Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3072
Title: LIFESTYLES AND GAME TYPES INFLUENCE THE DECISION TO WATCH VIDEO GAMES ON YOUTUBE OF GENERATION Y AND Z CONSUMERS.
รูปแบบการดำเนินชีวิตและประเภทเกมที่ส่งผลต่อการตัดสินใจรับชมวิดีโอเกมบนแพลตฟอร์มยูทูบของผู้บริโภคเจเนเรชั่น Y และ Z
Authors: KRITTANAI SENTIRA
กฤตนัย เส็นติระ
Nattapat Manirochana
ณัฏฐพัชร มณีโรจน์
Srinakharinwirot University
Nattapat Manirochana
ณัฏฐพัชร มณีโรจน์
nattapatma@swu.ac.th
nattapatma@swu.ac.th
Keywords: วิดีโอเกม
รูปแบบการดำเนินชีวิต
การตัดสินใจรับชมวิดีโอเกม
ประเภทของเกม
Video Game
Life Styles
Video game watching decisions
Game type
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This research aims to investigate the lifestyles and game types influencing decisions to watch video games on the YouTube generation of Generation Y and Z consumers. The researcher collected 385 questionnaires for statistical analysis, including percentage, means, and standard deviation. A t-test, One-Way ANOVA, and Multiple Linear Regression was used to test the research hypotheses concerning the decision to watch video game content on YouTube. The study found that majority of respondents were male, aged 19-26, single, with an education level of a Bachelor's degree or higher, and were primarily students with an average income ranged from between 10,001 – 20,000 THB, and they preferred adventure games. Overall, the lifestyle patterns of the respondents were positively associated with their decision to watch video game content on YouTube. In terms of activities, respondents strongly agreed that watching video games on YouTube is a form of relaxation. Regarding interests, they were highly interested in staying updated with news and various situations related to video games. In terms of opinions, they strongly agreed that video games on YouTube are filled with useful information for playing games. From a demographic perspective, the study found that age and income significantly affected the decision of Generation Y and Z consumers to watch video game content on YouTube, aligned with the hypotheses. The overall lifestyle pattern was rated as high (x̄ = 3.89, SD = 0.52), with individual aspects in activities, interests, and opinions also rated as high (x̄ = 3.82, SD = 0.66, x̄ = 3.81, SD = 0.74, and x̄ = 4.05, SD = 0.55, respectively). Additionally, different types of games influenced the decision to watch for consumers who had and had not played those games. The researcher anticipates that this study will benefit content creators in producing videos, maintaining quality, tailoring video characteristics, targeting their consumer audience, and adjusting video strategies to enhance competitive advantage, increase viewer base, and ensure stable revenue in the future.
การวิจัยนี้มีความมุ่งหมายเพื่อสำรวจปัจจัยส่วนบุคคล ประเภทเกมบนแพลตฟอร์มยูทูบ และศึกษาระดับรูปแบบบการดำเนินชีวิตและระดับการตัดสินใจรับชมวิดีโอเกม เพื่อเปรียบเทียบความแตกต่างของการตัดสินใจรับชมวิดีโอเกมจำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล และเพื่อศึกษารูปแบบบการดำเนินชีวิตที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจรับชมวิดีโอเกมบนแพลตฟอร์มยูทูบของผู้บริโภคเจนเนอเรชั่น Y และ Z เก็บรวบรวมข้อมูลกับกลุ่มตัวอย่างวิจัยจำนวน 400 ตัวอย่างเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามมีค่าความเชื่อมั่นระหว่าง 0.70 – 0.80 วิเคราะห์ข้อมูลด้วย ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานด้วยการวิเคราะห์ค่าที วิเคราะห์ความแปรปรวนและวิเคราะห์ สมการถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า ส่วนใหญ่ของผู้ตอบแบบสอบถามเป็นเพศชาย มีอายุระหว่าง 19 -26 ปี มีสถานภาพโสด มีการศึกษาระดับปริญญาตรีและสูงกว่าประกอบอาชีพเป็นนักเรียน/นักศึกษา มีรายได้เฉลี่ยที่ 10,001 – 20,000 บาท ชื่นชอบเล่นเกมประเภท ผจญภัย โดยภาพรวมของรูปแบบการดำเนินชีวิตอยู่ในระดับมาก (x̄ = 3.89, SD = 0.52)  โดยแบ่งออกเป็นรายด้านดังนี้ ด้านกิจกรรม ด้านความสนใจ และด้านความคิดเห็น อยู่ในระดับมาก (x̄ =3.82, SD = 0.66, x̄ = 3.81, SD= 0.74 และ x̄ = 4.05, SD= 0.55 ตามลำดับ) ปัจจัยส่วนบุคคล ด้านอายุ และรายได้ที่ต่างกันส่งผลต่อการตัดสินใจรับชมวิดีโอเกมบนแพลตฟอร์มยูทูบของผู้บริโภคเจนเนอเรชัน Y และ Z แตกต่างกันอย่างมีนัยยะสำคัญที่ระดับ 0.05 ส่วนปัจจัยส่วนบุคคลด้าน เพศ สถานภาพ อาชีพ และระดับการศึกษา ที่ต่างกันไม่ส่งผลต่อการตัดสินใจรับชมวิดีโอเกมบนแพลตฟอร์มยูทูบของผู้บริโภคเจเนอเรชัน Y และ Z และ รูปแบบการดำเนินชีวิตไม่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจรับชมวิดีโอเกมบนแพลตฟอร์มยูทูบของผู้บริโภคเจเนอเรชัน Y และ Z
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3072
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs641110148.pdf2.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.