Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2844
Title: | THE EFFECTS OF COLLABORATIVE LEARNING USING TAI TECHNIQUE WITH TGT TECHNIQUE ON THAI SENTENCE STRUCTURE LEARNING ACHIEVEMENT AND SATISFACTION OF MATTAYOMSUKSA TWO STUDENTS ผลการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค TAI ร่วมกับเทคนิค TGT เพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง ประโยคในภาษาไทย และความพึงพอใจที่มีต่อการเรียนภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 |
Authors: | NITCHAKAN ORACHORN ณิชกานต์ อรชร RungarunRojruttanadumrong Chaisri รุ่งอรุณโรจน์รัตนาดำรง ไชยศรี Srinakharinwirot University RungarunRojruttanadumrong Chaisri รุ่งอรุณโรจน์รัตนาดำรง ไชยศรี rungarun@swu.ac.th rungarun@swu.ac.th |
Keywords: | การจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือ เทคนิค TAI เทคนิค TGT ประโยคในภาษาไทย ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน การศึกษาความพึงพอใจ collaborative learning TAI technique TGT technique Thai sentence structure achievement study satisfaction |
Issue Date: | 24 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The purposes of this research were as follows: (1) to compare the Thai sentence structure learning achievement of Mathayomsuksa Two students using the collaborative learning using TAI technique with TGT technique before and after learning; (2) to compare the Thai sentence structure learning achievement of Mattayomsuksa Two students using collaborative learning using TAI technique with TGT technique and normal teaching; and (3) to study the satisfaction of Mattayomsuksa Two students using cooperative learning approach. The samples in this study were two classrooms of Mattayomsuksa Two students at Triamudomsuksapattanakarn Pranburi School. The research instruments included the following: (1) lesson plans for Thai sentence structure using collaborative learning with the TAI technique and the TGT technique; (2) lesson plans for Thai sentence structure using a traditional approach; (3) a Thai sentence structure achievement test; and (4) a satisfaction questionnaire for Mattayomsuksa Two students using cooperative learning approach. The data were analyzed by the statistical means of Mean (X), Standard Deviation (SD), an independent t-test and a dependent test. The results revealed the following: (1) Thai sentence structure learning achievement of Mattayomsuksa Two students using collaborative learning with TAI technique with TGT technique posttest was significantly higher ;than the pretest at a level of .05; (2) Thai sentence structure learning achievement of Mattayomsuksa Two students using collaborative learning with TAI technique with TGT technique was significantly higher than using a normal teaching at a level of .05; and (3) Mattayomsuksa Two students were satisfied with collaborative learning using the TAI technique, with the TGT technique at the highest level. การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมาย 1) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง ประโยคในภาษาไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โดยใช้รูปแบบการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค TAI ร่วมกับเทคนิค TGT ก่อนเรียนและหลังเรียน 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง ประโยคในภาษาไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โดยใช้รูปแบบการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค TAI ร่วมกับเทคนิค TGT กับการจัดการเรียนการสอนแบบปกติ 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้รูปแบบการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค TAI ร่วมกับเทคนิค TGT กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนเตรียมอุดมศึกษาพัฒนาการปราณบุรี จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ จำนวน 2 ห้องเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้เรื่อง ประโยคในภาษาไทย โดยใช้การเรียนรูปแบบร่วมมือด้วยเทคนิค TAI ร่วมกับเทคนิค TGT 2) แผนการจัดการเรียนรู้เรื่อง ประโยคในภาษาไทย โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบปกติ 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทย เรื่อง ประโยคในภาษาไทย 4) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค TAI ร่วมกับเทคนิค TGT สถิติที่ใช้ในการวิจัยคือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่า T – Test Independent และ ค่า T – Test Dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง ประโยคในภาษาไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โดยใช้รูปแบบการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค TAI ร่วมกับเทคนิค TGT หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง ประโยคในภาษาไทย ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โดยใช้รูปแบบการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค TAI ร่วมกับเทคนิค TGT สูงกว่าผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนการสอนแบบปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 มีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้โดยรูปแบบการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิค TAI ร่วมกับเทคนิค TGT ในระดับมากที่สุด |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2844 |
Appears in Collections: | Faculty of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs631130054.pdf | 9.63 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.