Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2942
Title: FACTORS AFFECTING THE DECISION TO BUY ELECTRIC VEHICLEOF PERSONAL IN PRIVATE COMPANIES IN BANGKOK AND METROPOLITAN AREA
ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกซื้อรถยนต์ไฟฟ้าของพนักงานบริษัทเอกชนในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล
Authors: SUPALUX SIRIYANON
ศุภลักษณ์ ศิริยานนท์
Ratchapan Choiejit
รัชพันธุ์ เชยจิตร
Srinakharinwirot University
Ratchapan Choiejit
รัชพันธุ์ เชยจิตร
ratchapan@swu.ac.th
ratchapan@swu.ac.th
Keywords: รถยนต์ไฟฟ้า
รถเครื่องยนต์สันดาป
ต้นทุนรวมในความเป็นเจ้าของ
Electric Vehicle
Internal combustion engine
Total ownership cost
Issue Date:  24
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The objectives of this study are as follows: (1) to study the factors affecting choice of electric vehicle purchases by employees of private companies in the Bangkok metropolitan area; and (2) to assess the value of owning an electric car among consumers who were employees of private companies in the Bangkok metropolitan area. The data were collected by calculating the total cost of ownership (TCO) of the ICE engine, including the purchase price of the vehicle, fuel cost, maintenance expenses, leasing interest rates, depreciation rates, insurance premiums, and annual vehicle taxes. The relationship was analyzed between the independent and dependent variables by using Multiple Regression Analysis and Ordinary Least Square Method (OLS) along with data collection using questionnaires. The sample group used in this research consisted of 200 employees of private companies in the Bangkok metropolitan area. The statistics used in this research included mean and standard deviation. The results of the study found that the comparison of total cost of ownership (TCO) were at similar price levels of electric vehicles (EV) and showed either close or negligible differences in overall ownership costs. Additionally, the analysis of opinions on factors influencing decisions to purchase electric cars indicates that the average overall opinion score is 5.6969. When considering individual aspects, the highest average score is for government policies, followed by purchasing intention, adherence to reference groups, and societal image influence, respectively.
การศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีต่อการเลือกซื้อรถยนต์ไฟฟ้าของพนักงานบริษัทเอกชนในเขตกรุงเทพมหานคร และ 2) เพื่อประเมินความคุ้มค่าของการเป็นเจ้าของรถไฟฟ้า ของผู้บริโภคที่เป็นพนักงานบริษัทเอกชนในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล เก็บข้อมูลด้วยการคำนวณทุนรวมในการเป็นเจ้าของ (Total Cost of Ownership: TCO) เครื่องยนต์ ICE ประกอบด้วย ราคาซื้อรถยนต์ ค่าเชื้อเพลิง ค่าบำรุงรักษา ดอกเบี้ยจากการเช่าซื้อ อัตราคิดลด ค่าเบี้ยประกันภัย และภาษีรถยนต์ประจำปี วิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรอิสระ (Independent Variable) และตัวแปรตาม (Dependent Variable) โดยการวิเคราะห์การถดถอยเชิงซ้อน (Multiple Regression Analysis) ด้วยวิธีกำลังสองน้อยที่สุด (Ordinary Least Square Method: OLS) ร่วมกับการเก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถาม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยนี้ คือ พนักงานบริษัทเอกชนในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล จำนวน 200 คน สถิติที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ได้แก่ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษาพบว่า การเปรียบเทียบต้นทุนรวมในความเป็นเจ้าของ TCO ในระดับราคาขายรถยนต์ที่มีราคาใกล้เคียงกันมีระดับต้นทุนรวมในความเป็นเจ้าของใกล้เคียงกันหรือไม่มีความแตกต่างกันมากนัก และผลการวิเคราะห์ระดับความคิดเห็นต่อปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้า (EV) พบว่า ระดับความคิดเห็นต่อปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อในภาพรวมมีค่าเฉลี่ย เท่ากับ 5.6969 และเมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ นโยบายของรัฐ รองลงมา คือ ด้านความตั้งใจซื้อขายรถยนต์ไฟฟ้า ด้านการคล้อยตามบุคคลอ้างอิง และด้านภาพลักษณ์/อิทธิพลทางสังคม ตามลำดับ
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2942
Appears in Collections:Faculty of Economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs641130345.pdf2.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.