COOKED DOG FOOD IN BANGKOK
ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารสุนัขปรุงสุกของผู้เลี้ยงสุนัขในเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: SIRIPORN BANTHUWARAPHORN
ศิริพร บัณฑุวราภรณ์
Intaka Piriyakul
อินทกะ พิริยะกุล
Srinakharinwirot University
Intaka Piriyakul
อินทกะ พิริยะกุล
intaka@swu.ac.th
intaka@swu.ac.th
Keywords: การตัดสินใจซื้อ
อาหารสุนัขปรุงสุก
ทัศนคติของผู้บริโภค
Purchasing decision
Home-cooked dog food
Consumer attitudes
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The objective of this research is to study the factors affecting decisions to purchase home-cooked dog food among dog owners in Bangkok. The sample group consisted of 400 consumers living in Bangkok who own pets and familiar with home-cooked dog food. An in- depth interview and questionnaire were used as a tool for data collection. The statistics used for data analysis included descriptive statistics, multiple regression analysis, and decision tree model. The results showed that the majority of the sample were female, with an average age of 31, holding a Bachelor's degree, working as private company employees with fixed working hours, and an average monthly income of 20,001-30,000 baht. On average, they owned one dog, mostly small breeds (weighing between 4-10 kg), in the adolescent stage (six months to two years old), and raising a dog inside a home. The hypothesis testing revealed that consumer attitudes towards the benefits and quality of the products influenced their decision to purchase home-cooked dog food. Furthermore, the analysis confirmed that the main target group for home-cooked dog food consisted of those who raised dogs in their home and have education levels higher than a Bachelor's degree, showing the highest average purchase intention. The benefits of this research include allowing entrepreneurs to use this information to plan marketing strategies that better align with the target group and create a positive brand image to facilitate purchasing decisions from the target consumers.
การศึกษาวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารสุนัขปรุงสุกของผู้เลี้ยงสุนัขในเขตกรุงเทพมหานคร โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้เเก่ ผู้บริโภคที่อาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานครที่มีสัตว์เลี้ยงและรู้จักผลิตภัณฑ์อาหารสุนัขปรุงสุก จำนวน 400 คน โดยใช้การสัมภาษณ์แบบเชิงลึกและเเบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลประกอบด้วยสถิติเชิงพรรณนา (Descriptive Statistics) การวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) และ แบบจำลองแผนภูมิต้นไม้ (Decision tree model) ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงมากกว่าเพศชาย อายุเฉลี่ย 31 ปี มีระดับการศึกษาปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน ลักษณะเวลาการทำงานมีการกำหนดเวลาเข้า-ออกงาน รายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ที่ระดับ 20,001 – 30,000 บาท จำนวนสุนัขที่เลี้ยงเฉลี่ย 1 ตัว ส่วนใหญ่เป็นสุนัขพันธุ์เล็ก (น้ำหนักตัวอยู่ระหว่าง 4 - 10 กิโลกรัม) สุนัขอยู่ในช่วงวัยรุ่น อายุ 6 เดือน – 2 ปี และเลี้ยงสุนัขไว้ในบ้าน ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ทัศนคติของผู้บริโภคที่มีต่อคุณประโยชน์และคุณภาพของผลิตภัณฑ์ มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารสุนัขปรุงสุก นอกจากนี้ผลการวิเคราะห์สามารถยืนยันได้ว่า กลุ่มเป้าหมายหลักของผลิตภัณฑ์อาหารสุนัขปรุงสุกคือ กลุ่มผู้ที่เลี้ยงสุนัขไว้บ้าน และมีการศึกษาสูงกว่าปริญญาตรี ซึ่งมีค่าเฉลี่ยความตั้งใจซื้อสูงที่สุด โดยประโยชน์ที่ได้จากการวิจัยนี้ ได้แก่ ผู้ประกอบการสามารถนำข้อมูลจากงานวิจัยนี้ไปใช้ในการวางแผนกลยุทธ์ทางการตลาดให้ตรงกับกลุ่มเป้าหมายยิ่งขึ้น และสามารถสร้างภาพลักษณ์ที่ดีให้แก่ตราสินค้า เพื่อให้เกิดการตัดสินใจซื้อจากผู้บริโภคกลุ่มเป้าหมายได้ง่ายขึ้น
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3078
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs651160413.pdf2.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.